J

Juvelflickan

Hejsan!

Hmm.. Vet inte hur jag skall formulera mig. Blir tårögd bara jag tänker på det. Kanske bara inbillar mig...

Men, det känns som ngt är fel med min pålla. Hon är inte som hon brukar... Hon är inte lika sammarbetsvillig, inte lika känslig som hon alltid har varit.

Hm.. Jag antar att ni inte förstår ngt. Men vad tror ni, är det bara ngn period eller inbillar jag mig kanske?
Har ngn varit med om ngt liknande?

Är MKT tacksam för svar!

/Niggi

-----------------

"Iny weeny teeny weeny Shriveled little short dick man. Don't want no short dick man!"

Det är ju jättesvårt att säga när man inte har sett hästen, och inte känner den. Hade jag varit i din situation hade jag nog gett hästen en rejäl vila (typ en månad) i stor beteshage med hästkompisar. Sådant kan göra underverk mentalt, och kan också göra att hästen självläker små skavanker som skulle kunna bli "riktiga" skador. Kanske har din häst ont / är stel någonstans (kan de ju vara utan att vara allvarligt skadade), eller kanske är arbetet just nu helt enkelt inte kul? Som sagt, jag föreslår en tids vila, och så får du vara observant på hur hästen reagerar när du sätter igång den igen. Känns det då fortfarande som om något är fel, börjar det kanske bli dags att göra en seriösare kontroll av hästen.

Ja det låter som en otrloligt bra idé tycker jag!

Tyvärr finns det tre problem:
1. Hon har eksem och det känns inte som hon kommer att få en "riktig" vila om jag kommer och byter täcke och smörjer osv.
2. Jag vågar inte släppa henne med andra hästar efter tre sparkar under förra sommaren. Hon mådde mkt dåligt i drygt fyra månader pga. av de.
3. Skall rida en hel del kurser i höst och den första är sista helgen i augusti...

/Niggi

--------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Det kan vara ett tecken på att hon säger "allt är inte helt okej" fundera på i vilka situationer hon gör det
Kanske kan kolla upp henne lite? Det kan ju vara så enkelt som en liten trötthets period, kanske kan minska tempot på ridningen och komma ut mycket i skog och mark?

Gör annat med henne. Gå ut och gå promenader i skogen tex.
Det är bra omväxling, ger även en lite otränad ryttare muskler och kondis :angel:

Rid ut i skog och mark på lång tygel och klättra lite. Skritta långa sköna sträckor men undvik träningsbanor.

Pyssla med henne kan du väl ändå göra varje dag fasst hon får lite ledigt. Jag menar även de dagar du inte rider. Typ smörj in henne, byt täcke, kolla hovarna osv. och sedan släppa henne på bete igen.

Tömköring kanske också kan vara något? Fasst inte på ridbana! Utan ut och tömkör i skogen och efter småvägar men kräv inte för mycket av henne :idea:

Lycka till! ;)

Kan vara en idé att göra borrelia/erlichias test. Det kan bara ge såna svaga symptom. Kan ju vara skönt att kunna utesluta det sen isåfall. Kan ju vara värme/eksem osv som påverkar hästen också. Eller att hon går själv i hagen dygnet runt om hon gör det, då måste hon vakta själv och det kan hon ju bli lite trött av.

Under sommaren blir många hästar slöare/ annorlunda. Min häst var i perfekt form när jag släppte henne på betet, pigg och glad och framåt, men nu (lite mer än 1½ månad senare) beter hon sig lite som hon gjorde när jag först fick henne och försökte testa mig - mer ovillig att arbeta, försöker smita undan och släpar benen efter sig. Och det här är en häst som verkligen GILLAR att arbeta egentligen. Så sommaren med värmen kan ha sitt till.

Eksemen - är det soleksem? I sånafall finns det specialsydda "dräkter" som täcker HELA hästen, vilket gör att du inte behöver komma ut och "störa" genom att smörja in henne m.m. (Möjligtvis ansiktet om hon har där).

Apropå träningslägrena i augusti - om din häst inte mår perfekt så GLÖM DOM. Lessen, men om hästen behöver vila så är det det hon måste få. (Skulle själv på ett hoppträningsläger i början av augusti, men min häst ser för tillfället ut som en ko som ska föda trillingar ;)så jag är tvungen att låta bli. Visste att det kunde bli så, men trots att vi vill vara riktigt igång till tävlingssäsongen så vägrar jag att ge henne mindre än en månads total semester...) Vet att det låter tråkigt, men om hon inte är på humör så kommer du antagligen ändå inte få ut det bästa av träningarna...

Kompisar i hagen.
Det finns ingen översnäll häst/ponny i närheten som skulle kunna tänka sig att dela hage? Sällskap är viktigt för hästarna, men sen kan man ju alltid försöka välja det så noga som möjligt för att undvika skador. Men jag tror absolut att hon vill ha någon att gå med, hör dig för om någon i området äger en häst/ponny med väldigt låg rang t.ex.

Hoppas det löser sig! :)

/Mi

Liknande trådar

Ä
Hästvård Hejsan! Vet inte redigt om jag har lagt till denna tråd i rätt forum nu Eftersom jag är ny här:P Men det är så att min älskad fjording...
Svar
15
· Visningar
1 137
Senast: ÄlskarSnobben
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag tänkte fråga hur mycket bootsen skall väga så man har två på varje ben/hov. Alltså hur mycket var och en boots skall väga...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Boj
·
J
Islandshäst Vad tyckte alla?! Själv var jag funktionär, men hann se det mesta ändå. Jag tycker att det hela har fungerat mkt bra och dagen har...
Svar
6
· Visningar
1 723
Senast: yew98fq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama