Orsak till hälta

Disen

Trådstartare
Det är inte alltid så lätt att fastställa, inte ens om man är veterinär tydligen. För en tid sedan var jag inne hos veterinären då min hund vid vissa tillfällen under en viss tid haft en liten, liten hälta på höger framled (handled). Ingen annan hade uppmärksammat den, inte ens kvinnan som har hand om honom om dagarna då jag är i skolan.

Hältan uppenbarade sig i början främst när han varit mycket i rörelse och efter vila rest sig. Ibland såg det riktigt illa ut :(. Jag bestämde mig för att ta honom till veterinären snarast så att problemet kunde behandlas (tabletter eller rehab-träning, operation eller vad som nu skulle krävas). En tid bokades...

Veterinären jag fick äran att träffa gav ett bra intryck och det kändes som om min ögonsten var i goda händer. Jag förklarade situationen och han började noggrant att känna igenom hela hunden. Som vägrade ge ens lilla ljud ifrån sig...
Men när veterinären tog tag i höger framben så spände han sig och började smaska. Veterinären förklarade att han i.o.m detta trodde sig ha hittat problemet, men han kände ändå klart på övriga delar av hunden. Han frågade vad jag önskade att vi gjorde för att ta reda på vad det var. Jag ville ta Borelia/Irlichias (stavning?) tester och även en röntgen för att se om vi kunde hitta något. Veterinären höll med (jag antar att han frågade eftersom detta var ganska dyrt i slutändan).

Blodprov togs och skickades för analys, 2 röntgenbilder togs (en framifrån och en från sidan). Veterinären hittade ingenting på röntgenbilderna så han rådfrågade en kollega. Utan ytterliggare resultat. Vi fick med oss antiinflammatoriskt och smärtstillande som han fick i 10 dagar. Han haltade inget under de dagarna, inte heller veckan efter avsatt datum för "stopp". Blodproverna på Borelia/Irlichias kom tillbaka negativa (vilket var en otrolig befrielse!).

Han haltade inte på ganska många dagar efter det... men nu har det kommit tillbaka. Jag håller ständig koll och tar allt vi gör i beräkning. Vad jag då fick fram var att hältan kom av för dålig mängd motion. Exempelvis så har det varit stressigt att hinna med allt med flytten jag just gjorde så hans promenader har inte varit lika långa som förut. Detta verkade göra honom stel i handleden vi undersökte. "Ok, så om jag bara sköter hans motionering ordentligt så kommer det inte vara några problem", tänkte jag. Men så enkelt var det inte. Nu under en veckas tid har han fått motioneringen hans kropp är van vid (vi började mjukt dock så att det inte skulle bli en rivstart). Och nu har han småhaltat till och från i 2 dagar. Mest inomhus när han legat stilla, men även lite ute när han suttit ner en liten stund.

Jag hatar det här, jag gör verkligen det... att inte veta vad det är och jämt springa runt och vara orolig för att det kanske är så allvarligt att han antingen måste fråntas det aktiva liv han vill ha (vilket är uteslutet) eller leva som vanligt en kort tid för att sedan...

Min fråga till er som har orkat läsa igenom hela tråden och som kan och har lust att hjälpa är om ni har haft problem med nuvarande eller tidigare hundar och olika orsaker till hältor? Självklart ska jag ta honom till veterinären igen (en veterinärstation så man vet aldrig riktigt vem man får prata med), men det hade varit skönt att få höra andras erfarenheter. Dels för att då kanske jag får något tips om vad jag kan be veterinären att kolla efter.

Det behöver ju inte bara vara tips på orsaker till hältor i frambenen/handleder utan allt möjligt.

Väldigt, väldigt tacksam för svar.

Sv: Orsak till hälta

Så tråkigt för er gumman :(

Eftersom det nu är handleden, finns det inte en chans att det är nåt liknande det som drabbas hästar ganska ofta? typ kotledsinflamation? jag antar att inflamationer av den typen kan vara ganska svåra att sätta diagnos på :crazy: som jag har förstått det när vi pratade så fick han medicin men ingen ordinerad vila? Han är ju en ganska aktiv hund ändå.. ibland kan man ju själv känna att det blir sämre när man vilar trots att man faktiskt behöver vilan (tänkte på att det kom igen när du flyttade)

Vi håller tummarna för er :love:

För gammal för växtvärk antar jag...!?
Det hade våran 6- månaders när hon hade en mystisk hälta..

Ska helt klart fråga veterinären. Han har ju fått ta det lugn när han gick på tabletterna, och efteråt verkade det ju borta. Men det var väl något litet som dröjde sig kvar... :crazy:

Jag ska ringa veterinären imorgon... och när jag får tid ska jag fasen inte lämna kliniken förren dom har ett svar som låter rimligt.

Tack gums! :banana::bow:

Mystiska hältor är jag och min hund experter på;)
Hon vart trebent för några månader sedan (hö bak), och låg och pep för hon hade så ont. Letade igenom HELA hunden utan att hitta något, och hon markerade inte var hon hade ont. In till vet (troligtvis samma som dig..) och vet kände och klämde och böjde benet så jag trodde det skulle gå av! Beya hon bara stog där och lät vet hålla på utan så mkt som en lugnande signal! Och ändå var hon ju fortfarande halt. Vet skrattade till slut bara och sa till mig att jag hade en väldigt svårbedömd hund då hon inte reagerade på något, och skickade hem mig med Rimadyl(?) och koppeltvång/korta prom. Jag frågade om det möjligtvis kunde vara sendrag då jag tidigare känt hur senan i ljumsken dragit ihop sig men det trodde hon inte.
2dgr senare var hon helt bra.
2mån senare visar hon samma symptom på vä bakben! Men denna gång hittade jag efter flera genomsökningar på benet, ett litet, men ganska djupt sår på knät. Tvättade rent det grundligt (efter kontakt på tel med vet), och dagen efter var hon bra.
Bara några dagar senare när hon skulle resa sig ur sin bädd, störtar hon nästan ner i backen då vä framben bara viker sig. Jag kastar mig fram för att stödja henne och känner på frambenet och riktigt känner hur senan drar ihop sig, så jag sträcker ut benet och håller det så en liten stund. När jag sedan släpper stöder hon på det utan problem. Min hund lider av sendrag! Jag tror att det var det hon hade första gången vi var in också...

Visserligen tror jag inte det är sendrag din hund lider av... Men jag hoppas ni snart kommer fram till vad det är.
Kan ju vara någon inflammation...?

Tack Simba!
Intressant att läsa om dina erfarenheter! Man lär sig mycket men det är fasen inte kul med sjuka djur :crazy:

Det var kliniken här utanför stan jag var hos. Jag ska till veterinären imorgon (9.30) och får då samma vet som förra ggn plus att en ortoped ska kolla på honom lite. Ni får hålla tummarna för oss :)

Min tik har i flera år haft till och från hälta. Gått i perioder. Utredd för det flera gånger.

Ofta kommer hältan i samband med bus eller lek, plötsligt tjuter hon till, hoppar på tre ben och tjuter. Man tror hon MINST brutit benet. Håller ena fram uppdraget. Inte håller upp tassen, utan drar upp hela bogpartiet och håller 'ut' benet (ett framben alltså) ut från kroppen, rakt.

På nån minut är det över, sen är hon som vanligt. I vissa perioder kommer det ofta, sen kan det vara lugna månader. I perioder har hon vankar runt och ynkat utan synlig hälta/orsak.

Hältan ser ut att sitta högt, bogen eller högre, har varit spänd och öm i nacken i perioder. Bogled rtg, nacke rtg U.A. B/E-prov, alla möjliga andra prover neg. Ingen palpömhet har gått att finnas vid vetbesök. Utredningar vi två olika kliniker har gjorts, nix inget hittats. Oftast har vi utrett i några månader, och sen har hon det 'försvunnit', för att återkomma. Kan dock gå LÅNG tid mellan 'återfallen'.

Nu här för två månader sen var det dags igen, exakt samma sak som innan. Förutom att man nu kunde få fram smärta från armbågeslederna BF. Så rtg. Både jag och vet var HELT inställda på artros/er. Nada. Perfekta armbågar (hon är nio år förresten).

Vet fortsatte då helt sonika med att rtga vidare. I tassarna kom nog svaret. En gammal läkt fraktur på en tå, med kraftig artros i tåleden. På 'hältbenet'. På andra fram en mkt lindrig artros i en tåled.

Antagligen kom armbågsömheten av att hon spänt sig. Men den solklart 'höga' hältan var alltså en låg. Och med facit på hand behövde jag bara bläddra bakåt i journalerna för att se när de började. Ca 12 månader efter en 'förmodad tåfraktur' (ingen rtg) som dock gav minimala problem annat än akut-akut, och som var symptomfri snart efter, och sen 'bortglömd'. Enligt vet var det inte ovanligt se sådana läkta tåfrakturer utan att äg ens vetat om att hunden haft en fraktur, möjligen kunde ägaren dra sig till minnes att den 'haltat lite ett tag men det gick över' för X tid sen.

Så, mitt tips är att röntga ur alla vinklar, och hela frambenen.

Har ni diskuterat att ställa honom på metacam/motsvarande under längre tid/mer permanent? Är hunden ung eller gammal?

Min dam stod 10 dagar på metacam = symptomfri från dag 3. Sen satte vi ut det för att se om det räckte att 'kurbehandla' vid besvär eller ej. Inte lika stora symptom, men hon sover sämre (det första hon gjorde på metacam var att sova nästan ett dygn), och leker mindre (dock leker hon ändå rätt mkt i jmf med andra hundar i samma ålder, men blev än mer på metacam) och ffa ingen hälta etc. Så hon kommer, om magen pallar (får omeprazol med) helt enkelt få stå på metcam i lågdos. Det går ju inte göra ngt åt själva artrosen, så handlar ju om att ge henne en smärtfri, behaglig tillvaro. När man inte kan det är det ju bara hundhimlen kvar tyvärr, så var rätt nervös innan vi såg dels att metacam hjälpte, men ffa att hon TÅLDE det.

Tack Simba!
Intressant att läsa om dina erfarenheter! Man lär sig mycket men det är fasen inte kul med sjuka djur :crazy:

Det var kliniken här utanför stan jag var hos. Jag ska till veterinären imorgon (9.30) och får då samma vet som förra ggn plus att en ortoped ska kolla på honom lite. Ni får hålla tummarna för oss :)

Håller alla tummarna hårt!!

Tack Alexandra!
Han är röntgad tidigare så någon fraktur i tår eller falanger är det inte (tack och lov) artros är han också fri från (tack och lov igen).

Han är 5 år gammal, men ibland kommer olika skador tidigt som oftast gamla hundar får.

Vad är metcam? Aldrig hört talas om det.

*KL*

Ja, nu är vi hemma. Han är dåsig av sövningen och är öm efter ledvätskeprovet. Han gnyr ibland och det skär i hela mig att han har så pass ont nu :cry:. Varken jag eller veterinären vet mer än vad vi gjorde innan om vad det är, men nu har vi kunnat utesluta ganska många saker.

Veterinären kände igenom honom noga igen, både före och efter rörelsetesterna, han röntgades om (tass och handled fr. sidan och ovanifrån + armbågar och bogar bägge sidor), dom tog ledvätskeprov för att utesluta inflammation och infektioner där och kände igenom hans muskler på båda sidor. Även deras ortoped som har några år på nacken stod och kliade sig i huvudet. Allt ser så himla bra ut... ja, det är ju skönt, men faktum kvarstår, han haltar.

Vi ska in på fredag igen till en sjukgymnast. Jag gillade henne, hon var riktigt bra med honom förra ggn vi var inne hos henne och kollade igenom så att allt var väl.

Så jag återkommer...

(Tack Simba :D)

Har ni röntgat från topp till tå både frambenen, dvs från bogen ner till tassen? Knepigt när man inte hittar anledning.

Metacam är smärtstillande och antiinflammatoriskt, hundvärldens butta. Rimadyl hör till samma grupp av preparat, kanske var Rimadyl din fick då när hon fick smärtis och antiinfl?

Har ni röntgat från topp till tå både frambenen, dvs från bogen ner till tassen? Knepigt när man inte hittar anledning.

Metacam är smärtstillande och antiinflammatoriskt, hundvärldens butta. Rimadyl hör till samma grupp av preparat, kanske var Rimadyl din fick då när hon fick smärtis och antiinfl?

Nej, bara leden på höger där han visar symptom och sedan bägge bogar och armbågar, på fredag ska han in till rehab-veterinären och så ska hon också känna igenom honom.

Ok, då har jag lärt mig något nytt idag:). Ja, det var Rimadyl han fick förra ggn också. Nu ska han äta det i 30 dagar så får vi se.

Jag har, slött nog, inte läst hela tråden MEN kan säga att du bör ta kontakt med en sjukgymnast för hundar. Det är med dem som inom ´humansjukvården, sjukgymnasterna är långt mer kompetenta på rörelseapparaten än de flesta smådjursveterinärer bortsett från veterinärer med ortopedispecialitet. Smärtlindring är bra för att hunden ska slippa smärta och förhindrar att den börjar röra sig felaktigt MEN grundfelet måste identifieras.

Jag har, slött nog, inte läst hela tråden MEN kan säga att du bör ta kontakt med en sjukgymnast för hundar. Det är med dem som inom ´humansjukvården, sjukgymnasterna är långt mer kompetenta på rörelseapparaten än de flesta smådjursveterinärer bortsett från veterinärer med ortopedispecialitet. Smärtlindring är bra för att hunden ska slippa smärta och förhindrar att den börjar röra sig felaktigt MEN grundfelet måste identifieras.
Tråden är från år 2008.

Min kära Narmo lämnade oss i februari i år.

Inte pga hälta eller kroppskrämpor. Han blev 12,5 år.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar