Sv: Orri frá Thufu
Det är just lynnet jag ogillar med Orri-avkommorna.
Jag ridit flera unga och de har inte varit SNÄLLA, inte på det sättet jag eftersträvar. Kan tänka mig att det inte märks på en bedömning eller så som islänningarna rider och visar sina hästar.
Det jag reagerat på är att gångarterna kommer lätt, men kräver man något annat så kan de vara osamarbetsvilliga på ett sätt jag tycker är lite otrevligt och hårt.
Jag har aldrig blivit inslängd i ett träd av några andra hästar iaf, när det enda jag begärde var att de skulle gå undan för skänkeln (vilket de lärt sig) lite längre BORT från trädet
Det här är svåra saker att få grepp om och jag kanske bara har haft otur (!) men själv känner jag mig inte så sugen på det blodet.
Tilläggas bör att hästarnas ägare inte förstår vad jag menar, de ställer inte samma krav och får inte konflikterna.
Dessutom tycker jag att hans BLUP-effekt är en matchningsfråga i hög grad.
Däremot avlar jag på andra hingstar där jag egentligen inte tycker lynnet är bra - tex Gáski 920. Men det är en annan typ av problem, mer nerver och spänningar (som jag gillar och som kanske passar mycket lugna ston), inte det där motvallsfenomenet vid krav.