Örter mot exem...

B

Benzon_lover

Vi har ett 26 årigt shettissto som har fått exem. Hittils har det blossat upp vi två tillfällen. Vid pälssättning och nu, vid fällningen. Veterinären som behandlade henne första gången sa att det var proteinöverkänslighet. Troligtvis är det relaterat till hormonomställningar. pga av åldern.
Den rekomenderade behandlingen är att dra ner på proteinet och behandla med "exemshampo" vid akut besvär. Jag funderar ändå på om man inte kan försöka gå in på grundorsaken för att försöka häva uppblossandet av exemet..Altså hormonerna.
Har läst lite om olika örter som skulle kunna hjälpa men har inga referenser att gå på. Är det nån som har erfarenhet av detta...eller nåt annat?
Tacksam för alla tips.

Sv: Örter mot exem...

JAg vet en tjej som behandlade sina islandshästar med sommarexem med just örter! Kommer inte ihåg vilka det var nu men jag vet däremot att det fungerade jättebra!! Hon både gav i maten och koka en egen "exemsoppa" som hon sprayade på hästen! Så testa nu.. tror inte det kan bli fel iaf men kolla noga vilka örter du använder så de inte är giftiga för hästen!

Lycka till!

Sv: Örter mot exem...

Capable Case skrev:
JAg vet en tjej som behandlade sina islandshästar med sommarexem med just örter! Kommer inte ihåg vilka det var nu men jag vet däremot att det fungerade jättebra!! Hon både gav i maten och koka en egen "exemsoppa" som hon sprayade på hästen! Så testa nu.. tror inte det kan bli fel iaf men kolla noga vilka örter du använder så de inte är giftiga för hästen!

Lycka till!

Tack:bow:
Har du möjlighet att fråga tjejen vad det var hon gav hästarna, så är jag idel öra att höra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka