Örter för invärtes bruk vid strålröta?

J

joneya

Har en häst med en stålröta som vägrar ge sig. Börjar fundera på om han kanske behöver något för immunförsvaret.

Har även hört någon teori om att strålröta bara visar sig på hästar som har en viss bakteriell svamp i kroppen; en bakterie som man kan bli av med på något sätt (minns inte om det var just örter man skulle ge; och har ingen aning om det ens stämmer).

Några tips?

Själv har jag behandlat med jodopax (vilket enligt mig har gett resultat, men väldigt sakta), men just nu är han hos en annan kvinna på vintervila där han har behandlats med tjära (smetat på hovarna) har jag för mig. Hon har blivit av med rötan på sin egna häst med samma behandling.

Tacksam för svar.

M.v.h. från Joneya

Sv: Örter för invärtes bruk vid strålröta?

Nej, inget om örter invärtes men kan berätta vad jag gjort utvärtes för min häst.
Han har haft strålröta på alla fyra fötterna, hade det när jag köpte honom. Jag har behandlat glest med först Kopparsulfatlösning och sedemera Thrushbuster i strålar, strålfåror och de fickor som bildats. Den stora förändringen kom dock när jag ställde honom på spån efter att först ha stått på halm (med torvbädd i botten) och sedan torv. Han står nu på spånbädd där jag håller ytan väldigt torr och ren från urin. Bädden är i sig rejält tjock och sedan ett ytlager spån på. Detta har gjort en jätteskillnad!! Tre av hovarna är helt bra och den fjärde på god väg. Sedan har ju min "hovis" varit med och skurit rent när det har behövts.
Det som växer (bakterier, svamp) vid strålröta växer lokalt i hoven, växte det i blodet skulle hästen ha blodförgiftning.
Sedan gäller väl tålamod, har tagit två år att få honom bra.

Min häst blev av med rötan i somras när han stod på ett lagomt torrt sommarbete, däremot kom det tillbaka när vi stallade in dem över hösten (då gick han i en tyvärr väldigt geggig hage på grund av platsbrist/hagbrist), stod även han på en torr spånbädd, men det hjälpte inte, jag var tvungen att behandla ändå. När jag behandlade med jodopax höll det sig tillbaka, blev aningens bättre, men inte helt bra.
Skickade sedan iväg honom till en bekant på lösdrift, där han står nu. Hon har behandlat båda hästarna med röta på exakt samma sätt, ändå så ger det inte med sig på just min häst.

Det där med att det bara är ute på hoven är en sanning med modifikation; hoven växer ständigt och ny vävnad bildas; om denna vävnad är tillräckligt stark och fräsh så torde den inte lika lätt drabbas. Svamp och bakterier sätter sig lättare i sjukt material än friskt.
Vissa tror till och med att röta är smittsamt, men i samma stall som våra två hästar finns en tredje som har riktigt fina strålar.

Både jag och lösdriftsägaren brukar skära bort det onödiga materialet på strålarna. Själv gjorde jag dock så att jag lät materialet runt springan sitta kvar för att bomullstussen med behandlingsmedlet sjulle sitta kvar (stoppade ner en tuss med bomull in i fickan och sprutade sedan över den med jodopax; tussen satt kvar i flera dagar, höll smuts ute och jodopaxen han verka lite mer. Annars om man bara släpper ut hästen efter att ha behandlat nöter de lätt bort behandlingen mot underlaget på en gång.

Eftersom hela hoven tar ungefär ett år på sig att växa ner så är det inte troligt att det ska behöva ta två år för det att läka; det kan man räkna som att hoven har bytt ut sitt material helt, två gånger!

Vad anser hästens hovslagare?
En duktig hovslagare är ovärderlig i sådana här situationer!

Hovslagaren ansåg bara att man skulle använda tjära (vilket har prövats och förkastats).

Det finns inga duktiga hovslagare i dessa trakter där jag bor. Har valt att sko av honom och göra verkningen själv av denna anledning (barfota sedans i mitten av april 2004). Utbildad barfotaverkare har kollat på hovarna för att se så att jag inte gör det fel.
Som fotnot kan jag nämna att en hälta som kommit och gått i åratal som skodd häst försvann automatiskt i samband med avskoning och bättre verkning. Hältan har tidigare funnits oavsett hovslagare (har bytt vid ett flertal tillfällen av olika anledningar). Hältutredning på kliniken gav ingenting och hältan har försvunnit så fort han fått vila. Men nu utan skor har det gått bra även efter igångsättning.

Tjejen som har honom nu har också utbildat sig på just barfotaverkning.

Som sagt var tror jag varken det har med hoven, behandlingen eller miljön att göra eftersom hon har behandlat hästarna identiskt och fått tydliga resultat på sin egna häst. Det måste finnas något mera. Dåligt immunförsvar, candida-bakterier eller något annat som påverkar.

Traditionella vägen har inte gett några svar så har ni tips om något ANNAT?

Det har varit en extremt våt sommar och höst/vinter. Många hästar har fått problem med sina strålar. Så även min unghäst.
Jag har de sista månaderna använt virkonS till strålarna emellanåt. Varje kväll rengörs hovarna och torrborstas med en hovborste. Ibland sprutar jag därefter på virkonS som tar död på bakterier och svamp. Det fungerar men kan ta tid.

Särskillt sedan jag börjat torrborsta strålarna så såg jag snabbt resultat. Jag tror det håller påbörjad bakterier/svampbeläggning borta + det positiva med massagen borsten ger.

Nu är strålarna jättefina :D

Anki

lösdriftsägaren tillika väninnan här *vink vink*

Hästarna har som sagt behandlats identiskt gällande rötan vilket gett resultat på min häst men inte i lika stor grad på Joneyas. Eftersom man har påvisat candida i blodet på människor med envis fotsvamp funderade vi på om någon visste av om detta även kunde hända för hästar och hur det då skulle kunna behandlas?

Jag behandlar inte enbart med tjära utan jag försöker även "skura" hoven med såpvatten och en grov borste för att få bort dött material innan jag smetar på geggan. Dessutom håller jag efter och skär rent då och då samt om det kommer fram någon "ficka" el liknande.

btw. "den tredje" har faktiskt fått ett lätt angrepp på sina strålar! Även om jag tror att det är under kontroll så är det ett faktum att mittstrålfårorna fram faktiskt är angripna :O

Strålröta uppstår av bakterier som kommer utifrån, spelar alltså ingen roll vad de äter.

Finns ett blått medel som heter trush buster (osäker på stavning) säljs i en pyttflaska kostar runt 100 kr. Kanon till strålröta.

Börja med att skära rent, använd sedan väteperoxid för att rengöra (spruta ner det i strålen med en kanyl hyllsa).

På med trush buster o sedan tjära.

Upprepa dagligen så försvinner det, tänk på att boxen måste vara så torr som möjligt eftersom hoven behöver torkas upp.

Blöta hagar är ju ett gissel i sådanna här situationer med tjäran skyddar ju till viss del även från vätan ute.

Lycka till! :)

Ps) Dålig hovfunktion där strålen har svårt att få kontakt med marken och där väggarna är raka kan också göra att det lättare uppstår strålröta, i detta fallet är det ju i första hand god hovvård och hellst barfotagång bästa reseptet!

Liknande trådar

J
Hästvård Finns det några kloka, erfarna människor som kan ge mig en checklista? Jag fattar inte vad som är SÅ fel. Idag är det andra dagen som...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 718
Senast: miss_willow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka