Öron, vax, obehagligt

Sv: Öron, vax, obehagligt

Nej, inte medel i örat! :(

Hur kändes det, gjorde det ont? Var det obehagligt? Tog det lång tid?

Man kan hälla matolja i öronen för att mjuka upp vaxet.
Jo, hälla saker i örat.
Om du faktiskt är vuxen, får du ta ett djupt andetag och stå ut. Matolja är ju knappast plågsamt. Revaxör kan sida lite, är annars standard för att mjuka upp.

Ett vanligt sätt att avlägsna vaxpropp är att skölja ur med vatten. Men det räcker liksom inte att låta strålen från kranen eller duschen tvätta örat utan man behöver ha lite starkare stråle.
Ibland kan man suga ut vaxet i stället men jag tror knappast att det är behagligare.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Nu är ju iofs mitt fall lite speciellt men kanske kan de göra på liknande sätt på dig eftersom du har sån rädsla.

Jag är opererad pga hörselskada (haft hörapparat hela uppväxten), och de gjorde bland annat en ny hörselgång. Den kläddes med hud från undersidan av överarmen, och av förklarliga skäl kan inte den huden transportera ut vax/hudrester såsom en original "hörselgångshud" kan. Det har resulterat i att jag två gånger om året "tömmer" örat på vax inne på sjukhus. De använder sig av sax/tång/stålpinne/sug och plockar ut vaxet. Detta gör inte ont alls, utan är snarare skönt, då de liksom kliar där man själv inte kommer åt. De använder inget medel.

Kanske kan de göra på liknande sätt på dig om det nu finns vax där öht. Glöm inte att tala om för sjukvårdspersonalen precis hur jobbigt du tycker att det är, så att de får en chans att ta hand om dig på ett så bra sätt som möjligt. *styrkekram*
 
Senast ändrad:
Sv: Öron, vax, obehagligt

Ja innan jag fick den där receptbelagda salvan så dammsög de på akuten, helvete vilken smärta! Hade iofs öroninflammation också men ändå.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Usch, vad jobbigt :/ och jag kanske inte har så mycket att komma med... Men jag är också "öronbarn". Hade titt som tätt öroninflammation som liten och fick rör. Dock har jag också haft oturen att mina öron samlat på sig en massa vax. Så jag har gått ett par gånger och tagit bort vaxproppar. Nu var det väldigt väldigt längesen så jag minns knappt. Men det jag minns var att dom hade två olika sätt. Antingen med en enormt smal topsliknande sak som dom typ "petade" bort vaxet med. Sen hade dom en "dammsugare" som dom helt enkelt sög bort vaxet med. Och jäklar vad skönt det var efteråt.

Visst var det obehagligt. Speciellt med ljudet. Det var nog ljudet jag tyckte var jobbigast. Det gjorde inte ont iallafall men det där ljudet och samtidigt att det sörplade och så, det var äckligt. Men det fanns ingen smärta inblandat och det var en oerhörd lättnat när allt var ute. Kanske ska tillägga att jag var frisk när jag gjorde detta.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Tack för era svar! :) Ni verkar veta vad ni pratar om :)

Det blir ingen dammsugare i mina öron i alla fall. I så fall hellre revaxör, men det tror jag också jag låter bli innan besöket. Jag väntar helt enkelt ut det och så får hon se om jag har något. Har jag vax som stör så får jag inte prova ur hörisar då, det är ju inte hela världen egentligen (kom jag på så här en massa timmar efter jag läste mailet jag fick av henne :p)

Mina öron är känsliga och jag är rädd för all form av värk i dem, inte konstigt då att jag är så ovuxen at jag är rädd för att hälla saker i mina ögon ;)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jag har själv smala hörselgångar och får ofta problem med proppar. Revaxör är rena skiten, händer inte ett dugg trots att jag sover med det över natten. Jag lånar därför hundens medel, som är betydligt mer effektivt. Får sitta över natten, sedan sköjer jag ur med så varmt vatten jag pallar med.

Eftersom du är rädd om öronen, hade jag väntat till det var konstaterat att det behövs åtgärd. Då hade jag hellre gjort det själv än låtit andra mecka.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det finns en mildare tvätt för öronen receptfritt på apoteket som heter nått med vaxoil det är vatten och olivolja i en liten sprayflaska, då rinner vaxet ut av sigsjälv utan att irritera och bli torrt osv. Värm den lite innan så blir det inte kallt. Känns och låter inte. :)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Man kan hälla matolja i öronen för att mjuka upp vaxet.
Jo, hälla saker i örat.
Om du faktiskt är vuxen, får du ta ett djupt andetag och stå ut. Matolja är ju knappast plågsamt. Revaxör kan sida lite, är annars standard för att mjuka upp.

Ett vanligt sätt att avlägsna vaxpropp är att skölja ur med vatten. Men det räcker liksom inte att låta strålen från kranen eller duschen tvätta örat utan man behöver ha lite starkare stråle.
Ibland kan man suga ut vaxet i stället men jag tror knappast att det är behagligare.

Fast är du säker på att det är okej att ta olja i öronen när man ska ha hörapparater i dem sedan? Det är inte jag för olja kan torka ut materialet som proppen är gjord utav. Man ska iallafall inte använda tvål med oljor i när man gör rent propparna och det är ju ganska svårt att skölja ren hörselgången från olja med bara vatten. Det kanske fungerar jättebra men jag hade inte provat utan att prata med en audionom innan för propparna är ju inte gratis. Annars på en person som inte använder hörapparater så fungerar det ju utmärkt att använda olja bara man är säker på att trumhinnan inte är perforerad men är man osäker på det så ska man ju inte hälla något alls i örat.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Fast är du säker på att det är okej att ta olja i öronen när man ska ha hörapparater i dem sedan? Det är inte jag för olja kan torka ut materialet som proppen är gjord utav. Man ska iallafall inte använda tvål med oljor i när man gör rent propparna och det är ju ganska svårt att skölja ren hörselgången från olja med bara vatten. Det kanske fungerar jättebra men jag hade inte provat utan att prata med en audionom innan för propparna är ju inte gratis. Annars på en person som inte använder hörapparater så fungerar det ju utmärkt att använda olja bara man är säker på att trumhinnan inte är perforerad men är man osäker på det så ska man ju inte hälla något alls i örat.

Prova med öronljus
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Prova med öronljus

Det är att kasta bort pengarna med risk för brännskador.

Öronvaxet som sägs sugas ut är hittepå, blir samma sak i röret när det doppats i tex vatten, googla lite för bilder etc. Kan inte länka via mobilen.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Nej fy då :crazy: inte öronljus. Det får inte komma i närheten av mina öron. Jag är alltför rädd om den lilla hörsel jag har kvar. Sen har jag inget behov av att bli av med vax heller tack och lov.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Fast är du säker på att det är okej att ta olja i öronen när man ska ha hörapparater i dem sedan? Det är inte jag för olja kan torka ut materialet som proppen är gjord utav. Man ska iallafall inte använda tvål med oljor i när man gör rent propparna och det är ju ganska svårt att skölja ren hörselgången från olja med bara vatten. Det kanske fungerar jättebra men jag hade inte provat utan att prata med en audionom innan för propparna är ju inte gratis. Annars på en person som inte använder hörapparater så fungerar det ju utmärkt att använda olja bara man är säker på att trumhinnan inte är perforerad men är man osäker på det så ska man ju inte hälla något alls i örat.

Ingen aning om hur materialet till hörapparaterna "tål" olja.
Mitt svar handlade om borttagande av öronvax på ett skonsamt sätt.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jo det förstår jag men eftersom Ts har hörapparater så kanske det inte är ett råd som hon ska följa.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jo det förstår jag men eftersom Ts har hörapparater så kanske det inte är ett råd som hon ska följa.

Bra att du tänkte på det, det gjorde inte jag :)

Just olja är ett råd jag nog inte följer alls ändå. Det känns som om det vore jättesvårt att få bort all olja snabbt och lätt. Ska jag använda revxör eller liknande preparat så måste det gå fort att sköla ur det igen då jag inte vill ha saker i mitt öra, inte ens vatten. När jag simmade så var det fruktansvärt när det stänkte in vatten i örat. Simmade längs kanten så det var bara att ta tag där och andas lite.

Jag är rädd om mina öron och min hörsel, jag har visserligen två öron men nedsättning av hörseln på båda, men om jag skulle skada min hörsel å något vis så skulle jag bli mycket olycklig som person. Samma med min syn som också har en nedsättning på båda ögonen, en mycket olycklig Enya skulle det vara om något hände med ögon eller öron.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Lite ot

När du simmar/duschar eller vad du nu gör för att få vatten i öronen kan du väl sätta fetvadd som "lock"? Du lär väl inte höra ett smack av vad som händer runtomkring men du slipper vatten :)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jag har aldrig haft det faktiskt, då stoppar man ju in något I örat :p Jag lyckas duscha utan få vatten i öronen för det mesta (man viker fram öronsnibben över örat när man spolar med duschen däråt :)

Värre är det när jag simmade, då hade jag fullt sjå med att försöka få öronen ovanför vattenytan :o

Jag har beslutat mig för att inte oroa mig för vaxpropp, jag brukar ju inte ha sånna problem, så jag går till audionomen och gör hörseltestet och provar ut nya och bättre och sötare hörapparater i augusti :)

Tills dess fortsätter jag ta Rinexin när jag får lock och sånt för öronen och hoppas på att jag slipper några hemska öroninflammationer och att min öronkatarr håller sig i skinnet så det inte får för sig att slå ut mig helt lagom tills jag ska dit för då är det ju inte lönt att göra något test.....:)
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Jag vet ju inte hur andra upplever det men för några dagar sedan lät jag ta bort bort en rejäl vaxpropp på vårdcentralen.
Jag hade aldrig gjort det förr och förundrades hur de kunde dammsuga ut den. Tre omgångar tog det och -förutom när han tog ut det allra sista, då sved det lite-helt smärtfritt.

Nu har jag aldrig haft dessa problem förut och han sade det underlättade att jag hade sprutat Vax Off så att vaxet var rätt mjukt.

Himmel så skönt att höra igen och slippa den där tryckande känslan.

Rie
som ny igen.
 
Sv: Öron, vax, obehagligt

Det förstår jag! :) Lockkänsla kan göra en tokig har jag märkt! :o

Eftersom mina öron är känsliga, speciellt vänster öra där öroninflammationen sitter oftast och där trumhinnan numera spricker rätt fort, så vågar jagi nte bli dammsugad faktiskt. :D:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp