Örter mot krubbitning?

C

cassy

Är det ngn som har erfarenhet att ge örter mot krubbitning?
Vad isådana fall och hur har det hjälpt?Att få bort beteéndet går ju inte,men att lugna det iallafall.

(Hon går på lösdrift och har fri tillgång på hö,och aldrig rem.)

Sv: Örter mot krubbitning?

Krubbitning är ju en beteendestörning, så jag förstår inte riktigt hur örter skulle kunna hjälpa mot det? Annars är jag öppen för örter när det gäller mer kroppsliga åkommor som veterinär kör fast på, eller som ter sig av enklare natur.

Läste en gång på ngn websida om en växt, som jag inte minns nu,som skulle "lugna" störningen.Var bara nyfiken om någon provat det och om det hjälpt.

det skulle ju vara på den vägen att vissa örtet verkar lugnande mot stress och att krubbning är ett stress-beteende.

isf skulle jag prova valeriana, valmo, järnört och humla. men det kommer nog inte hjälpa så mkt om man inta gör andra saker också för att göra hästens liv mindre stressigt.

Jag "botade" min krubbitarhäst med fiberplex.

Problemet var skapat av miljön, men höll i sig pga att krubbitningen ledde till mag/tarmstörning vilket ledde till mer bitning = ond cirkel. kan vara värt ett försök!

MVH Jenny

Det här vet du säkert men krubbitning kan bero på magsår. Självklart inte i alla fall men en möjlig faktor.

Vad är fiberplex?Skulle ju vara kanon om man hittade ngt som hjälper henne.Miljön (som förmodligen orsakat detta-hon får nämnligen panik i en box) är ju tillrättad,så jag förmodar att det är antingen magsår eller/mag-tarmproblem (+ invant beteénde).Enligt vet. så kan man ju göra tester,men hon jag pratade med var rätt skeptisk,det skulle i stort sett bara kosta en massa pengar,så jag kom av mig lite.

Berätta mer om fiberplex!

Förstår inte vad din veterinär menar? Konstateras det att hon har magsår via nån undersökning så får man ju sätta in behandling för det. Det är ju inget man bara konstaterar och sedan inte gör något åt:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin...
2
Svar
20
· Visningar
962
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka