Oroligt i magen?

CosmicQueen

Trådstartare
Verkar det som om det varit på mitt sto inatt.
Hon är ju beräknad att föla om 3 veckor. Har kollat på övervakningskameran varje kväll sedan flera veckor tillbaka o börjar kunna hennes rutiner nu. ;)
Men inatt var det inte som vanligt, hon verkade allmänt orolig... Piskade med svansen, slog med bakbenen mot magen, grävde med frambenen. Såg henne göra det flera ggr..

Kan det vara förvärkar eller fölet som vänt sig?
Eller bör jag vara orolig/beredd att det kan bli föl snart?

Troligen är det fölis som lagt sig tillrätta. Titta på hennes "figur" så kanske du märker en förändring.

Du kan nog vänta lite med "högintensiv" vakning ännu om du inte ska trötta ut dig så du missar fölningen av ren utmattning :smirk: men säker kan man aldrig vara utan att det kan komma tidigare.

Lill / Stall Nöbbeled

Var ej jag som hade utsläpp imorse, men jag ska gå ut o studera magen sedan. ;)
Som jag förstått så hamnar ,agen längre bak då fölet lagt sig tillrätta, eller?

Har kollat nu, kan då inte se någon skillnad...mer än att magen växer för varje dag. ;)
Fast det är lite svårt att veta osså då man inte varit med om dräktigt sto/fölning förr o inte vet hur magen ska förändra sig. :crazy:

På mina ston syns det som om "flanken" fylls ut och att "hängbuken" reser sig något.

Lill / Stall Nöbbeled

:idea: Det är ju precis det som hänt senaste dagarna.
Ser ut som om hon ska spricka vid flanken ungefär, så stor o spänd där och hängmagen har blivit mindre.
Hon har hela tiden haft stor hängmage o litet omfång åt sidorna, men nu senaste dagarna har det blivit precis tvärtom. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 740
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: MiaMaria
·
Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Görel
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem... 2
Svar
30
· Visningar
6 033
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka