Nathalie123

Trådstartare
Hej! Jag har en islandshäst som är 5 1/2 år och hon varr jätte snäll å man kunde klappa henne rida utan träns och allt sånt men så en dag blev hon sur och grinig å sparkade mig och sin häst kompis och började bitas, hon vägrade gå och vände rumpan mot oss(jag och min mamma) och så tänkte vi ah men det kanske är någonstans hon har ont. Vi tog hem henne (för vi var någonstans) och så lät vi henne va och vi kände på henne lite då och då, detta var för ungefär 3 veckor sedan och detta har fortfarande inte slutat Såfort jag sätter på grimman/träns så bits hon och vänder rumpan och börjar sparka, och jag vet inte riktigt hur jag ska träna henne eftersom att jag är riktigt rädd att ens komma nära henne?

What @Görel said! Plötsliga personlighetsförändringar är oftast oftast smärta av något slag. Åk till en bra klinik för ordentlig genomgång, gårdsbesiktning kommer inte vara värt pengarna utan du behöver en bra klinik.

Hästar kan ändra humör av pälsfällning, brunst, jakt i skogarna runt stallet med mera. Men det brukar gå över efter en vecka eller två. Har det hållit i sig så länge som du skriver är det antagligen så att hästen försöker säga att något inte är som det ska, att den har ont någonstans.

Jag delar med mig av egen erfarenhet. För några år sedan blev min yngsta häst plötsligt sur.Någon dag senare svullnade hennes ena bakben upp som vid lymfangit. Hovis och jag hittade ett sår som vi trodde var orsaken. Svullnaden gick ner men hästen fortsatte att vara sur. Hasen såg lite annorlunda ut så jag lät röntga den. Hästen hade en griffelbensfraktur och hon var sur för att hon hade ont. Det läkte och hon slutade att vara sur.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar