Orsak bakom barn som föds med handikapp?

No1

Trådstartare
Nu tänker jag inte på handikapp pga förlossningskomplikationer utan förståndshandikapp, en risk vilken sägs öka med kvinnans ålder.

Vad är egentligen orsaken bakom problematiken?
Är det äggkvalitén?

Ofta används 35-års åldern som en magisk gräns för då det börjar skena utför.
Så jag undrar, om det är äggkvalitén som är problemet (vilket först måste besvaras här ovan) hjälper det då att frysa in ägg som 30-åring och använda sig av ägget som ex 40-åring när man befinner sig i en bättre livssituation?

Antar att man då måste använda sig av provrörsbefruktning men minskar chanserna för graviditet så markant än vid naturlig befruktning när man ändå blivit så pass gammal?
Jag tänker att man kanske iaf slipper spilla tid på en massa misslyckade graviditeter, spontanaborter och ökad risk för förståndshandikapp?

Jag har inte googlat, skjut mig ;o)

Sv: Orsak bakom barn som föds med handikapp?

Jag har läst att autism, scizofreni och Downs Syndrom hänger ihop med pappans ålder.Det är 6 gånger större risk om pappan är över 40 än när han är 30.

Fast i så fall, hur kommer det sig att man erbjuds utökade undersökningar som kub, fvp mm om KVINNAN är över 35?

ako- som har insett att hon definitivt kommer att ha fyllt 35 och kanske mer när den eventuella tvåan kommer (jag fick första i höstas, som 33- åring o vill ha i a f två år emellan).

Jag har läst att autism, scizofreni och Downs Syndrom hänger ihop med pappans ålder.Det är 6 gånger större risk om pappan är över 40 än när han är 30.

Fast i den mediala debatten handlar det mest om alla risker som kommer med kvinnans ålder.

Gällande män så påtalas som mest hur deras spermakvalitet påverkas, även genom ålder :)

Nu är ju många par jämnåriga så tänk om det är så, att barn som föds med "defekter" i lika stor utsträckning beror på mäns taskiga spermier?
Vad lurade vi alla har varit då :D

Hur som haver, min fråga kvarstår, finns det någon kvalitetssäkring i att frysa ägg innan 35 för att använda vid 40-sträcket?
Om vi utgår från att spermierna är brc-certifierade :D

Ja, det är "äggkvalitén" det handlar om. Våra ägg är ju färdiga från början. De nyproduceras inte vilket männens spermier gör. Äggen är således mer utsatta för tex. gifter kvinnan kan tänkas få i sig under sitt liv och sedan åldras de helt enkelt.

Männens kvalité och/eller rörlighet på spermier sjunker tydligen också med åldern men det handlar inte om samma drastiska förändringar som hos kvinnan (och hos kvinnan ställer ju klimakteriet så småningom till det, männen är fruktsamma betydligt längre).

Jag vet faktiskt inte om det hjälper att frysa ner ägg när man är ung och använda dem när man blivit äldre. Har ingen aning om själva frysprocessen påverkar äggen. Däremot är ju artificiell befruktning inte riktigt lika framgångsrik som naturlig så jag vette tusan om det är lönt...

Det är inte helt lätt att frysa ägg, de som genomgår den behandlingen mår inte alltid så himla bra. Det kan bli en massa komplikationer och kan bli farligt för kvinnan. Jag vet inte exakt men det är inte lika lätt som för en man att frysa spermier iaf :D

Resten av debatten har jag tyvärr ingen aning om.

Jag vet faktiskt inte om det hjälper att frysa ner ägg när man är ung och använda dem när man blivit äldre. Har ingen aning om själva frysprocessen påverkar äggen. Däremot är ju artificiell befruktning inte riktigt lika framgångsrik som naturlig så jag vette tusan om det är lönt...

Nej det är det ju inte men jag tänkte att det är ju ändå där många <35 ändå hamnar.
Fast om man ändå hamnar där som "överårig" kanske de kan kolla att äggen är i toppenskick innan de befruktas?

Fast i så fall, hur kommer det sig att man erbjuds utökade undersökningar som kub, fvp mm om KVINNAN är över 35?

ako- som har insett att hon definitivt kommer att ha fyllt 35 och kanske mer när den eventuella tvåan kommer (jag fick första i höstas, som 33- åring o vill ha i a f två år emellan).

Är inte så insatt i detta, men hittade detta om männen, men att kvinnan får extra utökade undersökningar är ju för att det finns en större risk för komplikationer ju äldre man är, särskilt om det är första barnet.

Hittade detta oxå om provrörsbefruktning:
För ett par där kvinnan är 38 är chansen att få barn ca 25%, 40 år 12% och runt 42 ca 5 %.

Jag kan ju säga så här:
Jag fick mina 2 första -91 och -93, då var jag 22 och 24.
Mina 2 sista -06 och -07 och var då 38 och 39 :eek:
Är nu med barn igen (nu är det sista!!) så att det är svårt att bli gravid fast man är över 35, verkar inte stämma på mej.
Kan tillägga att sambon fick vänta 10 år på sina första barn, då han tydligen hade "långsamma" spermier...:D

Senast ändrad:

Hittade ett ställe där man skriver om just problemet med att frysa ner ägg

www.villhabarn.com/mammaefter35.html

Där står att man forskar i att kunna frysa in ägg när man är 20 för att kunna användas vid 40, så tydligen funkar det inte i dagsläget.

Det beror nog en hel del på vad man lägger in i ordet handikapp... Två barn som jag känner har drabbats av två olika muterade gener. Där är föräldrarna under 30 i båda fallen...
Min kusin fick ett barn med Down Syndrom som första barn när hon var 21... Och fick sedan "friska" barn efter det...

Så nej jag tror inte att det är så enkelt som ålder och kvalitet, jag tror att det finns betydligt fler faktorer som kan spela in.

Det som är intressant är varför de muterade sjukdommarna har ökat? Är det miljögifter, "utveckling" inom människorasen eller vad? Eller är det för att man har upptäckt vad sjukdommarna är innan barnen har dött av okänd andledning.

Eller kanske de "gömde" undan dem förr så att folk inte visste att de fanns.
Det enda de vet med Downs syndrom är att det blir en kromosom för mkt och att det ökar med kvinnans ålder, och till viss del även mannens.

Nån som vet hur vanligt det är med handikapp som uppkommit under fostertiden i jämförelse med de som kan ske vid förlossning och spädbarnstiden? Kan man tex alltid avgöra om ett handikapp funnits med från början eller uppkommit av nån infektion efter barnet är fött? Många typer av handikapp upptäcks väl inte förrän barnen börjar bli så gamla att de tydligt avviker från den normala utvecklingen.

Men vid IVF fryser man ju överblivna ägg så visst måste det gå? Eller blir det annorlunda när de är befruktade? Har för mig att man vid IVF gratis får behålla ägg i fem år efter man "lyckats" och sen får begära dispens om man vill ha dem längre i frysen.

Efter IVF fryser man embryos, inte agg, och de klarar sig tydligen battre.

Men visst kan man val frysa agg? Det gor man ju regelbundet for t.ex. cancerpatienter :confused:

Tror att aggen ar kansliga for frysning dock, kvaliteten forsamras och/eller sa klarar de inte upptining.

Jag har läst att just det att männens spermier nyproduceras så ökar risken för att spermierna "muterar" med åldern. Dvs. att nytillverkningen blir sämre med ålder. (Mutera var nog ett rätt så dåligt ordval, men jag vet inte vad jag ska skriva... Mer fel i nyproduktionen)

Jag har läst att just det att männens spermier nyproduceras så ökar risken för att spermierna "muterar" med åldern. Dvs. att nytillverkningen blir sämre med ålder. (Mutera var nog ett rätt så dåligt ordval, men jag vet inte vad jag ska skriva... Mer fel i nyproduktionen)

En källa skulle jag älska :)

Nyproduktionen medför visserligen en ökad risk för spontanta mutationer, men kroppen lyckas rätta till de flesta. Det kan säkert stämma att mutationsfrekvensen ökar med stigande ålder, men spermierna är ändå inte lika känsliga som kvinnans ägg och nyproduktionen är skälet till det. Spermierna åldras inte och de är inte lika utsatta för miljögifter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka