Oroliga föräldrar

Sv: Oroliga föräldrar

Jag är en tjej på 13 år som har letat medryttarhäst ett långt tag. Jag har både haft ute annonser och mailat folk utan att få svar. Nu har äntligen en tjej mailat mig och sagt att jag kanske kan få bli medryttare på. Problemet är bara att mina föräldrar är väldigt skeptiska till det. De tycker att det verkar jätteläskigt att jag skulle rida alldeles ensam. Jag har många kompisar i min klass som är medryttare på olika hästar och det stör mig att de får men inte jag, även om vi är ungefär lika duktiga. Jag vet att jag är redo för att skaffa medryttarhäst men mina föräldrar förstår inte det. De har ingen hästvana alls och varje gång jag försiktigt börjar prata om det säger de bara att det är för farligt och att om jag ramlar av hästen så kan jag göra mig rikigt illa. Jag vet att det kan hända olyckor om hästen plötsligt blir rädd för något och skenar. Jag har varit med om det ett antal gånger men har alltid klarat det bra.
Finns det någon som berätta för mig vad mer jag kan säga till dem? Det känns som om jag har försökt med allt... :(

När man är så ung som du har föräldrarna det yttersta ansvaret. Du får gilla läget tills du är vuxen nog att ta tag i saken själv. Det är faktiskt inte intressant vad "andra" får göra, dina föräldrar ansvarar bara för dig. Det handlar heller inte om vad du tror dig klara av...om olyckan är framme är det dina föräldrar som är ansvariga. Det är stort! Om dom inte känner att dom vill ha det ansvaret utan att det räcker med att du rider lektion får du hålla dig tills du kan ta ansvaret själv. Du hinner absolut med att bli framgångsrik utan att ha medryttarhäst just nu.
 
Sv: Oroliga föräldrar

Håller absolut med här.
Det var lite det jag menade med mitt inlägg, ts är ung och hennes föräldrar vill inte släppa iväg henne själv i skogen på en häst. Så är det bara.
Däremot tänker jag såhär, ifall ts verkligen vill ha en medryttarhäst, så kan hon lägga manken till och visa att hon kan ta ansvaret. Det är ofta det föräldrarna vill veta, att deras barn klarar av uppgiften och kan ta ansvarsbiten på ett bra sätt, speciellt om det rör sig om större uppgifter.
 
Sv: Oroliga föräldrar

Visst är det så.
Tycker inte att det finna ngt rätt eller fel i den frågan heller.
 
Sv: Oroliga föräldrar

Måste medge att jag förstår dina föräldrars oror vilken de också har fog för. Statistiken säger att flest olyckor sker när unga personer börjar rida ut själva, man har då gått förbi nybörjarstadiet men är inte erfaren nog att själv reda ut en situation i skogen när den uppstår.

Mitt förslag är att du sänker dina ambitioner lite och till en början letar efter en sköthäst där du även kan få rida lite ibland och då med sällskap ute i skogen. Själv hittade jag och min bästa vän när vi var i din ålder en familj som hade ett tiotal hästar de tävlade i hoppning på. Vi mockade omkring åtta boxar och fixade allt däromkring, sen fick vi rida ut kanske varannan gång tillsammans med ägarna. Genom att ägarna hela tiden var med kunde vi till och med rida deras fyraåringar och inget hände efterom hästarna var trygga med varann.

När jag något år senare blev medryttare på en yngre häst och red ut i sällskap med en lika orutinerad yngre tjej slutade det med en skentur genom skogen och en kraftig hjärnskakning och ambulansfärd för den andra tjejen. Vi hade helt enkelt inte rutinen att reda ut två osäkra hästar i blåsigt höstväder. I efterhand insåg jag att jag inte hade rutin för att klara av den hästen och därefter har jag varit noga med vilka medryttarhästar jag valt och följdaktligen också klarat mig undan med mycket få avtrillningar.
 
Sv: Oroliga föräldrar

Ursäkta att jag lägger mig i utan att läst alla svaren i den här tråden.

Det du beskriver med att rida, rykta, mocka, in/utsläpp, träna, ev tävla osv på någon annans häst ett par gånger i veckan och betala för det låter för mig som en del fodervärd. Vad är skillnaden mellan medryttare och fodervärd enligt dig?
 
Sv: Oroliga föräldrar

Jag vet inte hur det är i din bekantskapskrets men vanligen delar man in det så här:

Hästskötare - pysslar med hästen, promenerar, mockar och mm. Ibland kanske man får rida en stund. Normalt gratis.
Medryttare - Rider hästen och sköter den någon - några dagar i veckan. Man har inget helhetsansvar och betalar man så är det oftast endast delar av den egentliga kostnaden.
Fodervärd - man har hästen som sin egen och har hela ansvaret och alla kostnader utom möjligen försäjringskostnaden.

I alla fallen gäller de glada amatörer som har hästen som hobby. Det finns smärre skilnader vad som ingår men i huvuddrag är de flesta överens om detta.

En liten fundering. Om du kallar det fodervärd när man mot en mindre betalning (eller gratis) tar hand om en häst någon/några dagar i veckan, vad kallar du det då när man lånar en häst på heltid och har hela ansvaret?
 
Senast ändrad:
Sv: Oroliga föräldrar

Ursäkta att jag lägger mig i utan att läst alla svaren i den här tråden.

Det du beskriver med att rida, rykta, mocka, in/utsläpp, träna, ev tävla osv på någon annans häst ett par gånger i veckan och betala för det låter för mig som en del fodervärd. Vad är skillnaden mellan medryttare och fodervärd enligt dig?

Skillnaden är den att halvfodervärdar (antar det är det du menar) har halva ansvaret för hästen medan en medryttare inte har det ansvaret när det egentligen gäller någonting. En medryttare gör vad ägaren vill att den ska göra mer eller mindre. Ägaren fortsätter ha ansvaret för hästens välmående.

En halvfodervärd har helt enkelt mera ansvar än en medryttare, samtidigt så har dom också mera rätt till åsikter angående träning och skötsel av hästen. Det är både på gott och ont att vara halvfodervärd, man får ha mera åsikter och får göra vad man vill med hästen samtidigt så måste man även ta ansvar för den tråkiga biten om hästen skadar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Oroliga föräldrar

Problemet är bara att mina föräldrar är väldigt skeptiska till det. De tycker att det verkar jätteläskigt att jag skulle rida alldeles ensam.

Håller med... Min dotter är iofs 12 år men rida ut själv finns inte på kartan. Rida ut tillsammans med andra, ja, men själv näää. Har hon ingen att rida med så går man med. Visst blir det lite själv när hon skall galoppera å så, för så fort går jag inte :)

Så jag har full förståelse för dina föräldrar... men de kan inte tänka sig lite promenader :)
 
Sv: Oroliga föräldrar

Kan inte någon av dina föräldrar följa med då, åtminstone till en början? Gå eller cykla med när du rider ut tills du bekantat dig med häst och omgivningar och dina föräldrar vet precis vilka rundor du rider och hur lång tid de tar, talar du sedan om innan du ger dig ut vet de när och var de ska börja leta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 965
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp