Örter till fånghäst

Coop

Trådstartare
Hej
Jag hittade ett recept här på buke för hosta. Har gett Carrageen i omgångar men tänkte denna gång testa anis och timjan. Finns det någon som helst risk för att hästen skulle utveckla fång av örter?
:bow:

Sv: Örter till fånghäst

Det är en bra fråga!
Men det finns ju folk, som ger sina fånghästar örter...T ex Dodson&Horrell? Finns ett foder som heter Safe&Sound, det innehåller örter, nu vet jag inte vilka örter det handlar om.
Timjan finns i de flesta D&H-foder. Om inte jag minns helt fel.

Men det kommer nog fler svar på din fråga!

japp hade i vintras. Men är bra nu. Ska kurera hostan med lite alger först och sedan tänkte jag prova örter. :)

Jag har för mig att PL (eller nån annan) skrivit i nån av de halvaktuella fångtrådarna här på foder just att örtblandningar faktiskt KAN utlösa fång.

Sen skulle jag nog rekommendera dig att läsa den låååååånga alg-tråden som nog halkat ner en bra bit numera, men där riskerna med algtillskottet beskrivs...

Hej!
Det lät inge vidare med örterna. Får tänka på saken. Carrageen alger har hon fått förr i flera omgångar, det har gått bra. Vi fick däremot rådet av en foderrådgivare att inte ge brunalger till henne, var nått ämne i dem som hon inte skulle ha. Den andra hästen jag har får dessa alger mot eksemen och det fungerar jättebra. Man får väga för och nackdelarna mot varandra och försöka hitta en balans i denna djungel med fodermedel, det är fler och fler medel som sägs vara farlig på olika sätt.

Tack för ditt svar och din varning!:bow:

Verkligen? :eek: Men hur är det då med Dodson&Horrell´s Safe&Sound? nån här med fånghäst ger sin detta.
Det innehåller ju örter i, också.
Har beställt en säck Safe&Sound till min shettis, som haft fång. Som jag ska blanda med lusernhack under hela sommaren.

I såna fall kommer hästen att få fång av att äta hö också så.... :cool:

Man ger ju så lite! Min häst fick örter då han hade fång och han blev minsann frisk mkt snabbare än det som är vanligt. Man plockar ju inte några hinkar med maskros och ger liksom, det rör sig om kanske en näve torkad ört...

För lite hö, eller dåligt hö dvs. mögligt :crazy:
Jag minns att när min shettis fick fång förra vårvintern sa min veterinär att jag skulle byta ut mitt hö (med OK värden, om än ngt låg protein) mot gammalt hö..Jag såg ut såhär :eek: :eek:
Aldrig! sa jag.
Han har ju sluppit dåligt hö, har ätit både hö o hösilage utan några problem.

Verkligen? :eek: Men hur är det då med Dodson&Horrell´s Safe&Sound? nån här med fånghäst ger sin detta.
Det innehåller ju örter i, också.
Har beställt en säck Safe&Sound till min shettis, som haft fång. Som jag ska blanda med lusernhack under hela sommaren.

Örterna saknar nog all betydelse men tittade du på innehållsförteckningen innan du beställde? De 3 tyngsta innehållen är spannmålsprodukter. En skvätt soja (men bara en skvätt för proteininnehållet är lågt), lite linfrö, olja, betfor och resten halm förutom en nypa bakjäst o litet frukt. Märkligt fångfoder! HH

Nu har jag aldrig haft någon fånghäst själv, men har flera bekanta med hästar som drabbats av fång i varierande grad. Jag vet att ett par av dem försökte laborera med örter och dyl för att hjälpa och lindra, men såvitt jag vet fann det inget som funkade tillfredsställande.
Men så provade en av dessa ägare ett fodertillskott, och det hände för tre somrar sedan och den hästen har inte visat några symptom av sin fång sen dess. De andra hakade på efter en sommar, och även deras hästar har varit symptombefriade sen dess. Nu går dessa hästar på kontrollerat bete, men skillnaden idag är att de får gå på bete mot tidigare stå en en sandhage eller box hela sommaren.

http://www.equimins.se/pages/products/product.detail.asp?ProdID=100152#

Det innehåller ju just flavanoider. Och ört nr 1 vid fång är hagtorn, som också är mkt rik på dessa och hjälper till att vidga dom små blodkärlen i hoven....

Nej, det är inga vetenskapligt korrekta påståenden i denna text. Ibland kan dock blinda hönor hitta små korn..

Bakjästen i preparatet Boj länkade till kan vara till nytta för tarmfloran och kanske minska risken för fång.

Men det man påstår i länken – att fång skulle orsakas av dåligt blodflöde i hoven - bygger på en feluppfattning. Foder/betesfång har ingenting med minskad blodtillförsel till hoven, snarare tvärtom. Pollitts grupp har visat att strax innan fångsymptom uppstår vidgas blodkärlen till/i hoven så att mer giftiga ämnen kan komma dit fortare.

Däremot är det fel att påstå att hesperidin (som gett eller fått namn åt/av min favoritblomma Hesperis matronalis, helt off topic!) ökar blodcirkulationen. Snarare tvärtom här också. Ämnet används i en del åderbråcksmediciner. Man har sett kärlväggen blir mindre genomsläpplig och det rinner inte ut så mkt skräp och vatten ur den.

Det kan inte uteslutas att hesperidin skulle kunna höja tröskeln för fång, men det finns inga studier på det. Det enda studie jag vet är på kor som fick en annan flavonid och då tålde en högre laktatbelastning utan att få klövpåverkan. HH

Jag kan egentligen bra hålla med, trots det går det inte att förneka en klar förbättring för dessa 4 hästar mot tidigare.
Alla hade samma fallbeskrivning i stort sett, inget bete och vid minsta lilla försök så var cirkusen i full gång igen men boxvistelse och i bästa fall en trälig sandhage med pytte mått.:crazy:

Nu har 3 varit på bete 2 somrar tidigare, men som jag skrev ett kontrollerat sådant, den fjärde har tre betessomrar på samma kriterier. Något som inte ens var möjligt tidigare, och nu funkar det plötsligt efter att de börjat med detta.:confused:

Okej, tack! Tyckte att det verkade märkligt att detta inte var mer känt om det hade alla påstådda effekter.

Sen tvivlar jag inte på att folk upplevt att de fått en effekt av det men jag vill gärna ha lite forskning och fakta bakom saker innan jag vågar tro på dem! :angel:

Örterna saknar nog all betydelse men tittade du på innehållsförteckningen innan du beställde? De 3 tyngsta innehållen är spannmålsprodukter. En skvätt soja (men bara en skvätt för proteininnehållet är lågt), lite linfrö, olja, betfor och resten halm förutom en nypa bakjäst o litet frukt. Märkligt fångfoder! HH

Har avbokat beställningen då jag vill kolla annat först. Vill inte prova för många olika sorter till min shettis. Han äter lusernhack o betfor o bakjäst. Innan bakjästen fick han oxå foderjästen, som jag tyckte det funkade bra oxå.
Är det bara dessa fodersorter som är "säkrare" o ge till en fånghäst? Även om han inte uppvisat något fångsymptom i år. Går ute dygnet runt o äter dessa foder o kommer göra det i hela sommar eftersom han inte går på bete med så mycket gräs, bara lite.

Hej!

Ang. örter till fånghest, ska jeg ta det från en annan synsvinkel, därför att jag inte vet nånting om dom här blandingarna...

OM hästen har fått fång, då är örter superbra at ge (antiflammatoriska), t.eks. nässlor, maskros, kamille, timjan. I en avgiftningsperiod (en vecka ung.) kan man ge dessa örter så mycket som hästen orkar at äta, sidan om hö och halm (gräs får den så klart INTE få alls!!!)
Nässlorna slår man ner eller plockar och låter dom ligga till dagen efter, då är dom klara att äta, utan att hästen "brännar" sig på dom. Dom andra kan ges helt friska!
Och kom ihåg, anlita en vet. om hästen mår dårligt, få hovarna verkade RÄTT så INGA belastningar finns i hovväggarna och promenera mycket med din häst (det skulle den ha gjort själv i naturen) Så ingen boxhvila, utan mycket rörelse i t.ex. paddock eller grushage! :)
Det finns en bok om örter till hästar, men kommar inte ihåg vad den heter - nån som vet??

I såna fall kommer hästen att få fång av att äta hö också så.... :cool:

Man ger ju så lite! Min häst fick örter då han hade fång och han blev minsann frisk mkt snabbare än det som är vanligt. Man plockar ju inte några hinkar med maskros och ger liksom, det rör sig om kanske en näve torkad ört...

Jo - det gör man faktiskt... specielt nässlorna, gärna en stor hink om dagen i en vecka!!
Härligt att höra dina bra erfarenheter med fång och örter!! :)

Har avbokat beställningen då jag vill kolla annat först. Vill inte prova för många olika sorter till min shettis. Han äter lusernhack o betfor o bakjäst. Innan bakjästen fick han oxå foderjästen, som jag tyckte det funkade bra oxå.
Är det bara dessa fodersorter som är "säkrare" o ge till en fånghäst? .

En häst som har betes/foderutlöst fång har en rubbad tarmflora. Det som känns självklart att först och främst utesluta ur kosten till en sådan häst är fodermedel som i sig kan försämra tarmfloran. Ffa stärkelse.. Därför förefaller det märkligt, för att inte säga direkt korkat, att saluföra en vara som riktad till fånghästar när spannmålsprodukter är huvudingrediens, även om en del av spannmålen tycks vara i kli form där en del av stärkelsen tagits bort. Det finns ju så många andra fodermedel.

Jag tror inte din häst skulle bli sjuk av små mängder safe and sound men det verkar som en onödig produkt.
Det är väl bra och säker mat din häst får. Fiber, fett, tillräckligt med protein och minimum/ingen stärkelse är bra mat för hm.

Ehtrod – vad skulle tanken med att ge en stor hink stärkelserika nässlor dagligen vid akut fång vara?

HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka