Örtblandningar, bluff och båg eller hjälper det?

break_a_leg

Trådstartare
Det finns ju örtblandningar som sägs hjälpa mot diverse olika åkommor? Har ni provat och tyckte/tycker ni att det hjälpte/hjälper?

Sv: Örtblandningar, bluff och båg eller hjälper det?

Av HippoK9 blev jag rekommenderad Hackaway, nypon och ringblomma till min häst som har lätt för att blöda näsblod.
Kollad av vet flera ggr men dom har ej hittat någon ordentlig anledning.
Kuren räckte i 1 månad. Ej blött näsblod sedan jag började ge. Nu har hon dock varit utan i ca 2 veckor, då jag gjorde en beställning för länge sedan, men det inte kommit ännu. :(
Om det är en tillfällighet el om det verkligen hjälpte vet jag ej, vi får väl se....

Jag själv har inte provat men en kompis till mig vars häst va så himla hispig i huvet,lyssnade inte o va allmänt knäpp, gick på folk, hoppade över bommen i transporten, slet sig etc....
Hon köpte nån örtblandning för att den skulle lugna sig med valerina och massa andra torkade blommor o växter i...och det hjälpte faktist!!!

Hittar man rätt ört eller blandning till idividen och problemet så hjälper det utan tvekan mycket bra. Har dock haft hästar som jag personligen ansett att det kanske behövs en örtkur, men som inte har hjälpt medan det på andra visat förbättring efter ngr. dagar upp till en vecka.
Ska man använda sig av örter så bör man även se till att man inte ändrar ngt. annat som kan påverka hästen positivt för då vet man ju inte vad som gjorde vad.
Personligen så gillar jag inte heller färdiga blandningar då jag vill veta exakt vilken ört som hästen svarar på eller inte.

MVH/

Ger inte mkt för blandningar, om de inte är individuellt ihopmixade.

Örtblandningarna innehåller oftast en utfyllnad av brännässla som många faktiskt reagerar negativt på. Dessutom är det ju bland det billigaste så i många fall finns det mest av det.... :smirk:

Jag rekommenderar att man vet vad man ger och vaför, hur länge samt vad som kan hända.

Jag ger D&H Breath Free örtblandning till vår ena som lätt får hosta vid väderomslag. Det funkar utmärkt på honom!

Har också använt mig av Ringblomma, Ingefärsrot, Gulmåra och rena nässlor för "utrensning" av bla slaggämnen, det var dock ett tag sedan nu (fick en kur av Equiterapeut som var här). Det funkade också faktsikt.

Visst hjälper örter. Eller stjälper ... Klart är dock att de påverkar, örtmedicin är ju faktiskt ett ämne med lång tradition. Haken är väl att flertalet preparat faktiskt inte har någon vidare dokumentation och *kan* ge (oönskad) effekt i kombination med andra örter eller traditionella läkemedel - något som även är känt för humansidan.

Álin - vad var det för slaggprodukter som skulle rensas ut, och hur fungerade det?

Jag är inte en direkt motståndare till örter men däremot till att utan GODA kunskaper laborera själv precis som C_L skriver. Har hittills aldrig använt örter till hästen, men testat t ex röd solhatt (echinacea) på mig själv. Vad jag är jag motståndare till är att låta örter ersätta fack-kunskap i form av t ex veterinär - för som ägare eller skötare är det vi som väljer och inte hästen.

Inte att förglömma om man tävlar är att vissa örter faktiskt faller under dopingreglerna. Under senhösten var det förresten en intressant artikelserie i Ridsport om örter och tillskott.

Skötte en häst en gång som hade jättemycket problem med småkryp på sommaren och till honom gav vi en örtblandning från D&H, för det ändamålet, och det hjälpte suveränt!

/Timsetim

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar