Öronskabb

Sv: Öronskabb

Ja, gå till din veterinär så han får undersöka och skriva ut recept. Det finns både som droppar som man droppar i öronen och som droppar/vätska som man sätter i nacken på dem så det går in genom huden.

Här kan du läsa om hur det kan behandlas.

Och det finns receptfria medel att använda tex. Frontline spot-on.

Men man ska nog ändå vända sig till en veterinär så man verkligen vet att det är öronskabb...

Är man osäker ska man såklart göra det. Ser man krypen (vilket man kan göra ibland) behövs det inte. Jag skulle inte gå till veterinär om jag såg skabbdjuren.

Nej inte jag heller, eftersom jag vet hur det ser ut, men det är kanske inte alla som vet. Jag skulle ändå ringa för att få ut recept (man måste ju inte åka dit med katten), dom man får av vet. är ofta bättre än dom receptfria (enligt min veterinär), men det väljer man ju själv.

Fast vad jag vet så brukar de flesta veterinärer börja med just Frontline spot-on.

Om någon av mina katter får öronskabb kommer jag gå till veterinär.
Min kattunge hade öronskabb när han kom till mig och behandlades på veterinärinrådan med frontline. Fick en stor allergireaktion med röda 1 cm tjocka öron och svullen runt ansiktet...
Jag vet inte om fler katter som har drabbats men jag gör inte om det!
Kanske att veterinären behandlar med frontline på klinik också men jag vågar inte chansa att pröva själv igen.

Frontline har inte indikation för öronskabbsbehandling hos katt, det innebär i praktiken att det inte är testat för det ändamålet och veterinär behandlar på eget ansvar. Det skall tydligen finnas nåt naturpreparat mot öronskabb men jag vet inte vad det är och var man får tag i det.

Skall man använda något receptfritt mot öronskabb är nog ändå frontline det bästa valet.
PL

Bara krypolja (dvs utan aktiv substans) fungerar tydligen också (kvävningsdöden för små kvalster). Men som sagt jag bara poängterade att det saknar indikation eftersom jag inte tycker man skall behandla själv utan föregående vet. undersökning/konsultation, receptfritt eller ej.

Där går tydligen åsikterna isär mellan vad olika folk tycker. Jag brukar aldrig behandla ev öronskabb numer så jag har ingen personlig erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
303
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
173
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V