Öronproppar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ashira
  • Startdatum Startdatum
A

Ashira

Hej.

Min väninna köpte ett varmblod för ett år sedan som har gått på travet och hästen är numera endast ridhäst. Allting går jättebra men det är ett litet "problem" - hästen verkar vara väldigt ljudkänslig dvs han reagerar lite "hispigt" på en massa ljud. Det kan vara ett löv som prasslar eller vinden som blåser i träden, en bildörr som slår igen etc etc.

Nu fick hon tipset av en gubbe att prova med öronproppar, sådana de har på travet, och vi kollade på en hemsida där de säljer sådana.

Men nu undrar vi: Det finns ju proppar med olika form och gjorda i olika material. Det fanns runda som var gjorda i skumgummi och fyrkantiga som var gjorda i "tät cellvadd".

Vad är skillnaden egentligen? I funktion menar jag.
Min kompis vill inte att hästen blir alldeles "döv" utan bara att propparna ska filtrera bort det värsta.

Nån som kan förklara skillnaden? :confused:

Sv: Öronproppar

Ja det vet jag att man kan göra :smirk:

Det gör jag på min egen när jag ska klippa honom men min kompis vill prova "färdiga" proppar. Tycker det verkar mer behändigt, vad vet jag :)

Så någon som kan något om dessa proppar?

Ja det vet jag att man kan göra :smirk:

Det gör jag på min egen när jag ska klippa honom men min kompis vill prova "färdiga" proppar. Tycker det verkar mer behändigt, vad vet jag :)

Så någon som kan något om dessa proppar?
Onödigt slöseri med pengar...
Inte för jag vet vad de för material men ja vet tåv olika. spelar nog ingen roll vilket.
finns med o utan mössa oxå. Även utan trådar man trar i!
kolla på www.borjes-tingsryd.com. där har dom billigast.... eller .se????
Köpte alla fall en ryck huva där för 80 kr o har inte sett billigare nånstans om hon nu vill lägga ut pengar på det.
En del hästar gillar inte att ha dom i öronen. rätt stora saker..

det är mycket lättare att stoppa in ett par bomullstussar än urryckarna för dom kan va hur stora som helst :crazy: om man har bomull så kan man även bestämma lite själv hur mycket man vill stoppa i oxå :)

Hej, ja pengarna behöver vi inte oroa oss för, det är ju inga stora summor ändå ;) och inte heller huruvida hästen tycker om att ha propparna i öronen eller inte :) Detta är en fd travhäst som har haft proppar i öronen på tävling och inte på något sätt är rädd om sina öron annars heller.

Skulle sen propparna vara för stora så går det säkert att klippa lite i dem så de blir mindre.

Nu var det ju inte så att jag frågade om min väninna skulle välja bomull eller proppar utan jag vill veta vad det är för skillnad på dem (om det nu finns någon skillnad?).

Så än en gång: är det någon skillnad i funktion? :confused:

Så än en gång: är det någon skillnad i funktion? :confused:

De gula propparna som man klämmer ihop med handen för att senare utvidga sig i öronen upplever jag som de som dövar mest. De kan bli lite hårda efter en tids användning och även i kall väderlek.

De svarta proppar jag sett har varit små, oformbara samt haft en dålig infästning till snöret som gjort att det lätt lossnat.

Sedan finns det vita proppar med "hörselvadd" överdragna med typ gasbinda. Dessa brukar döva rätt bra och kan väl jämföras med en rejäl tuss bomull.

Skumgummiproppar dövar i mitt tycke sämst.

Det finns säkert fler sorter men dessa är de jag provat.

Till vardags använder jag mej av sådana dära "skummgummi" tussar som man har till mjölkrännorna. Finns på Gr***g*****. Slipper man oroa sej för att ev bommull ska fastna kvar i örat också

Om det är en gammal travare så är den förmodligen van med bomull!..de är det vanligaste man använde roch det effektivaste!mvh annika

Ja, det kan hända att hästen är van med bomull men nu undrar jag inte huruvida han är van med bomull eller proppar.

Det är ägaren som inte vill ha bomull eftersom hon tycker det skulle vara bättre med något som inte luddar och kanske fastnar i örat. Det blir ett jäkla "pillande" :) Själv använder jag som sagt bomull till min häst när han ska klippas men det gäller ju att verkligen känna efter att man fått ut allt efteråt :)

Jag brukar ha bomull i öronen när jag rider ut, funkar jättebra!

Hej.

Min väninna köpte ett varmblod för ett år sedan som har gått på travet och hästen är numera endast ridhäst. Allting går jättebra men det är ett litet "problem" - hästen verkar vara väldigt ljudkänslig dvs han reagerar lite "hispigt" på en massa ljud. Det kan vara ett löv som prasslar eller vinden som blåser i träden, en bildörr som slår igen etc etc.

Nu fick hon tipset av en gubbe att prova med öronproppar, sådana de har på travet, och vi kollade på en hemsida där de säljer sådana.

Men nu undrar vi: Det finns ju proppar med olika form och gjorda i olika material. Det fanns runda som var gjorda i skumgummi och fyrkantiga som var gjorda i "tät cellvadd".

Vad är skillnaden egentligen? I funktion menar jag.
Min kompis vill inte att hästen blir alldeles "döv" utan bara att propparna ska filtrera bort det värsta.

Nån som kan förklara skillnaden? :confused:

glöm dom "runda gula" propparna, dom heter tysto är bra i början men dom ger hästen besvär sedan. nä prova med en huva istället e möe bättre de tycker hästen om och så slipper man besvära han/hon.

Jag gjorde egna proppar, då blev de lagom stora till den hästen också. Man klipper av en del av "foten" på ett par nylonstrumpor, stoppar i lagomt med bomull och sen knyter man en knut. Ingen risk att bomullen fastnar eller så och mkt lätt att göra. Billigt också...

Klipp lagom stora bitar av en vanlig tvättsvamp, dövar inte riktigt lika mkt som bomull men funkar utmärkt. Såna skumgummi grejjer som man gör rent mjölkmaskiner med är också bra, finns på t ex granngården.

Har en sk. "ridtravare" som aldrig kom igång i travet och var precis sådär förut. Men lätt att man fastnar - jag hade alltid något i öronen på han för han reagerade på ALLT! Men jag slutade efter ett tag och tog tjuren i hornen för jag vill ju inte behöva ha det så i alla år. Tog kanske 3 månader, sedan så brydde han sig inte alls. Är hur coollugn som helst nu och bryr sig verkligen inte om något ljud! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka