Öronskabb!!!!!!!!!!!!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten_ann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 5 850
L

liten_ann

Tiken har öronskabb:eek:
Jag var till vet för röntgen pga dräktighet, och bad honom kolla öronen samtidigt eftersom jag nyss sålt en hund, och den hunden kliar sig tydligen mkt i öronen enligt nya ägaren.........

Japp, det fanns et skabbdjur i tikens öra, vedervärdigt. Enkelt om hon ej varit dräktig, men nu vet jag inte om jag vågar använda Stronghold på henne!!!
Min hane fick en dos stronghold, men tiken har jag bara använt barnolja på enligt veterinärens inrådan.
Enligt honom så KAN man använda stronghold på dräktiga tikar, men han gillade det ej...:(

Hur skulle ni göra??:confused:

Jag vill ju få bort odjuren, det kommer ju valpar också snart!
Det märkliga är att dom inte kliar sig nämnvärt mycket i öronen....

Hur gör jag med hunden jag nyss sålt iväg ( ca 3 v sedan), OK att betala hennes behandling, men dom övriga 2 hundarna i den familjen då??

Funderar på var dom fått det ifrån, vi har inga katter... hanen var hos hundvakt i somras när vi var på semester, där fanns många hundar & många katter.... annars vet jag inte:cry:

Sv: Öronskabb!!!!!!!!!!!!!!

En fråga till- vad kostar stronghold?
Bra att veta om jag tex måste köpa till 4 hundar..

Till hund mella 5,1-10 kg ca255kr till hund mellan 10,1-20 kg ca 270kr.
Till större hund har jag ingen prisuppgift.
Men...skrev veterinären ut till alla hundarna?
En annan fråga, jag trodde man kunde behandla öronskabb lokalt....fast det kanske bara är jag som trodde.
Nu behövs PL!:D

Till hund mella 5,1-10 kg ca255kr till hund mellan 10,1-20 kg ca 270kr.
Till större hund har jag ingen prisuppgift.
Men...skrev veterinären ut till alla hundarna?
En annan fråga, jag trodde man kunde behandla öronskabb lokalt....fast det kanske bara är jag som trodde.
Nu behövs PL!:D

Ja alla hundar ska behandlas sa han.
nu fick ju bara min hane det, men jag skulle bara ringa om jag ville ha till tiken...

Behandla, då skabben kan ställa till mkt problem och sen smitta till andra hundar/katter. Har du valpar på gång, så räkna med att de får skabben med. Inte bra va? Barnolja dödar inte skabbdjuren som sitter långt ner.

Tycker det är självklart att du ska betala behandling till din köpare. Bara bita i det sura o ringa vetten igen.

Har själv tagit hem en katt, m skabb i öronen som föregående ägarinna visste om skabben men sa nada. Nu har vi iofs betalt det själv men har den katten i sin tur smittat mina andra djur så vet jag vart notan ska.

Senast ändrad av en moderator:

Ja usch, jag har fixat stronghold till alla berörda hundar!! skabben ska bort!!!!

Ja usch, jag har fixat stronghold till alla berörda hundar!! skabben ska bort!!!!

Japp, du gör rätt i att få friska valpar, pluss att man slipper ha värre problem pga man inte behandlat. Otäcka djur.

Japp, du gör rätt i att få friska valpar, pluss att man slipper ha värre problem pga man inte behandlat. Otäcka djur.

Ja, och det ÄR ju faktiskt ingenn fara att ge det till en dräktig tik så då kör jag på det:)

Både mina hundar och katter fick öronskabb för ca 1 månad sen. Vi åkte in med en hund och en katt och veterinären hitta skabb hos båda.
Alla djur fick en varsin dos av stronghold, hundarna fick även surolan örondroppar i 10 dagar. Efter två veckor var det borta på hundarna, men inte på katterna. Så jag fick ringa vet och då fick det bli surolan även till dem.
Så det verkade som stronghold ej tog bort eller så måste man få en till dos efter 10-14 dagar för att ta död på allt.
Men jag hoppas det försvinner på katterna nu också, har någon dag kvar att ge dem droppar.
Sen vet jag inte om min ena hund reagera på stronghold eller om det var något annat, men han fick iaf eksem på huvudet ca 1 vecka efter behandlingen..

Både mina hundar och katter fick öronskabb för ca 1 månad sen. Vi åkte in med en hund och en katt och veterinären hitta skabb hos båda.
Alla djur fick en varsin dos av stronghold, hundarna fick även surolan örondroppar i 10 dagar. Efter två veckor var det borta på hundarna, men inte på katterna. Så jag fick ringa vet och då fick det bli surolan även till dem.
Så det verkade som stronghold ej tog bort eller så måste man få en till dos efter 10-14 dagar för att ta död på allt.
Men jag hoppas det försvinner på katterna nu också, har någon dag kvar att ge dem droppar.
Sen vet jag inte om min ena hund reagera på stronghold eller om det var något annat, men han fick iaf eksem på huvudet ca 1 vecka efter behandlingen..

Vet inte om det stämmer, men jag har för mig att det är svårare att få bort skabb på katter än på hundar?!
Att man brukar använda andra medel på katter....?

Jag har ingen aning faktiskt, förutom att jag hört att det är iallafall mycket vanligare på katter.
Men de kanske stämmer att det är svårare o få bort på katterna. Men vad jag märkte så tror jag inte stronghold hjälpte spec mkt varken till hundarna eller katterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·
Katthälsa Min innekatt har fått öronskabb. Behandlad första gången för en vecka sedan nu men kliar fortfarande sönder öronen. Jag har pratat med...
Svar
11
· Visningar
2 439
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 385
Senast: Modig_Korn
·
F
Övr. Hund Jag gick med på att vara hundvakt till min morfars 10 månader gamla Perro de Agua Español-hane under tiden som de spenderar ett par...
Svar
6
· Visningar
3 560
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka