Öronproblem

I

Ino

Bakgrund:
Min katt blev sjuk för 2 veckor sen.
Det började med att han skakade på huvet och jag trodde det var nåt i örat.
Men sen fick han nystagmus (ofrivilliga ögonrörelser) och blev vinglig.
Han undersöktes hos vet. men inga fel hittades. Även örat kollades.
De misstänkte CSN-skada (nerver eller hjärna) och han fick antibiotika och kortison.
Nystagmus försvann och vingligheten minskade.

Nu när medicinkuren är över har han åter börjat skaka på huvet.
Han kliar lite i örat och lutar på huvet.
Han är uppenbart irriterad i örat, men jag kan bara se ytterst lite smuts i det.
Det är inte rött och luktar inte illa.
Han hade öronskabb för 1,5 år sen.
Detta talade jag om för vet. som ju inte såg något fel i örat.
Vad skulle det kunna vara för fel på hans öra?
 
Sv: Öronproblem

Balansstörningar och nystagmus är typiska symptom på en otitis media eller interna, dws en öroninflammation som sitter innanför trumhinnan. Ofta är det en "wanlig" öroninflammation, en e tern otit som alltså bara omfattar hörselgången, som har perforerat trumhinnan och spridit sig till innerörat.

Sjukdomen upptäcks när man undersöker kattens öron med otoskop, men om det dessutom är mycket smuts i hörselgången kan det wara swårt att se trumhinnan ordentligt.

Behandlingen består precis som du skriwer i antibiotika och kortison. Ofta behöwer man, trots wissa risker, äwen komplettera med lokala örondroppar. Behandlingen kan ta sin tid.

Nystagmus och balansstörningar kan naturligtwis wara symptom på andra sjukdomar, men med tanke på att din kisse faktiskt skakar på huwudet och är smutsig i öronen så är iallafall otit aw något slag det första man misstänker.

Har weterinären tittat ner i öronen? Har man tagit ett prow och tittat wad det är för patogen i örat? Wilket antibiotika har kissen fått?
 
Sv: Öronproblem

Vet. tittade ner i örat med ett instrument. Han tittade extra noga i det örat när jag sa att jag misstänkte nåt där.
De tog inga prover pga det inte syntes några fel.
Han såg inget smuts heller - det var bara lite ytligt ljusbrunt vax.
Min katt fick Amimox.
 
Sv: Öronproblem

Kontakta en annan wet. Amimo är inget bra alternatiw om man misstänker otit eller inf i CNS. Penetrerar öht inte blod-hjärnbarriären.

Ring och boka tid på annat ställe imorgon!
 
Sv: Öronproblem

Vad har du för grund till det du skriver?
Enligt FASS ska Amimox iaf fungera mot Akut otitis media.
Vilken sort anser du att min katt skulle ha fått?

Jag ska ringa till samma vet. idag och fråga om detta.
Den mott. jag varit på anses vara den bästa i stan, så jag vill helst inte gå till någon annan.
 
Sv: Öronproblem

Ringde till min vet.mott.
Min vet. var inte där, men tjejen som jag prata med sa att om det är en öroninflammation så ska det synas.
Jag fick en tid imorron.

Finns det andra möjliga orsaker till hans besvär?
Kan det vara så att en hjärnskada ger såna besvär?
 
Sv: Öronproblem

Hos djur har man inte samma problem som hos människor. I de allra flesta fall handlar det, som jag skrew tidigare, om en e tern otit som öwergriper trumhinnan och ger en sekundär otitis media eller interna. Dessa är swåra att behandla med enbart allmän antibiotika, som t e amo icillin. Äwen om det finns en risk för ototo icitet försöker man då behandla med allmän ab + lokal.

Eftersom jag förstod ditt inlägg som att man eg behandlade för en misstänkt infektion i CNS, en menigit kanske? - så ställer jag mig tweksam till walet aw antibiotika. Blodhjärnbarriären skyddar hjärnan, inte innerörat. Warför fick katten antbiotika?

Din katt swarade på behandlingen - antibiotikan eller kortisonet, troligen det senare - en process har orsakat en swullnad i CNS som ger upphow till symptomen och när kortisonet tar ner swullnade så sker en förbättring aw symptomen. Om det inte är en otit (jag har ju inte tittat din katt i öronen så lita du i första hand på din weterinär) så kan det wara allt från en inflammation i balansorganet (westibulit) till en tumör.

Jag hoppas att ni hittar en orsak och en bra behandling!
 
Sv: Öronproblem

Ok. Jag är tacksam för ditt svar även om jag måste ifrågasätta då jag får skilda besked.
Har du kattmedicinsk utbildning?

Hur förklarar du att man inte har kunnat se något tecken på öroninflammation?
Jag hoppas förstås att det är det, men vet. motsäger det.
Sen undrar jag över ett ord som verkar sakna en bokstav: ototo icitet

Vet. gav honom diagnos CSN-skada, men vet eg inte om det är just det.
Troligen gav man Amimox för att det har ett brett spektrum.
Han tog upp möjligheten att göra magnetröntgen, men det måste göras på en större mott. (Strömsholm).
Problemet är att jag inte har ekonomi för stora kostsamma undersökningar.

En annan tanke en vän gav mej - kan han ha fått svamp i örat som följd av medicineringen?
 
Sv: Öronproblem

Svamp i örat syns väl vid en vanlig öronundersökning?

Jag tycker också att du ska kontakta en ny veterinär, på en helt annan mottagning. Ingen är ofelbar och det är inte alls ovanligt att man får snabb hjälp med ett problem som man inte kunnat lösa på en annan klinik. Man ska aldrig lita på en veterinär till 100%. Alla kan göra misstag, ha bristande kunskaper och vissa har erfarenheter som inte andra har.

Veterinären behöver inte vara dålig för att han inte löser gåtan i fråga. Om du inte får ngt resultat, kontakta en annan veterinär. Det kostar inget att rådgöra över telefon. Sen kan du gå vidare utifrån det.
 
Sv: Öronproblem

Jag har pm:at dig!

Ordet där det saknas ett [äks] betyder giftigt/skadligt för strukturer i innerörat.

Amimo[ks] är inte särskilt bredspektrigt.
 
Sv: Öronproblem

Hej TantEster,
Jag hoppas att detta når dig.

Du verkar vara väldigt kunnig vad det gäller kattens olika sjukdomar och jag skriver till dig i ren desperation.
Min katt är 6 år och har alltid varit fullt frisk. 27/8 i år drabbades han av balansstörningar. Vingligheten höll i sig i ca 30 sekunder och sedan var han som vanligt igen. 29/8 kom nästa "anfall". Det gick över på mindre än minut. Han har haft totalt 4 anfall som jag sett (han är utekatt) under 3 veckor.

Veterinärerna hittar inget fel på honom. Har träffat 5 olika... Hans blodprover är bra. Han har genomgått slätröntgen, ryggmärgsvätskeprover, CT-röntgen, mikroskopi i örat men man hittar ingenting... förutom lite gult sekret. Inga svullnader i örat. Jag är förtvivlad och googlar all ledig tid känns frustrerande att se min katt så här och inte veta om han lider. Dessa undersökningar har kostat runt 30 000 kronor. Vet. trodde det kunde vara epilepsi först pga de korta anfallen och man satte in fenemal...man satte även i kortison tills dess att man hade uteslutit tumör. CT-röntgen gjordes inget onormalt hittades. Den 19/8 fick han åter ett anfall. Då hade han varit kortisonfri i drygt en vecka. Förutom kraftig ataxi visade han även på perifer nystagmus som jag inte sett tidigare. Då detta inte släppte efter en minut som vid tidigare anfall åkte jag till blå stjärnan med honom och vet uteslöt direkt epilepsi när de såg honom. Hans anfall ser ut som vid feline vestibular syndrome (ses på youtube).

Stackans befann sig i denna "karusell" hela natten och var så sönderstressad att man fick ge honom lugnande. Han kunde inte gå utan ramlade hela tiden och flackade med blicken och vred på hvudet. Man satte åter in kortison (5 mg per dag) och han har gått på detta sedan dess. Han vinglar betydligt mindre och har endast drabbats av nystagmus 1 gång, höll i sig 5 min. Han är pigg, äter och dricker. sover mycket.

Jag är livrädd att han ska bli dålig igen. Mina pengar hos Agria är slut... Kan det vara så enkelt att han har fått en svår otitis interna? Kan vet ha missat något fast man tittat med mikroskopi? Vilken antibiotika och vilka droppar ska jag i så fall behandla med? Det kan väl vara värt att testa, i detta läget när inget annat funkar?

Kan kortisonet ha stört resultatet från ryggmmärgsvätskeprovet? Kan det röra sig om en vestibularis neurit fast vet inte såg någon inflammation på balansnerven i örat? Jag skulle vara så otroligt tacksam om du kan svara mig... jag har inte varit människa sedan han blev sjuk. Han betyder allt för mig.

Vänliga hälsningar Teresia

PS: Han visade positivt på ett borreliaprov 1:320 i antikroppstitrar men något nytt test har inte tagits då han går på kortison. Lämnar min mail till dig,teresia.anicic@gmail.com

1000000 tack
 
Sv: Öronproblem

Ino hur gick det med din katt? Kom ni fram till vad det var? Hittade vet någon diagnos? Skulle vara otroligt tacksam för svar då min katt råkat ut för liknande symptom och jag mår väldigt dåligt pga det här.

Hälsningar
Teresia
teresia.anicic@gmail.com
 

Liknande trådar

Katthälsa Flera kliniker och veterinärer har kontaktats, men jag behöver lite solskenshistorier och hoppas på att hitta dem här. Kastrerad...
Svar
0
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp