Öronskabb

enjoyable

Trådstartare
Jag har upptäckt något som jag är helt säker på är öronskabb på den nya kissen som anlände för någon dag sedan. Jag har varit med om det förut men då på mammas katter så jag vet hur det brukar se ut och hur man behandlar. Men saken är det, måste man till en veterinär med kissen för att få ut recept på medel mot öronskabb eller finns det att köpa receptfritt?

Tacksam för svar.
 
Sv: Öronskabb

Vad är de för medel då? Kollade efter frontline men finns ej för katt receptfritt :/
 
Sv: Öronskabb

Vad är de för medel då? Kollade efter frontline men finns ej för katt receptfritt :/

Det är stronghold spoton lösning som ska användas mot öronskabb, sätts i nacken. Frontline hjälper inte och lyd INTE råden (om du får) att droppa lösningen i örat...det gör fruktansvärt ont för katten!
 
Sv: Öronskabb

Oj, tur att jag rådfrågade er lite först då. Men denna lösning som nämndes lite högre upp, finns den att köpa receptfritt? Så man ska inte droppa nått i örat alls? För på mammas katter droppade vi i lösning i örat och rengjorde med tops. Kanske ska knalla iväg till veterinären med kissen iaf så inget blir fel :crazy:
 
Sv: Öronskabb

Stronghold är receptbelagt iallafall var det det sist jag kollade.
Kan det vara någon typ av öronrens du tänker på? Det droppar man ju i örat och torkar ur med tops.
För att få bort skabben ordentligt så behövs det oftast riktig medicin men om det bara är lite och katten går med på att du droppar och torkar så kan du ju prova det först. Var bara väldigt försiktig så att du inte skadar örat.
Det finns också andra mediciner som man droppar i örat men det är mer om katten har öroninflamation i samband med skabben. Då är det antibiotika som tar både öronskabben och inflamationen.

Eftersom det är svårt att avgöra själv om det är en inflamation också så tycker jag att det är bäst att ta katten till veterinären om det är mycket eller om katten är påverkad.

I vilket fall så tycker jag att du ska ringa veterinären för rådgivning.
 
Sv: Öronskabb

Antibiotika tar inte öronskabb. Antibiotikpreparaten innehåller dock olja od som har en viss effekt men då är matolja lika effektivt.
PL
 
Sv: Öronskabb

Antibiotika tar inte öronskabb. Antibiotikpreparaten innehåller dock olja od som har en viss effekt men då är matolja lika effektivt.
PL

Jag fick det svaret när en av våra hittekatter fick öroninflamation och hade mycket skabb när han kom hit. De menade att eftersom skabben inte kan simma ;) så dör skabben och man behöver inte behandla den separat. Matolja i örat låter inte som någon bra ide men det kanske det är vad vet jag, jag är ingen veterinär.
 
Sv: Öronskabb

Matolja i örat är inte farligt men inte heller ngn särskilt effektiv behandling men inga antibiotikaörodroppar innehåller ngn effktivare substans mot parasiter än olja glycerin od.
Effekten av olja od är att kväva kvalstren genom att täppa till trakéerna så att de inte kan andas.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Öronskabb

Var iväg i fredags med en av mina katter till veterinären och det visade sig att han hade öronskabb.
Eftersom jag har 3katter så har troligen alla det eftersom det smittar.

Nackdelen med detta är att det springer en hel del vildkatter hemma på gården så jag kan aldrig bli av med öronskabben utan bara hålla det i schakt så inte katterna lider av det.

Stronghold är receptbelagt och det droppas i nacken på katten, enda som finns som tar död på skabben, men då ska man också veta det att värddjuret ( skabbkvalstret) lever utanför katten i flera månader så då måste vara noga med att tvätta allting som katten ligger på.

Veterinären rekommenderade också att göra öronrens ( receptfritt ). Det är en flaska med lång hals som man tar ner i kattens öra och häller i så mycket så det kommer upp till ytan sedan gnuggar du ganska mycket och så skakar katten ur sig en massa från öronen.
Man ska inte peta med tops då man kan riskera att göra skada i kattens öra, man måste verkligen veta vad man gör när man petar dem i öronen med tops, jättelätt att gå ner för långt och göra skada.

Man kan också droppa ner endast 1 liten droppe matolja i örat då det kväver kvalstret precis som öronrens gör och matoljan skadar absolut inte örat utan det kväver kvalstret som sagt samtidigt som det smörjer örat.

I mitt fall eftersom jag inte kan bli av med skabben ( vildkatterna som sprider runt det) så tyckte veterinären att jag bara skulle köra med öronrens/matolja pg a att mina har så lite och att stronghold är så starkt så man ska inte använda det i tid och otid som jag blir tvungen att göra för att försöka döda kvalstret utan jag håller det i schakt så inte mina lider.

Man ska absolut inte hålla på att testa sig fram och absolut inte droppa saker i öronen på katterna om det inte är till för det, man kan skada de stackars öronen jättelätt.
Rådfråga alltid med en veterinär om man är osäker!.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
629
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp