Öroninflammation?

Sporthorse

Trådstartare
Hunden väckte mig klockan fem på morgonen genom att oavbrutet skaka på huvudet och flämta. Jag kollade örat och det var geggigt och blodigt av kliande.
Jag gav antiinflammatoriskt och amoxillin och efter några timmar kunde hunden sova. Nu har jag bokat tid hos veterinären och ska dit ikväll.
Nu har dock hunden slutat skaka på huvudet och örat är nu rent och huden inte längre irriterad. Luktar inte heller illa.

Vad tror ni det är som har orsakat inflammationen? Hunden badade igår och var ute i hundgård några timmar, övrig tid har jag haft full uppsikt och kommer inte på någonting som kan ha orsakat irritationen. Trodde ett tag att det var något frö, vatten eller ohyra i örat men hittade ingenting.

Varför jag gav amoxillin och antiinflammatoriskt/smärtstillande var för att hunden uppenbarligen led imorse och ingen veterinär har öppet den tiden. Jag kommer givetvis berätta för veterinären att jag gett medicinen och att det blev bra efter det.

Ge inte antibiotika utan veterinärs ordination i fortsättningen. Det ska ges efter bakterie- och resistensbestämning, om det inte är akut läge. Dessutom ska det vara en sort som är för rätt indikation. Amoxicillin brukar inte vara det man sätter in vid ev öroninflammationer.

Ge inte antibiotika utan veterinärs ordination i fortsättningen. Det ska ges efter bakterie- och resistensbestämning, om det inte är akut läge. Dessutom ska det vara en sort som är för rätt indikation. Amoxicillin brukar inte vara det man sätter in vid ev öroninflammationer.
Jag vet, jag gav det som en sista utväg då antiinflammatoriska inte hjälpte efter 1 timmes väntan och hunden skakade och hade ont i örat :'(
Men nu fick hon en injektion och droppar som jag ska ge två gånger om dagen.

Jag vet, jag gav det som en sista utväg då antiinflammatoriska inte hjälpte efter 1 timmes väntan och hunden skakade och hade ont i örat :'(
Men nu fick hon en injektion och droppar som jag ska ge två gånger om dagen.
Fast antibiotikan hann ändå inte verka på den tiden ;)
Men bra att du varit hos veterinär med henne nu och håller på med behandling.

Kan bara hålla med. Det är när man håller på så här som resistensen byggs på och blir värre. Nästa gång tvätta örat med en öronrengöring i väntan på veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa Usch känns inge roligt det här!! Vill ha hjälp med lite tips, råd och förslag på vad som kan vara galet med ögonen. Hunden har...
Svar
7
· Visningar
4 537
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka