OS-tråden fälttävlan

Känns som att det är så himla mkt tjafs och "politik" som ligger bakom uttagningarna istället för resultat och ridning... Kan iaf inte tro att det svenska laget är förskonat från detta när jag hör hur det låter inom andra lag.

Precis. Det upplevs att om en person gör ett bra resultat och 10 dåliga så blir dom uttagna på det enda bra resultatet. Andra personer gör 10 bra resultat och ett dåligt och blir inte uttagna pga det dåliga resultatet.
 
Precis. Det upplevs att om en person gör ett bra resultat och 10 dåliga så blir dom uttagna på det enda bra resultatet. Andra personer gör 10 bra resultat och ett dåligt och blir inte uttagna pga det dåliga resultatet.

Eller hur... Tycker det är så himla trist och man tappar allt förtroende för ledningen. Är ju bara att kolla på cirkus new zeeland..
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nu finns det ju bara sex ryttare kvar efter Johnny Cash skadat sig i Strzegom och Johan bara hade en häst. Så dessa sex ryttarna lär ju alla bli uttagna på ett eller annat sätt som fyra lagmedlemmar, reserv och reserv för reserven oavsett hälsostatus och kvalitet på hästarna..
 
Problemet är väl som i många andra sporter, det finns så få deltagare att man hoppas på någon "skräll" eller en otroligt bra dag för något ekipage. Och det är ju inte bara i fälttävlan, jag hörde igår på radio om en friidrottare som är uttagen och personen har inte ens tävlat ännu denna säsong utan ska göra sin första start om 2 veckor... Det blir väl så när man inte har så många att skicka.
 
Problemet är väl som i många andra sporter, det finns så få deltagare att man hoppas på någon "skräll" eller en otroligt bra dag för något ekipage. Och det är ju inte bara i fälttävlan, jag hörde igår på radio om en friidrottare som är uttagen och personen har inte ens tävlat ännu denna säsong utan ska göra sin första start om 2 veckor... Det blir väl så när man inte har så många att skicka.

Fast det är ju minst 3 kvalade till... Jonna, Dag och William och ingen har sämre resultat än någon av dom andra! Jonna och framförallt Dag är ju rutinerade nog..
 
Nu finns det ju bara sex ryttare kvar efter Johnny Cash skadat sig i Strzegom och Johan bara hade en häst. Så dessa sex ryttarna lär ju alla bli uttagna på ett eller annat sätt som fyra lagmedlemmar, reserv och reserv för reserven oavsett hälsostatus och kvalitet på hästarna..

Ja det har du rätt i
 
Fast det är ju minst 3 kvalade till... Jonna, Dag och William och ingen har sämre resultat än någon av dom andra! Jonna och framförallt Dag är ju rutinerade nog..
Men vill han återkomma till landslaget igen då? Måste de inte ha varit med på långa listan för att bli uttagna? Jag har ingen aning.
 
Problemet är väl som i många andra sporter, det finns så få deltagare att man hoppas på någon "skräll" eller en otroligt bra dag för något ekipage. Och det är ju inte bara i fälttävlan, jag hörde igår på radio om en friidrottare som är uttagen och personen har inte ens tävlat ännu denna säsong utan ska göra sin första start om 2 veckor... Det blir väl så när man inte har så många att skicka.
Det fanns flera kvalade ryttare som inte fick komma med på långa listan från första början i motsats till SOK "topp och talangerna" som överhuvudtaget inte var kvalade när säsongen drog igång. Mest logiskt hade väl varit att alla kvalade ryttare fått plats på långa listan.

Att sedan inte nominera så många ekipage som möjligt är ju helt uppåt väggarna när man får ha tolv hästar och ryttare och ytterligare tre reservhästar med på listan och minst två av hästarna redan var halta i Luhmühlen dvs 24h innan nomineringstiden gick ut..
 
Som sagt, jag vet ingenting men man måste ha varit med på långa listan för att ha chans att vara uttagen?
Finns inget i regelverket på FEIs sida som säger det och vissa nationer säger att det är så medan andra säger att det inte är så så det verkar inte riktigt som att det är helt glasklart med den biten. :cautious:
 
Det fanns flera kvalade ryttare som inte fick komma med på långa listan från första början i motsats till SOK "topp och talangerna" som överhuvudtaget inte var kvalade när säsongen drog igång. Mest logiskt hade väl varit att alla kvalade ryttare fått plats på långa listan.

Att sedan inte nominera så många ekipage som möjligt är ju helt uppåt väggarna när man får ha tolv hästar och ryttare och ytterligare tre reservhästar med på listan och minst två av hästarna redan var halta i Luhmühlen dvs 24h innan nomineringstiden gick ut..

12 ekipage o 3 extra hästar alltså. Hur många nominerade vi?
 
12 ekipage o 3 extra hästar alltså. Hur många nominerade vi?

Sju fälttävlansryttare, och elva hästar, finns på Sveriges långa lista: Ludwig Svennerstål med King Bob och Aspe samt Franzipan som reserv. Sara Algotsson har Reality och Frida Andersen är nominerad med Herta. Linda Algotsson har både Fairnet och Fairnando på listan. Även Niklas Lindbäck har två hästar, Cendrillon och Focus Filiocus. Johan Lundin, Johnny Cash och Anna Nilsson, Luron, kompletterar den svenska bruttotruppen i fälttävlan.
 

Aha, det var långa listan som var nomineringarna? Blir förvirrad av detta uttagande hit o dit :o

Får dock inte ihop det med att man fick ha 3 extra hästar o vi hade 4. Eller man fick ha med upp till 15 hästar totalt?
 
Ja. Vad ska man säga...
Att sju av de elva nominerade hästarna på ett eller annat sätt varit mer eller mindre officiellt skadade under senare tid:
Franzipan inför EM 2015
Herta inför VM 2014 och nu efter Luhmühlen 2016
Johnny Cash inför VM 2014
King Bob off and on under flera år
Cendrillon under 2014
Reality 39 skadad efter Luhmühlen 2016
Luron gjorde sin första internationella sedan EM 2015 i Luhmühlen för två veckor sedan..
 
Att sju av de elva nominerade hästarna på ett eller annat sätt varit mer eller mindre officiellt skadade under senare tid:
Franzipan inför EM 2015
Herta inför VM 2014 och nu efter Luhmühlen 2016
Johnny Cash inför VM 2014
King Bob off and on under flera år
Cendrillon under 2014
Reality 39 skadad efter Luhmühlen 2016
Luron gjorde sin första internationella sedan EM 2015 i Luhmühlen för två veckor sedan..

Typ den diskussionen jag syftade på i mitt första inlägg. Jag aldrig hört den tas i media utan där har det bara pratats om resultat. Resultaten är ju faktiskt "helt ovidkommande" om hästen inte ens håller till att startas o inte heller om den inte håller att genomföra tävlingen. Jag förstår ju att man måste ha någon viss nivå och vara kvalad osv men det var bara just att det inte brukar tas upp som ett "kriterie" där jag läst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp