Orsak till kot/knäledsinfalmmation?

Sv: Orsak till kot/knäledsinfalmmation?

vrickningar och fläkskador tex.

Finns tyvärr mängder av orsaker, om du söker hittar du nog en hel del trådar om det. T ex sadel som inte passar, exteriöra avvikelser speciellt i benställningen, felaktig verkning/hovvinklar, att hästen har ont någonstans och spänner sig, osv osv.

har kollat efter trådar om detta men har då handlat om dålig ridning :confused:

Kan en häst gå med inflammationer länge utan att det märks?
Min har kotledsinflammation och knäledsinflammation:confused: och undrar om hon kan ha fått det efter en omkullridning? Hon är nu under behandling.:bump: och jag hoppas verkligen att hon blir bra!!! Ska tillbaka till kliniken för 3 dje gången om c:a 3 veckor.

Var ute och skrittade i somras och rätt som det var så bara FÖRSVANN hela framdelen:eek: frambenen ner i ett hål i marken, hästen står på huvudet och jag seglar över och ner i backen... Hästen kravlade sig upp och jag likaså, vi blev nog lika förvånade bägge två...
promenerade hem till stallet, kollade om hon haltade men såg inget:confused: Hon fick ändå vila i 2 veckor med endast promenad för hand, sedan började jag rida och kände ingen skillnad..

Hon har gått med en valack under sommaren och de bråkade en del emellanåt, så numera går dom var för sig...
Kan sparkar ha bidragit till inflammationerna? Kanske vrickat sig under bråken??
Känns inte kul att leta orsaken, men jag MÅSTE veta VARFÖR hon fått de...

Senast ändrad av en moderator:

vrickningar, snedbelastningar (att hästen går och snedbelastar länge) exteriöra avvikelser, finns säkert mer men kmr inte på det nu.

Har någon av era hästar haft inflammationer?
Av vad fick dom det?
Hur lång vila, behandling osv?

vi hade en oriden unghäst som enl. klinikveterinärerna troligen hade gått i kull eller fläkt sig i hagen som fick inf. i ett bakknä, sprutades ett antal gånger men problemen återkom. efter ett antal månader blev det inf. i fram som beh. reaktionerna "gick runt". allt som allt krånglade det och återkom flera gånger under drygt ett år.

det hela slutade med att det visade sig att hästen fått låsningar bak och snebelastade/belastade dom andra benen hårdare vilket ledde till överansträngningar och nya problem. hästen blev beh. av kiropraktor (som samarbetar med vår vet) samt av vet. och därefter har hon varit "hel och ren"
under flera år.

ibland får man aldrig reda på den igentliga orsaken, tyvärr.

Min förra häst fick inflammationer mest troligt pga att sadeln behövde stoppas om.
Upptäckte att den låg bara an fram och bak, på mitten hade stoppningen förflyttat sig...

Fick i torsdags veta att min nuvarande har kotledsinflammationer. Vet inte riktigt varför ännu, men en omkullridning i höstas kan kanske ligga bakom det. Hon fick en låsning i ryggen då som rättades till, men hon verkar ha känning av det fortfarande så jag ska ta ut ET igen.

Jag har haft hästen i 3 år och kollat upp henne varje år med böjprov, i fjol vintras hade hon antagligen halkat i hagen (snorhalt) och fått en sträckning bak, fick finadyne behandling och blev ok.
Haft lite problem med sadlar då hon har formen av en tunna tyvärr:cool:
Provade i samma veva en bomlös sadel, men se det gick inte alls! Reagerade på en gång och blev öm i ryggen...
SÅ bort med den och for i väg till en sadel provare som hittade en sadel som passade och ryggontet försvann.:laugh:

Första omgången på kliniken gick hon inte alls att böja så en buttakur och 3 veckor senare konstaterades hälta bägge kotor (mer på höger kota) och knän fram. Sprutades med kortison och någon syra:confused: som jag inte kommer ihåg vad den heter..
Röntgade även kotor och knän, 10 bilder. Inga skelettskador:bow:

Denna gång visade hon hälta återigen på bägge kotor (mer på vänster denna gång) och höger knä. Sprutades denna gång med endast kortison i knät 2 leder och bägge kotor.

Ska tillbaka om c:a 3 veckor för återbesök.

Finns många anledningar. Många anser att det enbart är dålig ridning som är orsaken men så enkelt tror jag inte att det är. Det kan vara dålig verkning/skoning, dåligt underlag vid ridning, leriga hagar, leriga hagar som är frusna under en längre tid, en "dålig" exteriör som gör det lättare att felbelasta eller så har hästen helt enkelt lite svaga kotor och dålig ledvätska, även en vrickning kan vara orsaken. Min häst har haft mkt problem med sina kotor men vi har hållt regelbunden koll och däremellan ridit på som vanligt och nu har hon varit frisk länge (peppar peppar). Vi höll på med det i 3 år. Jag har haft tur med en bra vet. som inte gett upp. Många dömer ut hästar som fått några inflammationer men min vet. vill inte ge upp så lätt och anser dessutom att rörelse är bra för att kotorna ska hållas friska. Nu har min häst bara visat hälta en gång men har visat hälta på böjprov vid flera tillfällen. Hade varit skillnad om den varit synligt halt. Men ge inte upp alltför lätt och räkna med att det kan komma igen. Hoppas det går bra med pållen.

Mitt sto var inte synligt halt, utan jag ville bara kolla upp henne som jag brukar göra varje år.
Hon visade varken hälta på rakt eller böjt spår (longering), inte förrens hon böjdes visades hältan.
Men som sagt, när dom är dubbelsidigt halt så är det kanske svårare att se:confused:

Jag hoppas verkligen inte att hon blir utdömd:eek:
Vad krävs för att dom ska bli det????

Uppdatering:
Var på återbesök idag till kliniken.
Hon är ohalt:banana::banana::banana:
Nu får jag börja sätta igång henne lite försiktigt och tillbaka på återbesök om en månad eller två för att kolla så hon inte blir halt igen.
Håll tummarna!:rofl:

min ponny hade kotledsinflamation förra vintern/våren. Han hade det på båda så det märktes nästan inte... Han fick vila i 5 veckor och gå i en plan hade stor som en ridbana ungefär.

Min fick det efter att ha trampat ner i ett hål,hon blev sprutad samt gick i en liten sjukhage.När jag skulle börja sätta igång henne så rek. veterinären ringskor samt att jag skulle börja långsamt med promenader innan jag satt upp samt att jag skulle skynda långsamt.Lycka till.

Igår böjdes hon och inga reaktioner fanns:bow: Så hon behövde inte sprutas mera:banana:
När hon nu har blivit behandlad så blev jag rek. av min vet att promenera hästen vid hand 20 minuter varje dag så hon inte skulle falla ur så mycket, idag har jag suttit upp i 15 minuter och bara promenerat rakt fram på vägen här hemma, svårt att hitta någonstans här där det inte finns backar:crazy:, bor man i norrland så gör man...men det går ju framåt sakta men säkert!
Nu på slutet har hon varit så FRUKTANSVÄRT uttråkad stackaren! Hon har varit en riktig:devil: sista tiden:crazy:
Hon verkade tycka att det var härligt att gå en skritt tur i snövädret idag:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har lyckats råka ut för både kot och knäledsinflammation, dock på 2 olika hästar.

Min förra foderhäst, som jag började rida igång efter att hon stått en längre period, började halta efter ett par veckor, och när veterinären kom ut visade det sig att hon hade kronisk kotledsinflammationer på båda frambenen.
Jag vet ju inte exakt vad som hänt med henne, iochmed att hon hade det när hon kom, men en gissning är att hon fick det när hon gick omkull på en hopptävling med en tidigare ägare (plus att hon gick på travet när hon var yngre). Med henne var ju loppet kört redan från början, hon fick 2 sprutningar, men blev bara sämre och vi fick låta henne somna in för 2 somrar sedan.

Min nuvarande häst har fått en knäledsinflammation på ena bak, anledningen är troligtvis för hård ridning på för tungt underlag (paddocken är felkonstruerad), i kombination med att hon är kraftigt överviktig.
Hon har fått 2 sprutningar med medicin, och är under skrittning.
Håll en tumme för att hon blir bra nu :)

Jag TROR att inflammationerna kan vara orsakad av hennes sadel. Köpte en ny i somras, men har blivit för smal:crazy:
Men å andra sidan KANSKE hon gjorde sig illa när hon gick omkull...
ELLER att hon skadade sig i hagen när hästarna bråkade:confused:
Så många olika orsaker utan att VETA vad som är rätt och fel:(
Imorgon ska vi få hjälp med sadelutprovning och hoppas vi hittar någon som passar... Hon är jääätte breeed:crazy:
Härligt att få rida sin häst igen iaf:love::love:

Min fick antagligen knäledsinfallation pga snedhet. Från att vi märkte det till att vi kom iväg till kliniken hade symptomen försvunnit och vet. hittade inget fel vid böjprov och ultraljud men trodde att han haft lindrig knäledsinflammation som 'gått tillbaka' (har för mej att han sa så, det var ett tag sen). Fick instruktioner om att skritta två veckor och komma tillbaka om det kom tillbaka.

En vecka senare tog jag ut min ET för den vanliga kollen, och hon upptäckte en massa låsningar i länden och korset och han var även sned. Efter behandling av henne blev han bra och det har inte kommit tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 257
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 026
Senast: Ray
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka