Öronkupering

MrsScabtree

Trådstartare
Är det någon som vet hur öronkupering faktiskt går till? Jag vet att det är förbjudet och oestetiskt och allt men jag skulle bra gärna vilja veta..Har grubblat över detta länge..vore supertacksam för svar!:)

Sv: Öronkupering

Det är väl ganska enkelt egentligen.

Man skär bort den delen av örat som man inte vill ha kvar, och formar det till den formen som används på just den rasen. Beroende på vilken ras det är och öronens storlek och form så behöver dom ibland bara tejpas, ibland används en sorts tejpad ställning i flera månader, och ibland så behövs inget alls. Ju mindre kvarvarande öron, desto mindre tejpning. Typ.
Normalt sett så används bedövning, och smärtstillande tabletter en tid efteråt. Allt beror på veterinär, land osv.

Själv är jag inte emot kupering som går rätt till, och inom många raser är det riktigt snyggt att se på. Hade det varit tillåtet i Sverige hade min valp kuperats innan leverans till mig, även min förra hund hade jag velat ha kuperad.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama