Örter - fungerar det i medicinskt syfte?

P

Piper

Först lite bakgrundsinfo. Min häst trasslade in sig i staketet i somras och ådrog sig en ful skada i karleden. I september var det nästan läkt men givetvis skulle oturen följa oss ett tag till och leriga hagar orsakade akut mugg (som blev rasp) med lymfangit som grädde på moset. Har nu fått bukt med raspen och muggsåret i karleden är på tillbakagång. Lymfangiten behandlades med Penovet och Metacam (igen som alla andra gånger).

Nu känner jag bara att eftersom han ändå inte är helt ok vill jag inte pumpa i honom mer syntetiska mediciner då jag ändå inte uppnår önskat resultat. ¨Han kan ju inte leva på antiinflammatoriskt hela livet...
Han har under en längre tid varit lite tjockare om kotan på det skadade benet men det ska enligt vet inte vara nån fara. Nu är kotan lite mindre ändå, men bara dagen efter avslutad kur ska hästskrället börja halta lätt och bli varm om skenan.

Jag börjar bli rejält nervös om inte ens mediciner hjälper. Han blir ju aldrig bra! :(
Men så fick jag tips om att det kanske bara är så att hans immunförsvar behöver få en knuff i rätt riktning med hjälp av örter.
Det ska finnas örter mot mugg också har jag hört och jag är villig att prova allt!

Är det någon som provat det som alternativ behandling med gott resultat? Vad är det värsta som kan hända? Är det att det bara inte fungerar??

Ska också tillägga att han ska in på ATG-klinik för grundlig genomgång den 19 oavsett om han är ok då eller ej.
SAMT att jag idag när jag åker ut till honom ska rådgöra via telefon med vette om hon ska ut idag igen och kika på honom.


Men som tillägg i behandligen....? Är det örter som är det nya nu?
Jag tror inte på några mirakel nu men vill ändå höra om nån har något positivit (eller negativt) att säga om örter.
 
Sv: Örter - fungerar det i medicinskt syfte?

Det låter ganska logiskt det där med örter. Vi människor dricker ju örtdrycker, typ eccinacea(stavning?) när vi är förkylda, varför skulle det inte funka på hästar?
Har aldrig provat på hästar, men när du säger det så låter det inte så tokigt, fast jag skulle nog vilja höra av en som Vet någonting om det innan jag provar. :p
 
Sv: Örter - fungerar det i medicinskt syfte?

Min "trasiga" häst får just nu en kur av "Bute Substitute" o det verkar han må väldigt bra av. Jag försökte även få tag på från samma tillverkare "Immunsystem" men den butiken hade det inte hemma just då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 554
Senast: cirkus
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 807
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp