Orolig på senaste tid...

S

scharlaisthename

Skulle behöva tips eller råd!
Jag har ridit i 4 år i streck nu, men innan red jag ca 1 år också, så ungefär 5 år har jag ridit sammanlagt då.

Jag har aldrig varit speciellt rädd för ridning men den senaste månaden har jag ridit en väldigt jobbig häst, som på något konstigt sätt förvvrängt allt! Nu är jag helt orolig för nästan alla hästar och allt, nästan bara på grund utav den hästen jag red innan.
Nu ska jag ut på sommarläger och när jag läser om hästarna blir jag helt pirrig och orolig i magen när det kan stå något litet som: "Hästen kan bli uttråkad ibland och pröva sin ryttare". För små skaer blir jag jätte orolig!
Jag har nästan funderat på att sluta rida helt och hållet en gång, bara för det här! :(
Snälla kan nån ge mig tips elelr råd hur ajgs ka göra??

Sv: Orolig på senaste tid...

Jag är i precis samma sits som du.. fast mitt problem började då jag blev hopprädd.. så det är mest hoppningen jag är rädd för.

har väl egentligen inget tips än att försöka göra det ändå! även fast jag är rädd, hoppar jag, men lågt, för att få tillbaka självförtroendet..

när jag är rädd, så rider jag ändå, för när jag väl rider och fått känna på hästen lite så känns det mkt bättre.

Tkr absolut inte du ska ge upp!

Har varit osäker till och från men enda som hjälpt för mig är att helt enkelt rida ofta och få hjälp av en bra tränare.
När du åker på ditt sommarläger passa på att prata med instrukturen om att du tappat självförtroende och be om en stabil/snäll häst.
På uteritter så hjälper det mig att bära väst bra för sinnet och ökar dessutom säkerheten och det är ju aldrig fel ;)

Lycka till!

Har varit i samma sits, dock för rädda och tittiga hästar. En häst skenade med mig, resultat: En hand som hade hamnat ur led.
Men det är bara att fortästta kämpa på, ignongera tankarna. Så här brukade jag tänka när jag var lite skraj "Visst det finns en chans att jag ramlar av eller skadar mig. Men det finns risk med allt man gör" Du kan också behöva återfå fötroendet med en lugnt och stabil häst, så fråga din ridlärare på lägret efter det.
Det kommer fixa sig ska du se =)

måste lägga till att ni har rätt, men grejjen är den att jag ahr så otroligt lätt för att tappa självförtroendet, men jag jobabr på det och försöker ignorera den känslan. men när tränarna och sänker det genom att bli arg på mig när jag gör fel känns ju bara värre.. nån som tycker att jag ska tala med tränaren? :/

Du ska inte ge upp ridningen om du fortfarande känner
längst inne att du tycker om det.
För att bli av med rädslan så försök att börja om från
allra första början. Rid bara lugna hästar, gör
t.ex. olika natural horsemanship övningar för att få tillbaka
självförtroendet och när det
börjar kännas bättre så kan du stegvis börja rida lite
svårare hästar o.s.v...
Om tränarna blir arga på dig är det antagligen för att du gör nåt fel,
och då är ju lösningen på det problemet att fixa till det.
Dom blir ju inte arga för att sänka dig, snarare för att hjälpa dig.
Lycka till! :d

Angående att tränaren blir arg...Eeeh, en bra tränare ger konstruktiv kritik och råd men INTE genom att vara arg och skälla. Vill man utvecklas bör ryttaren givetvis kunna ta emot råd och kunna ta emot eventuell "kritik" men jag tycker inte att man skall behöva ha en tränare som är arg och skäller på en. Att skälla och vara arg är inte ett bra sätt att utveckla en ryttare på!:mad:

Skulle behöva tips eller råd!
Jag har ridit i 4 år i streck nu, men innan red jag ca 1 år också, så ungefär 5 år har jag ridit sammanlagt då.

Jag har aldrig varit speciellt rädd för ridning men den senaste månaden har jag ridit en väldigt jobbig häst, som på något konstigt sätt förvvrängt allt! Nu är jag helt orolig för nästan alla hästar och allt, nästan bara på grund utav den hästen jag red innan.
Nu ska jag ut på sommarläger och när jag läser om hästarna blir jag helt pirrig och orolig i magen när det kan stå något litet som: "Hästen kan bli uttråkad ibland och pröva sin ryttare". För små skaer blir jag jätte orolig!
Jag har nästan funderat på att sluta rida helt och hållet en gång, bara för det här! :(
Snälla kan nån ge mig tips elelr råd hur ajgs ka göra??

vad jag tror att du behöver, är en lugn och väl utbildad läromästare, som kan hjälpa dig att få tillbaka självförtroendet (inte för alltid såklart, men så att du återigen känner dig säker även när hästen stökar, och känner glädjen med ridningen). och såklart också en bra instruktör som ger konstruktiv kritik och feedback - både vad du gjorde för fel, hur du ska göra för att inte göra de felen, och dessutom (jätteviktigt!) berätta vad du gjorde bra också!

jag har varit i liknande sits ett par gånger, men fick sedan en bra instruktör på ridskolan som förstod vad jag behövde. och nu blir jag glad om jag får rida "problemhästar" ;) (helomvändning, eller vad).

ett annat tips, i själva situationen, är att blunda ett par sekunder, andas djupt och lugnt, bara känna hästen och dig själv. detta tar ju inte bort osäkerhet, men däremot kan det hjälpa dig att slappna av och på så sätt inte råka skicka signaler till hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama