Örter mot brunst?

K

Kurant

Funderar på att ge vårat sto örter när hon brunstar ?!

Ge några tips, ni som vet: Hjälper det?

Hur ofta ska man ge dem det ?

Första stoet så det är lite komplicerat med brunsten o allt..inte riktigt samma sak med valacker.. :d

Som sagt: GE TIPS!

Prova med munkpeppar! Är gammalt och välprovat, man använde det till munkar förr i världen, därav namnet. Det hjälper inte på alla, men är väl värd att prova. :)

Ge ca 30g/dag i brunstperioder (en handfull)

Beror på vad problemet är, och vad man då skall välja.
Munkpeppar i alla ära, men det räcker som sagt inte alla gånger beroende på vad problemet är.

Hilton regulate samt Dodson&Horell Stroppy mare, är örtblandningar som även innehåller munkpeppar och hormonstabiliserande örter. Den sistnämnda finns även i flytande form, lite enklare att ge och med ett snabbare upptag.

Hade inte

Hade inte du en valack?? Eller du kanske inte har häst överhuvudtaget eftersom du skriver trådar men när folk svarar på dom så struntar du i det (tänker på tråden om återköp av häst).

Re: Hade inte

Tack för alla svar, dock inte det sista vilket inte gav något!

Min medryttarhäst går på "Hilton Herbs Regulate".
Han är valack! :confused: :crazy:
Fungerar kanon mot hans hingstbeteende.

Ovanstående innehåller även den munkpeppar, samt örter som befrämjar hormonstabilitet. För en valck handlar det oftast om instabilitet av hormonerna, så då är Regulate helt rätt.

En i mitt stall ger sitt sto örtextrakt mot brunsthumöret.
Tyvärr tycker hon inte om det utan lämnar det.

Vad gör örterna?
Får stoet någon slags superbrunst eller tvärtom?
Jag har ett sto som i sommras, sprang bredbent och brunstade, vääldigt ofta. Skulle dessa örter kunna hjälpa?

Vad har stoet för problem vid brunsten då?

Att hon brunstar är ju normalt vid denna tid på året. Har tre ston i stallet och de brunstar omlott.. så jag har alltid ett brunstigt sto kan man säga.. Dock upplever jag inte att det är några problem vid brunsterna...Så jag har lite svårt att förstå varför man skall ge nåt mot det??

Var kan man köpa munkpeppar?
I hästfoderaffär eller hälsokost eller var??
Antar att Dodsson & Horell och Hilton finns i hästaffären, korrekt??

Ännu en gång, munkpeppar är enbart munkpeppar och hjälper mot översexualitet. Örter innehåller munkpeppar inklusive örter som är hormonstabiliserande, hjälper mot sk PMS eller pissmärrar. :D

Jag har köpt mina örter hos www.hippok9.nu och där finns även munkpeppar.

Som ägare till ett sto som knappt gått att rida den senaste veckan p g a att det går en valack i hagen runt ridbanan som hon "bjudit ut sig till" :D måste jag fråga om man kan ge munkpeppar till ett sto som ska betäckas? Hon kommer att brunsta en gång till innan betäckning, och den senaste veckan har varit väldigt jobbig. Påverkar munkpepparen bara själva översexualiteten, eller påverkan den ägglossningen också?

Ska man inte göra nej, och har hon gått med valack bör du nog ta ett bakterieprov innan också.

Hon har inte gått med en valack utan ett sto, men runt ridbanan är tyvärr en hage där det går en valack :smirk:

Då ska jag alltså hålla mig borta från munkpepparen, men finns det något annat jag kan ge henne? Det här är inte roligt :crazy: och det verkar jobbigt för henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar