Orri frá Thufu

em76

Trådstartare
Orri är ju STOR på Island men här i Sverige har vi inte många hästar efter honom, jag kommer bara på två Orrihingstar, Fannar och Baldur (klass 2). Varför är inte Orri lika populär här som på Island tror ni?

Sv: Orri frá Thufu

Kapall frá Blesastödum, Rekkur frá Ausholtshjáleigu, Sindri fra Högnastöðum, Skorri frá Blönduósi, Soldan frá Hvitanesi, Ypsilon frá Holtsmúla....

...och säkert ett gäng jag också glömt eller inte hunnit få koll på. De "gamla" hingstarna har ju liksom inte hunnit vara efter honom, men många är ändå släkt med honom genom Otur.

Tycker snarare Orri-blodet är FÖR vanligt :crazy:

Så går det när man inte tänker efter innan man skriver. Jag känner till hingstarna du nämner åtminstone till namnet. Fast Skorri står väl i Norge?
Det var en person på avelsmötet som sa att det är synd att det finns så få bra Orrihingstar i Sverige.
Orri har mycket hög blup särskilt för lynne.
Är det något särskilt du ogillar hos Orri/hans söner?
8 hingstar av 177 är väl inte särskilt många. De har inte haft så många ston heller.

Jag har bara träffat Kapall och han har familjehästlynne (och familjehästgångarter).

Jag vet inte; är det verkligen som så att han inte är lika poppis i Sverige?
Jag ogillar ingenting hos Orri, han måste vara en fantastisk hingst. Det jag ogillar är att det (nästan) inte går att få fatt i en hingst som inte har Orri, Otur, Ofeigur*2 (eller kanske det är tre stycken som varit poppis med det namnet?) eller Hrafn i stamtavlan.
Det finns däremot större möjligheter att hitta hingstar på Island som har "annorlunda" stamtavla. Men de med annorlunda stam är ju sällan eller aldrig några bluphästar.

Jag vet flera som inte är förtjusta i Orri men de kan inte säga vad de ogillar, mer än att det är riskfyllt att en hingst blir matador och att han är för kraftig (?).
Här i Sverige hade vi ju ett tag många hingstar e Svalur.
Vad finns det egentligen för hingstar utan Hrafn eller Ofeigur i stamtavlan? (Orri och Otur har ju Hrafn) Thor från Kalvsvik, Odinn från Kalvsvik, Hrammur, Steini från Ekastorp, Fönix från Lyraninge(?), Freyfaxi frá Thóreyjarnúpi, Gráskjóni, Gýrdir frá Arbakka, Mentor(?),

Det är just lynnet jag ogillar med Orri-avkommorna.

Jag ridit flera unga och de har inte varit SNÄLLA, inte på det sättet jag eftersträvar. Kan tänka mig att det inte märks på en bedömning eller så som islänningarna rider och visar sina hästar.

Det jag reagerat på är att gångarterna kommer lätt, men kräver man något annat så kan de vara osamarbetsvilliga på ett sätt jag tycker är lite otrevligt och hårt.

Jag har aldrig blivit inslängd i ett träd av några andra hästar iaf, när det enda jag begärde var att de skulle gå undan för skänkeln (vilket de lärt sig) lite längre BORT från trädet :o

Det här är svåra saker att få grepp om och jag kanske bara har haft otur (!) men själv känner jag mig inte så sugen på det blodet.

Tilläggas bör att hästarnas ägare inte förstår vad jag menar, de ställer inte samma krav och får inte konflikterna.

Dessutom tycker jag att hans BLUP-effekt är en matchningsfråga i hög grad.

Däremot avlar jag på andra hingstar där jag egentligen inte tycker lynnet är bra - tex Gáski 920. Men det är en annan typ av problem, mer nerver och spänningar (som jag gillar och som kanske passar mycket lugna ston), inte det där motvallsfenomenet vid krav.

Det finns en till fin Orrihingst i musblacke Godi frá Audsholtshjáleigu, som dessutom har Ofeigur på mödernet. Har en isländsk bedömning på totalt 8,02 som ren fyrgångare.

Skorri ska väl stå på station hos Österåker i sommar, i allafall enligt hemsidan?! Dessutom fanns ju Dökkvi inlånad från Tyskland i somras. I norr finns även Blaer frá Búdarhóli e: Andvari med Orri som farfar.

Jag tycker att Orriblodet är alldeles för stort. Nu har jag förlagt mina uträkningar om hur många procent av deltagande hästar vid Landsmót hade Orri i första eller andra led, men de var MÅNGA! Problemet i Sverige är inte i mina ögon antalet hingstar DIREKT efter Orri, utan att det finns så många besläktade, främst genom Otur.

Jag tycker att lynnet ofta är mindre trevligt och att hästarna ofta ser ut som håriga töltande köttbullar; visst är det trevligt med lite grövre hästar men många efter honom är kompakta och halslösa in absurdum. Dessutom har många sanslöst dålig skritt. Dock vill jag poängtera att jag faktiskt fått upp ögonen för några Orrihingstar: Andvari frá Ey I, som inte bara imponerar på egen hand utan även genom sina avkommor och Saer frá Bakkakoti, som är en fantastisk femgånghingst (MEN är av köttbullemodellen). Här i Sverige tycker jag att ovan nämda Godi är av mest tilltalande modell och har dessutom en fin elasticitet i gången.

Jag gillar Órri helskarpt! Men visst är det oroväckande att några få hingstar används så mycket. Det behövs annat blod. det finns bra hästar bland dem med lågt blup också!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan ju inte påstå att Fannar frá Audholtshjalagu är varken grov eller kompakt och saknar hals och dessutom har han ord om sig att vara så snäll att han är nästan dum! Har själv en mycket trevlig avkomma efter honom som är lik sin far. Ymir är väl förresten också såld till Sverige? Få av de svenska hingstarna efter Órri är grova, tvärtom. Någon med otäckt lynne har jag inte heller träffat på men en del är rena rama lokomotiv som vill framåt och kräver en erfaren ryttare. De Órriavkommor jag har träffat har alla varit vänliga hästar med olika exteriör.

Jag gillar faktiskt Órris exeriör! Han är muskulös, kompakt, självsamlande och kraftfull. Ett starkt lokomotiv. Jag har en sonson efter honom, en valack efter Sudri, och han är lik sin farfar. Inte fullt så grov hals men han är kompakt och rejäl och ett lokomotiv. Red en sådan Órrison på Island för två år sedan som var mycket lik min valack och det var ju ingen nybörjarhäst precis utan mycket framåt och power. Jag njöt i fulla drag av denna underbara ridhäst! Men endast de mest erfarna fick och klarade rida honom. Jag fick bevisa först vad jag gick för innan jag fick rida honom.

Órri tycker jag är urtypen av islandshäst. Man kan föreställa sig vikingahövdingen på honom eller andra stridsherrar på medeltiden. det var ju så här de gamla stridshästarna såg ut och de var i storlek av en islandshäst av idag. Förresten en häst som har superlätt för alla gångarterna, som har 4 klockrena gångarter från början och samlar sig själv och naturligt bär upp både sig själv och ryttaren i alla 4 gångarter, den måste ju ha rätt exteriör!

Anette

Anette

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka