Öronskabb till katt - kan smitta häst?

95johsv

Trådstartare
Ja i vissa stall ser man att alla katter (mer eller mindre) har öronskabb. Människorna klappar katterna och sedan sina hästar/sig själv.

Kan detta smitta emellan? Eller är det rasbetonat?

Sv: Öronskabb till katt - kan smitta häst?

Har aldrig varit med om att det har smittat mellan människor eller andra djur. Tror det är rasrelaterat men vet inte säkert

ingen aning :crazy: men att katternas öronskabb smittar hundar det vet jag :angel: min gamla hund fick det i stallet (min vet. sa att det är ganska vanligt att hundarna får det av katterna) en klick tenutex i öronen nåra dagar rek. min veterinär.

det är receptfritt på apoteket. jag trode det va till djur då jag skulle köpa för många år sedan, och sa högt och tydligt att jag ville ha en tub tenutex. expiditen frågade om jag ville ha en liten eller stor tub och jag sa högt och tydligt att det är väl lika bra att ta en stor (tänkte beh. även stallets katter :angel: )

när jag kom ut såg jag att det är till flatlöss och skabb på människor :angel: uaah, vad jag skämdes :o inte konstigt folk tittade konstigt (jag nämde inget om djuren :angel: )

Nej, kvalstret kan inte föröka sig och leva på en människa. Dessutom är inte allt skabb man ser i kattens öron. Många gånger beror det på andra orsaker. Men kan likna skabbangrepp i många fall.

*kl*

Tack alla!

Så mellan hund och katt kan det smitta men inte till människa och häst?

Kan det vara för att hund och katt är närmare varandra höjdmässigt och det krävs en hel del för att det ska smitta?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Bison
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 175
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka