Sv: Örter till sto som har besvär av brunsten?
Mitt sto blir mera lättstressad under brunst, samt styvare i kroppen, hon har dessutom uppenbart ont som "mensvärk" och det är därför hon blir styvare i kroppen och tex inte gärna vill böja eller sänka nacken. Hon har dessutom en ärftlig tendens att riskera KF under brunsten.
Hon är kollad så att det inte är cystor eller annat och man rek att prova stroppy mare som innehåller munkpeppar.
Nu har jag även masserat ofta och intensivt för att få bort spänningar som uppstår under de här perioderna, och vet inte helt säkert vad som är vad. Men hon är klart lugnare under brunsten, inte den där "oron" som hon hade och inte alls samma motstånd i ridningen. Lite känner jag, men så lite att jag inte kan avgöra direkt om det är brunst eller ej.
Grundlugnare öht och inte lika irriterad i kroppen längre under brunsten, så jag tror hon har mindre ont helt enkelt. Ston kan ju ha ont under brunsten, t o m migränliknande dessutom.
Men hon mår pga det här mkt bättre i kroppen och är mer avspänd. I övrigt visar hon aldrig mycket brunst utan det är just det jag skrev bara.