OS-tråden fälttävlan

Oj vilken kritik det är mot kommenteringen. Det jag inte fattar är hur Heed själv kunde gå med på detta? När hon fick frågan om att kommentera fälttävlan och dressyr så borde hon ju ha förklarat att det är helt olika grenar än hoppningen?

Jag har för mig att jag läste/Linda sa i nån pod eller nåt att hon direkt tackat jag till att vara expertkommentator och då utgått från att det enbart gällde hoppningen eftersom det är där hon är "expert". Först i typ våras fattade hon att det gällde alla grenar. Men det var ju ändå ett bra tag sen så hon har ju haft tid på sig att lära sig.
Till och med jag, som förut skrev att jag tyckte de var bra, tyckte det var pinsamt det där om att domarna inte "kunde med" att ge låga poäng och när hon missade varför Frida fick låga poäng på bytena. Hon verkade ju dessutom missuppfatta det Henrik sa om kända ryttare, för det han sa var ju att domarna kan ge extra lågt vid ett misstag eftersom de vet vad ekipaget kan och blir besvikna. Linda verkade tro att han menade att de vet vad de kan egentligen och sätter högt bara därför.
Jag tycker dock fortfarande att de har en härlig stämning, satt och lyssnade bara förut när jag målade bromsok och det var ju ungefär som att lyssna på podcast :)


Förresten; hur funkar det - stryker man ett ekipage hela vägen eller det sämsta i laget i varje gren? Fattar ni vad jag menar?
 
Jag har för mig att jag läste/Linda sa i nån pod eller nåt att hon direkt tackat jag till att vara expertkommentator och då utgått från att det enbart gällde hoppningen eftersom det är där hon är "expert". Först i typ våras fattade hon att det gällde alla grenar. Men det var ju ändå ett bra tag sen så hon har ju haft tid på sig att lära sig.
Till och med jag, som förut skrev att jag tyckte de var bra, tyckte det var pinsamt det där om att domarna inte "kunde med" att ge låga poäng och när hon missade varför Frida fick låga poäng på bytena. Hon verkade ju dessutom missuppfatta det Henrik sa om kända ryttare, för det han sa var ju att domarna kan ge extra lågt vid ett misstag eftersom de vet vad ekipaget kan och blir besvikna. Linda verkade tro att han menade att de vet vad de kan egentligen och sätter högt bara därför.
Jag tycker dock fortfarande att de har en härlig stämning, satt och lyssnade bara förut när jag målade bromsok och det var ju ungefär som att lyssna på podcast :)


Förresten; hur funkar det - stryker man ett ekipage hela vägen eller det sämsta i laget i varje gren? Fattar ni vad jag menar?

Man stryker det ekipage som har sämst straff efter respektive gren eftersom straffen läggs ihop, alltså den som har sämst straff efter dressyren stryks, den som har sämst straff efter Dressyr+ terräng stryks och till sist den som har sämst straff efter dressyr+terräng+Hopp stryks
Det kan ju vara tre olika ekipage, men förhoppningsvis är det samma för det brukar ju ge ett bättre slutresultat för laget.
 
Man stryker det ekipage som har sämst straff efter respektive gren eftersom straffen läggs ihop, alltså den som har sämst straff efter dressyren stryks, den som har sämst straff efter Dressyr+ terräng stryks och till sist den som har sämst straff efter dressyr+terräng+Hopp stryks
Det kan ju vara tre olika ekipage, men förhoppningsvis är det samma för det brukar ju ge ett bättre slutresultat för laget.

Men då måste det ju vara samma ekipage som stryks sista dagen? Man kan väl inte plocka och typ stryka Lindas dressyr, Ludwigs terräng, Saras hoppning (som exempel)?
 
Jag räknar kallt med att vi kan räkna bort Lindas dressyrresultat

Jag tippar på Aspes tyvärr .. Den hoppar med så mkt luft i terrängen så det borde bli asjobbigt för den, dock tror ju Ludde att banan ska passa Aspe, han borde ju veta bäst. Det bästa vore ju om den med sämst dressyr även blir sämst i terrängen.. vi hade behövt en Mister Pooh och Wega i laget känner jag! Det har vi inte i år! Herta tror jag kommer gå bäst i terrängen... Den lille hästen är ju makalöst snabb!

Som det här @fio , om Lindas dressyrresultat ska vara det som stryks så måste väl hon vara den som stryks sista dagen dvs även terräng och hoppning? Om hon tillfälligt stryks efter imorgon så är det ju bara för ställningens skull eller har jag missförstått helt?
 
Jag har för mig att jag läste/Linda sa i nån pod eller nåt att hon direkt tackat jag till att vara expertkommentator och då utgått från att det enbart gällde hoppningen eftersom det är där hon är "expert". Först i typ våras fattade hon att det gällde alla grenar. Men det var ju ändå ett bra tag sen så hon har ju haft tid på sig att lära sig.

Tror iofs att det kan ta längre tid att lära sig så pass att man kan kommentera bra i direktsändning. Men innan hon skrev på nåt måste hon ju haft klart för sig vilket jobb det gällde kan man tycka, och då borde hon ju ha förklarat att det är väldigt stor skillnad på olika grenar.
 
@Niyama Ungefär som när Christian Olsson fick ta över som kommentator för ridsport i radion. "För att han var bra på trav - hästar som hästar" resonerade SR.
Jag tror att Linda har pluggat rätt mycket, och jag själv skulle nog mest stammat som kommentator i livesändning. Det är banne mig inte lätt att kommentera, förhoppningsvis kommer de in i det :) Men kan ändå tycka att man borde veta hur ett bra galopp-ombyte ser ut eller så, i dressyren. Som hoppryttare är nog Linda mer inställd på att det ska gå smidigt och obemärkt i stort sett
 
@Niyama Ungefär som när Christian Olsson fick ta över som kommentator för ridsport i radion. "För att han var bra på trav - hästar som hästar" resonerade SR.
Jag tror att Linda har pluggat rätt mycket, och jag själv skulle nog mest stammat som kommentator i livesändning. Det är banne mig inte lätt att kommentera, förhoppningsvis kommer de in i det :) Men kan ändå tycka att man borde veta hur ett bra galopp-ombyte ser ut eller så, i dressyren. Som hoppryttare är nog Linda mer inställd på att det ska gå smidigt och obemärkt i stort sett

Jag lyssnade på nån intervju med honom nu inför OS (är ganska säker på att det var han i alla fall) och han sa jättekonstiga saker. Han intervjuades om medaljchanser i ridsporten och jag var mest :confused: O_o.

Ja, jag tänker att det nog är rätt svårt att kommentera på ett bra sätt och då är det viktigt att ha kunskaperna i ryggraden liksom, så en som verkligen kan sporten är vettigare att anlita. Jag irriterar mig nåt vansinnigt på Viasat, skulle de låta en handbollsspelare kommentera fotboll för "bollsport som bollsport" eller?!
 
Som det här @fio , om Lindas dressyrresultat ska vara det som stryks så måste väl hon vara den som stryks sista dagen dvs även terräng och hoppning? Om hon tillfälligt stryks efter imorgon så är det ju bara för ställningens skull eller har jag missförstått helt?

Det är bara för ställningen skull, precis! Den som har sämst totalresultat efter alla moment stryks.
 
@Niyama Ungefär som när Christian Olsson fick ta över som kommentator för ridsport i radion. "För att han var bra på trav - hästar som hästar" resonerade SR.
Jag tror att Linda har pluggat rätt mycket, och jag själv skulle nog mest stammat som kommentator i livesändning. Det är banne mig inte lätt att kommentera, förhoppningsvis kommer de in i det :) Men kan ändå tycka att man borde veta hur ett bra galopp-ombyte ser ut eller så, i dressyren. Som hoppryttare är nog Linda mer inställd på att det ska gå smidigt och obemärkt i stort sett

Ja i hoppning tar ett stort luftigt byte bara massa tid, där vill man att hästen bara ska växla om galopp men i dressyren även i ft vill man ju ha ett stort luftigt byte med gest
 
Jag vet inte om jag får länka? Vet inte riktigt själv hur jag hittade den nämligen...

34 BEL VANSPRINGEL Joris LULLY DES AULNES (SF\Gelding\1999\DORIS DES HALLES) 10:00
35 PUR BILLYS Lauren CASTLE LARCHFIELD PURDY (ISH\Gelding\2002\KARISTOS) 10:08
36 CAN LOACH Colleen QORRY BLUE D'ARGOUGES (SF\Gelding\2004\MR. BLUE) T 10:16
37 FRA VALLETTE Thibaut QING DU BRIOT (SF\Gelding\2004\EOLIEN II) T 10:24
38 IRL EVANS Jonty COOLEY RORKES DRIFT (ISH\Gelding\2006\COURAGE II) T 10:32
39 ITA ROMAN Pietro BARRADUFF (ISH\Gelding\2002\CARROLL HOUSE) T 10:40
40 AUS TINNEY Stuart PLUTO MIO (UN\Gelding\1998\DALEY K) T 10:48
41 RUS MITIN Andrey GURZA (TRAK\Mare\2007\KWAZIMODO) T 10:56
---------------------------------- Break ------------------------
42 GBR FUNNELL Pippa BILLY THE BIZ (AES\Gelding\2005\CEVIN Z) T 11:20
43 NED NABER-LOZEMAN Alice PETER PARKER (ISH\Gelding\2002\I'M SUPPOSIN) T 11:28
44 NZL JOHNSTONE Clarke BALMORAL SENSATION (UN\Gelding\2004\SENATOR VDL) T 11:36
45 GER KRAJEWSKI Julia SAMOURAI DU THOT (SF\Gelding\2006\MILOR LANDAIS) T 11:44
46 SWE ALGOTSSON OSTHOLT Sara REALITY 39 (HANN\Mare\2004\RABINO) T 11:52
47 USA KIEFFER Lauren VERONICA (KWPN\Mare\2002\PACIFIC) T 12:00
48 BRA FONSECA Ruy TOM BOMBADILL TOO (HOLST\Gelding\2000\CARRY) T 12:08
49 JPN OIWA Yoshiaki THE DUKE OF CAVAN (ISH\Gelding\2006\COURAGE II) 12:16
---------------------------------- Break ------------------------
50 CHN HUA TIAN Alex DON GENIRO (BHHS\Gelding\2007\DON KENNEDY) 13:30
51 BEL DONCKERS Karin FLETCHA VAN'T VERAHOF (BWP\Gelding\2005\VIGO D'ARSOUILLES) 13:38
52 POL SPISAK Pawel BANDERAS (PZHK\Gelding\2007\MORAVIA) 13:46
53 CAN HOWARD Rebecca RIDDLE MASTER (CSHA\Gelding\2001\RODERO) T 13:54
54 FRA LEMOINE Mathieu BART L (KWPN\Gelding\2006\UNITED) T 14:02
55 IRL KYLE Mark JEMILLA (SHBGB\Mare\2006\MILL LAW) T 14:10
56 ITA BRECCIAROLI Stefano APOLLO VD WENDI KURT (BWP\Gelding\2000\POLIDIKTUS VAN DE HELLE) T 14:18
57 AUS ROSE Shane CP QUALIFIED (HOLST\Gelding\2003\QUITE CAPITOL) T 14:26
---------------------------------- Break ------------------------
58 RUS MARKOV Aleksandr KURFURSTIN (DSP\Mare\2003\CARPALO) T 14:50
59 GBR KING Kitty CEYLOR L A N (KWPN\Gelding\2007\VERON) T 14:58
60 NED BLOM Merel RUMOUR HAS IT (HOLST\Gelding\2003\ESTEBAN) T 15:06
61 NZL PRICE Jonelle FAERIE DIANIMO (SHBGB\Mare\2005\DIMAGGIO) T 15:14
62 GER KLIMKE Ingrid HALE-BOB OLD (OLDBG\Gelding\2004\HELIKON XX) T 15:22
63 SWE SVENNERSTAL Ludwig ASPE (HOLST\Mare\2008\SINGULORD JOTER) T 15:30
64 USA DUTTON Phillip MIGHTY NICE (ISH\Gelding\2004\ARD OHIO) T 15:38
65 BRA CARVALHO JORGE Marcio LISSY MAC WAYER (WESTF\Mare\2003\LAOMEDON) T 15:46
 
Jag vet inte om jag får länka? Vet inte riktigt själv hur jag hittade den nämligen...

34 BEL VANSPRINGEL Joris LULLY DES AULNES (SF\Gelding\1999\DORIS DES HALLES) 10:00
35 PUR BILLYS Lauren CASTLE LARCHFIELD PURDY (ISH\Gelding\2002\KARISTOS) 10:08
36 CAN LOACH Colleen QORRY BLUE D'ARGOUGES (SF\Gelding\2004\MR. BLUE) T 10:16
37 FRA VALLETTE Thibaut QING DU BRIOT (SF\Gelding\2004\EOLIEN II) T 10:24
38 IRL EVANS Jonty COOLEY RORKES DRIFT (ISH\Gelding\2006\COURAGE II) T 10:32
39 ITA ROMAN Pietro BARRADUFF (ISH\Gelding\2002\CARROLL HOUSE) T 10:40
40 AUS TINNEY Stuart PLUTO MIO (UN\Gelding\1998\DALEY K) T 10:48
41 RUS MITIN Andrey GURZA (TRAK\Mare\2007\KWAZIMODO) T 10:56
---------------------------------- Break ------------------------
42 GBR FUNNELL Pippa BILLY THE BIZ (AES\Gelding\2005\CEVIN Z) T 11:20
43 NED NABER-LOZEMAN Alice PETER PARKER (ISH\Gelding\2002\I'M SUPPOSIN) T 11:28
44 NZL JOHNSTONE Clarke BALMORAL SENSATION (UN\Gelding\2004\SENATOR VDL) T 11:36
45 GER KRAJEWSKI Julia SAMOURAI DU THOT (SF\Gelding\2006\MILOR LANDAIS) T 11:44
46 SWE ALGOTSSON OSTHOLT Sara REALITY 39 (HANN\Mare\2004\RABINO) T 11:52
47 USA KIEFFER Lauren VERONICA (KWPN\Mare\2002\PACIFIC) T 12:00
48 BRA FONSECA Ruy TOM BOMBADILL TOO (HOLST\Gelding\2000\CARRY) T 12:08
49 JPN OIWA Yoshiaki THE DUKE OF CAVAN (ISH\Gelding\2006\COURAGE II) 12:16
---------------------------------- Break ------------------------
50 CHN HUA TIAN Alex DON GENIRO (BHHS\Gelding\2007\DON KENNEDY) 13:30
51 BEL DONCKERS Karin FLETCHA VAN'T VERAHOF (BWP\Gelding\2005\VIGO D'ARSOUILLES) 13:38
52 POL SPISAK Pawel BANDERAS (PZHK\Gelding\2007\MORAVIA) 13:46
53 CAN HOWARD Rebecca RIDDLE MASTER (CSHA\Gelding\2001\RODERO) T 13:54
54 FRA LEMOINE Mathieu BART L (KWPN\Gelding\2006\UNITED) T 14:02
55 IRL KYLE Mark JEMILLA (SHBGB\Mare\2006\MILL LAW) T 14:10
56 ITA BRECCIAROLI Stefano APOLLO VD WENDI KURT (BWP\Gelding\2000\POLIDIKTUS VAN DE HELLE) T 14:18
57 AUS ROSE Shane CP QUALIFIED (HOLST\Gelding\2003\QUITE CAPITOL) T 14:26
---------------------------------- Break ------------------------
58 RUS MARKOV Aleksandr KURFURSTIN (DSP\Mare\2003\CARPALO) T 14:50
59 GBR KING Kitty CEYLOR L A N (KWPN\Gelding\2007\VERON) T 14:58
60 NED BLOM Merel RUMOUR HAS IT (HOLST\Gelding\2003\ESTEBAN) T 15:06
61 NZL PRICE Jonelle FAERIE DIANIMO (SHBGB\Mare\2005\DIMAGGIO) T 15:14
62 GER KLIMKE Ingrid HALE-BOB OLD (OLDBG\Gelding\2004\HELIKON XX) T 15:22
63 SWE SVENNERSTAL Ludwig ASPE (HOLST\Mare\2008\SINGULORD JOTER) T 15:30
64 USA DUTTON Phillip MIGHTY NICE (ISH\Gelding\2004\ARD OHIO) T 15:38
65 BRA CARVALHO JORGE Marcio LISSY MAC WAYER (WESTF\Mare\2003\LAOMEDON) T 15:46
Klart du får länka! Och tidsskillnaden är 5 timmar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp