Örter för luftvägsproblem?

Dingelass

Trådstartare
Nu äntligen har vet. fått provsvaren och min häst kommer bli frisk:)
Tre veckor till med medicin sen tror hon att han är bra.
(slemlösande,luftrörsvidgande och penicilin)

Men det jag funderar över är om det finns något man kan lägga till i foderstaten som hjälper oss på traven?

Hästen har eventuellt en liten defekt som gör att han är känsligare än andra hästar mot ex. damm,dålig stallmiljö,mögelsporer m.m

Sv: Örter för luftvägsproblem?

timjan, lakritsrot och anis. häll kokande vatten över, låt det svalna och blanda med lite kli.

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk. lakritsrot

koka 1.2 l. vatten och anis i ca. 10 min. tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot.

låt dra minst 12 timmar. pressa ur frön och blad och avlägsna.

detta ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.

1 1/2 dl avkok, 1 dl vinäger och 1 msk. vitlök/dag

har fått detta receptet här på buke och vi prövade det hela vintern med överväldigande resultat på bronkit hästen här :D hon har inte behövt varken ventipulmin, fabrol eller kortison under hela vintern.

när vi va inne på kliniken för kontroller 1 gång innan jul och 1 gång tidigt i våras så lät/såg allt väldigt bra ut, veterinären vart förvånad och sa till oss att inte ändra på något - vad vi än gav :D

vi köper lakritrot på hälsokosten, det andra i vilken affär som

köpte persilja till min pålle när han hostade, ska visst vara slämlösande, han slutade hoste när han fick det. Så värt att testa kanske :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: FruS
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min kompis häst är helt ur slag i sommar. Fullblod 8 år som debuterade fälttävlan i maj, men efter det blivit helt orkeslös och flåsar...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
24 653
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka