OS i Sotji 2014 - den officiella tråden

Sv: OS i Sotji 2014 - den officiella tråden

Men det har ingen betydelse sa dom mu. Oavsett så är det bars Bäckström själv som straffas, inte laget.

Jag har inte tittat på detta OS nästan alls, trots att jag normalt sett älskar att titta på just OS. Dels så tycker jag att det är fel att det gått på en betalkanal. Dels som en protest mot Ryssland homolagar.

Varför i sjutton blanda in politik i sport??

Sport är inte politik och skall så aldrig bli. Tycker det är föraktfullt mot idrottarna som lägger ner hela sitt liv på detta och idrotten ger så oerhört mycket till människor i hela världen så jag anser det vara ett hån mot dem att blanda in politik.

Finns hur många möjligheter att protestera mot inhumana lagar i alla länder och det borde inte bara gälla Ryssland utan även USA!

Han tävlade inte med det, han fick inte vara med i matchen då det upptäcktes innan.

Dock ska det, enligt uppgift, vara en tillåten substans om man har konstaterad astma/allergi så att det var en felaktig avstängning..? Vet dock inte om det stämmer.

Man kan begära dispens för det.

Jag tycker det är ett hån mot landets befolkning att man kan satsa miljarder på ett OS när folket svälter och lever i nöd.

Jag tycker det är ett hån mot landets befolkning att man kan satsa miljarder på ett OS när folket svälter och lever i nöd.

Men det är ju knappast så att de svältande personerna i landet hade fått pengarna om det inte blivit ett OS. Om nåt ser jag det bara som positivt att sånt kommer upp till ytan och blir alltid lika fascinerad av folk som ska bojkotta just sportevenemang så fort det är i "fel" land men att köpa kläder, matvaror och annat från länder där det tillverkas genom barnarbete eller mer eller mindre slaveri är inga problem...

Liksom i de flesta länder i världen menar du..

Dessutom så betalar inte värdlandet alla kostnader och dessutom så ger det inkomster till landet.

Det är inte bara negativt för landet även om det kostar

Men det är ju knappast så att de svältande personerna i landet hade fått pengarna om det inte blivit ett OS. Om nåt ser jag det bara som positivt att sånt kommer upp till ytan och blir alltid lika fascinerad av folk som ska bojkotta just sportevenemang så fort det är i "fel" land men att köpa kläder, matvaror och annat från länder där det tillverkas genom barnarbete eller mer eller mindre slaveri är inga problem...

Ja jag håller med, förstår inte denna dubbelmoral

Nej men det är det som är så sjukt, pengarna finns ju där. Varför inte hjälpa folket?

Och jag håller helt med dig om dubbelmoralen i det hela. Jag tycker inte man ska lasta idrottarna eller kräva nåt politiskt engagemang av dem. Jag blev lite irriterad när det blev mycket snack om Emmas naglar och där det nästan blev häxjakt på de andra idrottarna för att höra deras åsikt.

Tydligen ska testet ha skett under fredagen. Jag har inte sett någon bra källa på det dock (bara expressen som i sin tur har någon annan som källa).

Testet skedde i Onsdags sa dom på radiosporten och enligt dom ska man meddelas inom 24h ev. 48h timmar efter man testat positivt. Men istället väljer man att meddela alldeles innan matchen igår.
Hursom var det hela klantigt från flera håll sådant här ska dom väl endå ha koll på!

Det är en tillåten medicin upp till vissa gränsvärden. Tycker det är dåligt hanterat av läkaren att inte ha mer koll. Enligt riktlinjer om medicinen ska denna tas minst 24h innan match. Det är märkligt att läkaren inte har mer koll på gör vad jag förstår så följde dom inte det.
Sen är det synd om killen förstås. Men trots allt har han förhöjda värden så då får man ju ta konsekvensen.

Det som är så suspekt är att om Bäckström tagit enbart den medicin han säger att han tagit, i den dos han säger att han tagit, så borde han ha legat gott och väl inom de nivåer som är tillåtet. Det är något som är lurt. Och det är intressant att den omedelbara reaktionen från typ alla är att det är synd om pojken, det måste vara ett misstag, för det vet ju alla att vi svenskar inte dopar oss...

Visst är det hel konstigt men enligt en läkare dom pratade med i morse på tv så räcker det med 1-2 tabletter för att ligga över gränsen, dessutom är det ingenting som ses som något direkt prestationshöjande.
Var även en spelare förra OS (dock ej svensk) som åkte fast för exakt samma sak som fick spela vidare med en varning

Senaste infon är att rekommendationen är att man inte ska såna tabletter under matchdagen. Och det borde läkaren ha koll på och även Bäckström kan man tycka.

Jävligt klantigt vem det än som gjort misstag.

Det vara rätt individuellt hur hög koncentrationen i urinen kan bli så det kan mycket väl stämma med vad Bäckström säger.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19571776.

Det är alltså 120 mg pseudoefedrin i den allergimedicin som Bäckström ska ha tagit.

Ja det verkar som om det kan stämma.

Jag tycker det här slår mot Tre Kronor och deras läkare. Allt prat om inkompetens hos IOK slår nu mot dem själva. Är man ansvarig läkare för ett OS-lag måste man ha bättre koll på dopingregler!

Det är också tråkigt att höra alla bortförklaringar och konspirationsteorier.

Liknande trådar

Äldre Kan inte låta bli att dra paralleller med 1936. Det första propaganda-os:et.:meh:
Svar
10
· Visningar
922
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama