Osäker häst som galopperar hem

JessicaM

Trådstartare
En av hästarna som vi har här är väldigt osäker av sig. Jag som inte alls har ridit mycket i mitt liv, red henne idag för första gången :eek: ! Med sin vanliga ryttare brukar hon stegra.. Men det gick faktiskt ganska bra. Känner ju att hon är osäker och rådjuren är hon tvungen att hålla reda på för de är äckliga :laugh: . När jag kände att det började bli för mycket för henne så gick jag av och gick en stund och sedan upp igen.

100m från stallet sätter jag mig upp i sadeln och då TJJOOOOHHHHOOOOOO och bresladd in till gården!!! Tacka fasen för westernsadel :rofl:

Tänkte om ni har några kloka tips till mig hur jag ska arbeta bort detta och att hon ska bli mer säker i sig själv..

Sv: Osäker häst som galopperar hem

Hon behöver en trygghet en ledare helt enkelt, så det jag råder er att göra är att träna ledarskaps övningar där ni stärker hennes förtroende till er, att vara lugn harmonisk men rak i reglerna är A och O för att lyckas.
Träna henne med presseningar och andra saker som hon regerar på så hon känner att hon kan vara trygg med er och kan lite på er.
På så sätt stärka eran relation så hon inte behöver känna sig osäker.
Låt allt ta sin tid!

När det gäller stegringar så kan hon ha ont i ryggen, stegring betyder ochså "strid" att hon helt enkelt inte har koll på om hon är ledaren eller ryttaren...osäkerhet och rädsla.

Kom ihåg att alltid vara lugn och harmonisk när ni jobbar henne, de förstår inte skrik och "bråk"...

Du gjorde helt rätt när du klev av och gick, du fick ju ett bevis på att hon kännde sig tryggare då....och det är härifrån du får jobba vidare....
Komihåg..
"Får man problem från ryggen har man missat något från markarbetet"

Lycka till!!!

det är endast din fantasi som kan sätta stop på övningar....

Pressening,
gå under saker
sända igenom
öppna brevlådan
träna på att stå själv inne och ute

finns hur mycket som helst att göra....sen är det som är viktigast att jobba MED henne och inte emot, kanske gå en kurs i horsmanchip med en bra tränare som kan få igång "tänket" då kommer du att hitta på saker så det sprutar om det:laugh:

Hon behöver en trygghet en ledare helt enkelt, så det jag råder er att göra är att träna ledarskaps övningar där ni stärker hennes förtroende till er, att vara lugn harmonisk men rak i reglerna är A och O för att lyckas.
Träna henne med presseningar och andra saker som hon regerar på så hon känner att hon kan vara trygg med er och kan lite på er.
På så sätt stärka eran relation så hon inte behöver känna sig osäker.
Låt allt ta sin tid!

När det gäller stegringar så kan hon ha ont i ryggen, stegring betyder ochså "strid" att hon helt enkelt inte har koll på om hon är ledaren eller ryttaren...osäkerhet och rädsla.

Kom ihåg att alltid vara lugn och harmonisk när ni jobbar henne, de förstår inte skrik och "bråk"...

Du gjorde helt rätt när du klev av och gick, du fick ju ett bevis på att hon kännde sig tryggare då....och det är härifrån du får jobba vidare....
Komihåg..
"Får man problem från ryggen har man missat något från markarbetet"

Lycka till!!!

Vad för övningar borde jag göra? Jag är ute och går med henne, och hon går bakom mig. Vi gör volter, vänder, hoppar över diken, halt etc.

det är endast din fantasi som kan sätta stop på övningar....

Pressening,
gå under saker
sända igenom
öppna brevlådan
träna på att stå själv inne och ute

finns hur mycket som helst att göra....sen är det som är viktigast att jobba MED henne och inte emot, kanske gå en kurs i horsmanchip med en bra tränare som kan få igång "tänket" då kommer du att hitta på saker så det sprutar om det:laugh:

oki doki :D

En sak som jag tänkte på idag. Ibland när jag skulle upp i sadeln så gick hon bakåt innan jag ens kommit fram till stigbygeln. Hon ville inte att jag skulle sitta i sadeln alltså. Men de har sett över hennes rygg och de hittar inge fel o inte på sadeln heller.

Inga fler som har några råd. gärna pnh råd, men alla råd är välkomna förståss

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama