Öronfistel

T

tes

Jag har nyligen köpt en ponny som har en öronfistel på ena örat. Hon besväras inte av den och då har jag hört att den inte är något att bry sig om. Men jag undrar ändå om jag ska göra något med den? Tvätta ibland, dagligen eller bara låta den vara?

Så här står det i "Håll hästen frisk":

"Öronfistel är en missbildning, som man bör känna till. I sällsynta fall kan ett tandanlag hamna på skallbenet vid öronbasen under fosterutvecklingen. Från anlaget utvecklas en fistelgång som mynnar på främre nedre kanten av ytterörat. Fisteln vätskar sig och ger ett fuktigt område vid öronbasen, där flugor samlas under betesgång. Fisteln kan sekundärinfekteras och ge allvarliga problem. Behandlingen består i radikal operation där fistel och tandanlag avlägsnas. Utsikterna till fullständig avläkning är goda. Bör uppmärksammas vid besiktning."

Det står även på ett annat ställe, om samma ämne:

"Den felbelägna tanden måste opereras bort, om slemflytningen ska bringas att upphöra."

Jag är ingen expert på området, men om jag hade varit i dina kläder hade jag nog ringt till veterinären och kollat upp vad som behöver göras. Kanske det hjälper med enbart tvätt, men det är ändå säkrast att kolla upp det.
Sa inte veterinären något vid veterinärbesiktningen?

Lycka till! :)

en fistel är ju ett tecken på att något är fel, alltså något som retar kroppens försvar. Öronfistlar brukar i regel ha något med tänderna att göra. Så du borde nog kolla med vet.

Sv: Öronfistel

Öronfistel är medfödd defekt på häst. Många hästar lever livet ut med öronfistel helt utan problem. Vi har ett avelssto med öronfistel och detta är ej ärftligt. Detta beror oftast på dolt tandanlag. En op kan hjälpa hästen men det är inte säkert. I många fall rek man inte op då det kan leda till komplikationer. Att söva ner en häst innebär också alltid en stor risk.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
437
Senast: Lavinia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka