Örter/kryddor till bronkithäst?

Snobben

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet av vilka örter/kryddor som har gett resultat till hästar med bronkit! Tex ska ju lakritsrot, vallört vara bra? Vill testa något som inte är för "starkt" men ändå funkar.
Funderade på att testa vallört eller echinea, men det är ganska starka örter vad jag läst. Annars lakritsrot?

Gav Fabrol förra vintern men tycker inte det gjorde så stor skillnad & skulle vilja testa något naturmedel.

Han hostar inte men har ganska mycket slem i luftvägarna.
(går på lösdrift, dock med hö men det är för att hösilage inte funkar & ge just nu av olika anledningar)

Sv: Örter/kryddor till bronkithäst?

Har tipsat om det här förut och gör det gärna igen
Har en häst med bronkit och hon får detta, funkar verkligen jättebra!

RECEPT:
ca 1,2 liter vatten
ca 40 g anis
ca 30 g timjan
ca 1 msk lakritsrot (finns i hälsokostbutiken)

Koka vatten och anis i ca 10 min, ta sedan av kastrullen från plattan och häll i timjanen och lakritsroten. Sätt på locket igen och låt det stå och dra i minst 12 timmar. Ta sedan bort fröna och bladen och pressa vätskan ur dem. (Det är alltså vätskan som man ska använda). Detta avkok ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.
Varje dag ger jag mitt halvblod ca 1,5 dl avkok, ca 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver, fördelat två gånger om dagen, i kraftfodret.

Innehållets verkan är så här:
Anis: slemlösande
Timjan: slemlösande
Vitlök: Antiseptisk, hostbefrämjande, slemlösande och antibiotiskt.
Äppelcidervinäger: Utrensande, blodrenande och bakteriedödande.
Lakritsrot: slemlösande och lenande för irreterade slemhinnor.

OBS! Den här kuren ska dock inte ges till dräktiga ston.

är du medveten om att regelbunden anv av vitlökspulver ger anemi hos häst?

Yes! Har läst det. Kopierade detta recept från tidigare inlägg jag gjort.

Nu kokar jag sörjan med vitlöksklyftor i , som jag givetvis tar bort sedan. Och antalet vitlöksklyftor (ca 2-3) i förhållande till mängden jag kokar, ca två liter, och ger henne dagligen ska inte vara någon fara enligt min vet.

Ska testa detta på min brokithäst nu, väntar bara på att mina örter ska anlända med posten :-) Hittade alla på ett och samma ställe, TOPPEN :-)

Vill ni ha tips om var så skicka ett PM ;)

Tack för ditt recept!!!:bow::bow:
Det kanske jag ska ta & testa då, du tycker det ger bra effekt?
Har läst att de kryddor du nämner ska vara bra allihop, därför jag haft svårt att bestämma. Men kanske ska testa ditt recept då!:idea:

Ger också vitlök till min häst, har dragit ner lite på det efter all ny info om vitlökens nackdelar.

En fråga, tas det lättare upp av hästarna när det kokas upp så?
Annars ger man det bara som det är i fodret?

vi har prövat att ge den tinkturen nu i höst till bronkitpållen här efter att ha läst "receptet" här :) funkar ju kanon :)

vi ger oxå vitlök och det har vi gjort sedan början av -90. har tagit blodprover (av andra anledningar) på flera av hästarna och ponnyna - ingen av dom har varit i närheten av anemi så det är iaf. inte alla som får det ;) ger därimot aldrig över den rek. dosen. 6-8 färska krossade vitlöksklyftor eller 15-30 g. pulver/dag till stor häst.

Jag brukar köpa en burk vitlökspulver i kryddhyllan på ÖB och ge vårat sto under vintern. Hon får en matsked per dag. Hon har heller inte visat tecken på anemi.

Har goda erfarenheter av alger, Carragen från Algbörjes.

Har funderat på carragen, är bara det att jag undrar om jag får i min pålle det och så är det ju ganska dyrt tyvärr..

Nyfiken på det här med avkok, blir effekten bättre eller ska man inte ge kryddorna "rent"?

Helsingborgs Djursjukhus rekommenderar Ismovit. Testa det! Det är dyrt, men jag kan nästan garantera dig att det kommer att fungera.

En fråga, tas det lättare upp av hästarna när det kokas upp så?
Annars ger man det bara som det är i fodret?

Jag gav min hosthäst anis och timjan avkok i vintras. Det fungerade bra. Jag testade det själv också för jag hade en fruktansvärt besvärlig hosta. Jag tyckte att det hjälpte en hel del, kanske inte som hostmedicin men ganska mkt.

Jag vet inte säkert svaret på din fråga men tror att man måste koka det. Det känns inte som om det skulle hjälpa att bara tugga det i sig.

Jag vet inte säkert svaret på din fråga men tror att man måste koka det. Det känns inte som om det skulle hjälpa att bara tugga det i sig.

Det är ju frågan vilket som är det rätta..:confused:
Man ger ju tex vitlök & djävulsklo "rent".
Nyfiken på vad som händer när man kokar och varför man ska göra det. Tycker att man nästan borde koka bort en del av kryddan?

Någon som vet?

Det är ju frågan vilket som är det rätta..:confused:
Man ger ju tex vitlök & djävulsklo "rent".
Nyfiken på vad som händer när man kokar och varför man ska göra det. Tycker att man nästan borde koka bort en del av kryddan?

Någon som vet?

Eller snarare koka ur de ämnen som är verksamma så att de kommer ut i kokvattnet och kan göra någon nytta. Det känns inte som ngn bra ide att de kommer fram nere i tarmarna på hästen. Hur kan de göra ngn nytta där? Med det är bara mina spekulationer och inte ngt jag vet.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 232
Senast: Rosett
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: terwa
·
S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 657
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka