S
skjina
Min medryttarhäst blir ofta spänd när man rider henne, hon hoppar till för ingenting, sätter ofta upp huvud och hals och är allmänt nervös. Hon blir ibland likadan när man leder henne till och från hagen. Hon är ett varmblod, tidigare travtränad där man inte var alltför snäll mot henne (misstänker att man slagit henne för att få henne att gå fortare) så hon är rädd för piskor och rädd om sitt huvud. Men när man väl får henne att slappna av är hon hur fin som helst och vill lära sig. Det är ju dock svårt och kräver tålamod att skola om en travare till ridhäst, nu har hon fått ett bakslag och gått tillbaka till travtänket och har väldigt svårt i höger varv, kan det ha och göra med att hon märkt att vi inte slår henne om hon gör fel och hon vågar därför trotsa?
Jag har länge tänkt att NH vore något för henne och läser just nu boken "Boken om Horsemanship", jag känner att det är väl en helt okej bok och övnigarna är säkert jättebra att börja med, vilket jag ska när jag skaffat mig ett längra rep och möjligtvis en repgrimma (om det är nödvändigt?) Men jag känner också att jag vill ha mer tips på vad man kan göra med just en osäker häst.
Jag vet att jag borde ta kontakt med en tränare för att det vore det bästa men jag vet inte om det finns några NH tränare i trakterna, så alla tips jag kan få är jag väldigt tacksam för.

/Kristina
Jag har länge tänkt att NH vore något för henne och läser just nu boken "Boken om Horsemanship", jag känner att det är väl en helt okej bok och övnigarna är säkert jättebra att börja med, vilket jag ska när jag skaffat mig ett längra rep och möjligtvis en repgrimma (om det är nödvändigt?) Men jag känner också att jag vill ha mer tips på vad man kan göra med just en osäker häst.
Jag vet att jag borde ta kontakt med en tränare för att det vore det bästa men jag vet inte om det finns några NH tränare i trakterna, så alla tips jag kan få är jag väldigt tacksam för.

/Kristina