Örontofsar à la lodjur?

E

Evaho

Efter ett besök på Örebro katthem under jullovet begåvades jag med en mycket rar 7-årig bondkattfarbror som har örontofsar som ett lodjur! (nej, jag har tyvärr inga bilder att lägga ut för ögonblicket!) Hur pass vanligt är det på korthårskatter? Han är creme och vit med svaga tabbymarkeringar, gulögd och korthårig med en mycket tät och nästan plyschliknande päls.
Den ett år yngre honkatten från samma familj (dvs troligen släkt med hanen) är blåcremesköldpadda med vitt och gröna ögon och en ännu mer utpräglat mjuk och tät plyschpäls.

Tror ni att de skulle kunna vara skogkattkorsningar pga örontofsarna och den täta pälsen? Båda två har dessutom sneda ögon och mer trekantiga huvuden än jag är van att se på "bondkatter". Det ska bli skoj att se om ni har några idéer om tofsar och plyschpälsar!:)

Sv: Örontofsar à la lodjur?

Tät päls är inget specifikt för Skogkatterna, mina britter har en mycket tätare päls än skogkatterna pga massor av underull. Tofsar har alla katter, mer eller mindre. Inte heller nått typiskt nån speciell ras.
Svårt att säga vad du menar med plyschpäls, den rasen som ligger närmast till hand då är ju britten och den ska verkligen inte ha tofsar även om endel har. Exoterna kanske också har sån päls, har inte kännt på en sån.

Men bara för att den inte ser ut som en bondkatt så betyder det inte automatiskt att den har en ras i sig. Bondkatter kan se ut precis hur som helst utan att ha tillstymelse till raskatt i sig. Det är bara 2 färger som kan garantera att det finns nått bakom och det är choklad/lila och maskat.

Okej, då omformulerar jag min fråga (jag hade inte räknat med att någon skulle säja att de fått örontofsar i den eller den kombinationen!). Har någon sett eller haft katter med tydliga tofsar på öronspetsarna (alltså inte tofsar inne i örat)?

Med "plyschpäls" försökte jag beskriva en mycket tät, tjock och kort päls, som är så mjuk att den inte verkar ha några täckhår. Självklart kan "bondkatter" se ut hur som helst, det är ju det som är charmen med dem! Men tack ändå.

Många katter har riktigt läckra örontofsar, både husisar och raskatter.
En mjuk och silkig päls är tvärtemot vad en skogis har. En skogkattpäls är närmast sträv och med en vädertålig struktur. Mjuk päls är ett stort fel.

Här är ett exempel på fina tofsar.

loddeskogens_princess_leia_050811.jpg

Damen heter EP S*Löddeskogens Princess Leia och är en Maine Coon, en riktigt snygg (och trevlig) sådan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka