Örter till sto som har besvär av brunsten?

Q

qrumelur

Är det någon här som provat ge örter som behandling för "stoigt" sto?
Symptom som irriterad, trött, och stel inför brunsten.

Vad gav ni och vad blev det för resultat?

Som jag har fattat det ska man behandla under en kortare period och sen ska det vara "bra" - eller?

Sv: Örter till sto som har besvär av brunsten?

Munkpeppar har jag provat. Funkade alldeles ypperligt åt mitt sto, men funkade inte alls åt kompisens sto. Så är det. En del saker funkar på en del, andra inte.

Jag har gett munkpeppar både åt mitt sto och till valacken vi har. Mitt sto var som seg kola innan och under brunsten men med munkpeppar blev hon som hon brukar vara utan brunst. Vår valack blev alltid så sur på stoet när hon brunstade så jag provade att ge honom med och det fungerade verkligen jättebra! De har varit superkompisar hela sommaren precis som de brukar vara när hon inte brunstar. Till stoet gav jag i runt 8 veckor och det har hållt i sig, brunsten märks inte alls vid ridning. Men, jag ser direkt på valacken när hon är påväg in i brunst för då börjar han tjura så till honom har jag tänkt ge en omgång till.

Mitt sto blir mera lättstressad under brunst, samt styvare i kroppen, hon har dessutom uppenbart ont som "mensvärk" och det är därför hon blir styvare i kroppen och tex inte gärna vill böja eller sänka nacken. Hon har dessutom en ärftlig tendens att riskera KF under brunsten.

Hon är kollad så att det inte är cystor eller annat och man rek att prova stroppy mare som innehåller munkpeppar.

Nu har jag även masserat ofta och intensivt för att få bort spänningar som uppstår under de här perioderna, och vet inte helt säkert vad som är vad. Men hon är klart lugnare under brunsten, inte den där "oron" som hon hade och inte alls samma motstånd i ridningen. Lite känner jag, men så lite att jag inte kan avgöra direkt om det är brunst eller ej.

Grundlugnare öht och inte lika irriterad i kroppen längre under brunsten, så jag tror hon har mindre ont helt enkelt. Ston kan ju ha ont under brunsten, t o m migränliknande dessutom.

Men hon mår pga det här mkt bättre i kroppen och är mer avspänd. I övrigt visar hon aldrig mycket brunst utan det är just det jag skrev bara.

*KL*

tack för svar.
Jag ska nog prova ge damen lite grand och se om det hjälper. Frågan är om det är någon idé nu inför vintern men ..

Jag gav min shettis Stroppy Mare en period och det fungerade riktigt bra. Hon var inte alls sur på valackerna som hon brukar vara under brunst. Nu kunde de t.o.m stå och gosa :love:
Jag provade sedan med munkpeppar, men det gav inget effekt alls. Så det är nog väldigt olika från häst till häst :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
936
Senast: Rumpnissen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III