S

sessan

Vi undrara om lunginflamation smittar från hästar till hästar?? :(
Då våran häst hostade jätte mycket i morse, och det är än häst i stallet som är sjuck och troligen har lunginflamation men hon gör ingenting åt det (ägaren alltså) så nu undrar vi om våran häst kan ha fått det?? :crazy: :cry: :(
 
Sv: Orolig!!

Jag tror att lunginflammation är en sekundär komplikation som kan uppstå från t ex virus, så er häst kan ju ha blivit smittad av den sjuka hästens ursprungliga sjukdom och fått det.

Varför tror ni att hennes häst har lunginflammation? Har vet lyssnat?
 
Sv: Orolig!!

Det låter mer som ett virus (som iofs kan utvecklas till lunginflammation). Vad säger veterinären?
 
Sv: Orolig!!

MulleMonster skrev:
Jag tror att lunginflammation är en sekundär komplikation som kan uppstå från t ex virus, så er häst kan ju ha blivit smittad av den sjuka hästens ursprungliga sjukdom och fått det.

Varför tror ni att hennes häst har lunginflammation? Har vet lyssnat?

oki..
Nej en veterinär har inte titta men vi tror det då hästen är så sjuk och det rinner gult snor i näsan bukandas svårt att äta osv. :(
 
Sv: Orolig!!

Prick skrev:
Det låter mer som ett virus (som iofs kan utvecklas till lunginflammation). Vad säger veterinären?

Vi ska ringa veterinären sen när mamma och pappa kommer hem..
Men om den hästen har lunginflamation så måste man väll kolla alla hästar?
 
Sv: Orolig!!

Lunginflammation smittar inte.

Viktigt är att ni själva kontrollerar de övriga hästarna så de inte också blir förkylda. Tempa och jämför med deras normaltemp.
 
Sv: Orolig!!

Lunginflammation är som sagt inte smittsamt.

Men ni har ju uppenbarligen sjukdom i stallet och måste ju ta reda på vad det är.
Ring den andra ägaren och säg att vet är på väg, konstigt om, hon inte vill ha sin häst behandlad.

Min unghäst fick equine herpes virus och hostade, snorade etc men det försvann efter medicinering, tog dock lång tid och vissa infektioner kan sätta sig på hästens balanssinne.
 
Sv: Orolig!!

Prick skrev:
Lunginflammation smittar inte.

Viktigt är att ni själva kontrollerar de övriga hästarna så de inte också blir förkylda. Tempa och jämför med deras normaltemp.

oki det ska vi göra!!
Tack för tippset nu ska vi springa till stallet och göra det ;)
 
Sv: Orolig!!

MulleMonster skrev:
Lunginflammation är som sagt inte smittsamt.

Men ni har ju uppenbarligen sjukdom i stallet och måste ju ta reda på vad det är.
Ring den andra ägaren och säg att vet är på väg, konstigt om, hon inte vill ha sin häst behandlad.

Min unghäst fick equine herpes virus och hostade, snorade etc men det försvann efter medicinering, tog dock lång tid och vissa infektioner kan sätta sig på hästens balanssinne.

Den hästen som är sjuck har ägaren inte råd att ta ut vet :confused: har tjatat på henne hela tiden men det händer inget :/
 
Sv: Orolig!!

sessan skrev:
Den hästen som är sjuck har ägaren inte råd att ta ut vet :confused: har tjatat på henne hela tiden men det händer inget :/


Säg att ni kan dela på vet kostnaden! Ju fler komplikationer - ju dyrare blir det...
 
Sv: Orolig!!

sessan skrev:
Den hästen som är sjuck har ägaren inte råd att ta ut vet :confused: har tjatat på henne hela tiden men det händer inget :/
:eek: :eek: :eek: Då hoppas jag att hon tar sig i kragen och gör sig av med hästen! Har man inte råd att kalla ut veterinär till ett sjukt djur ska man inte har några! :cry: :mad: :devil:
 
Sv: Orolig!!

Och lunginflammation är smittsamt om den orsakas av en virus.
 
Sv: Orolig!!

Mia_R skrev:
:eek: :eek: :eek: Då hoppas jag att hon tar sig i kragen och gör sig av med hästen! Har man inte råd att kalla ut veterinär till ett sjukt djur ska man inte har några! :cry: :mad: :devil:

Håller med!
Desutom ska hon ha en till häst :eek:
men hon ska snart flytta till ett annat stall..
 
Sv: Orolig!!

Ännu värre, då kan hon fortsätta med sin dåliga hästhållning ytterligare ett tag och sen flytta till ännu ett nytt stall osv. :( Jag tycker faktiskt ni ska göra en anmälan till djurskyddet om hästen är så dålig som du säger.
 
Sv: Orolig!!

Lunginflammation kan vara väldigt smittsamt, både mellan hästar och mellan människor. Som någon skrev ovan, är det orsakat av ett virus så kan det gå fort mellan individerna.
 
Sv: Orolig!!

Hon kan inte flytta förrän ni vet vad det beror på, kan vara hästinfluensa, kvarka mm som kräver att man isolerar stallet, men det kan ju vara bonnförkylning också, eller dåligt hö....Ta ut vet.
 
Sv: Orolig!!

Tack för att ni snackar skit om mig ni kan ju säga direkt till mig i stället för att skriva på internet så en massa andra ska klaga på mig. jag kan vist ta ut vetrinären men jag har inte tyckt att jag behövt det då hon har fått medisin. jag gör väl som jag själv vill med min häst! Det är stallet som är väldigt dåligt + att höt inte är värdens bästa men hon ska snart få gå ut på bete..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 990
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp