Orolig över förstföderska...

Kissing Spine

Trådstartare
Bebisarna kom ju i måndags, 5 stycken, varav en var död (antagligen pga okunskap hos modern så att hon slickade bak istället för fram, så att den kvävdes). Allt går bra, de diar för fullt, hon äter och dricker som hon ska. Vägrar dock att gå på lådan i rummet utan krafsar på dörren och går ned. Hon är inte spec. hysterisk när det gäller ungarna, man får klappa och ta upp (iallafall jag), hon lämnar dem korta stunder och lägger sig gärna utanför lådan när de blir för jobbiga.

Men- jag vet inte om detta kan bero på att hon inte går på lådan så ofta, men ibland är hon väldigt "vinglig" i bak, som att det tar emot att gå. Bar ned henne till lådan (inga problem där, hon gör inget motstånd alls och hänger som en trasa som vanligt när man lyfter henne) men hon ville inte alls gå på den. Däremellan går hon som vanligt och tassar omkring. Hon går även runt och morrar ibland, men det antar jag är ganska vanligt? Hon verkar inte ha ont någonstans men det kommer ett par droppar blod ibland på golvet.

Kan det vara så enkelt att hon bara måste gå på lådan? :confused: Eller ska jag inte bry mig och vänta och se?

Sv: Orolig över förstföderska...

Om jag var du skulle jag åkt med henne till veterinären för att kolla upp det. Bättre en gång för mycket än en gång för lite... Det ska inte blöda flera dagar efter förlossningen! Har du koll så alla moderkakorna kom ut med kattungarna?

/Erica

Jag har väldigt lite koll på det där... Jag var på cykelsemester, mamma var på jobbet så det var bara brorsan hemma och han kom efter att hon fött. Men ska prata med mamma när hon kommer hem, håller med om att det är bättre att åka en gång för mycket! Man kan ju iaf ringa och höra vad vet. säger.

Låter som katten behöver en tripp till veterinär. Hon borde absolut inte blöda nu. Hon kan ha en inre blödning eller nåt som försvagar henne långsamt. Man borde inte ens märka på henne att hon fött ungar längre.

Det gör man definitivt, hon är väldigt väldigt tunn, men det har hon å andra sidan alltid varit. Mamma slutar om en halvtimme så får ringa då och be henne ringa vår vet. Det är inte kul det här :crazy:. Bar ned henne igen men lådan vill hon inte gå på... Dock spinner hon och är nöjd. gah!

Jag har just "kissat" en unge som hon glömt bort :p. Det var en ehm.. ny upplevelse.

Just att hon spinner och är nöjd är ju tyvärr ingen "garanti", utan hon kan spinna fast hon har vrålont. Hoppas ni får tag på vet. Rapportera gärna hur det går!
*lycka till-kram*

Tack!

Mamma påstår att det antagligen inte är någon "fara" och hon vill själv se när hon "vinglar". Nu har hon dock både kissat och bajsat (riktigt ordentligt vill jag lova!!) och hon har inte vinglat på hela eftermiddagen. Risken finns att hon har blivit lite groggy av värmen också, hon går runt och försöker leta efter svalare ställen. Har ställt upp dörrar och ännu mer fönster så att det kommer in mer luft. Inget mer blod har kommit. Kommer antagligen att avvakta och hålla ordentlig koll, vinglar hon igen så ringer vi.

Phu, nu har jag läst i "Jag har katt" att småblödningar kan förekomma de första dagarna. Så då är jag inte så orolig över det, och antagligen gick hon bara och höll sig. Har sprayat henne med vatten och hon dricker grädde med stor aptit. :bow:

Skönt, fick uppfattningen att det var mer än "småblödning" och då blir man ju lite orolig. Det kan vara vätskebrist som gör att hon blir vinglig. Ungarna diar ju, och det tar mer på dem än man tror, så hon måste få i sig ordentligt med vätska för att kompencera. Vad äter hon för mat?
Min katt får extra mycket blötmat nu när det är så varmt, så jag vet att hon får i sig extra vatten. Dessutom så har hon vattenskål på tre ställen, och en vattenkanna hon helst dricker ur som alltid är påfylld.
Ett tips för att svalka henne är att blöta en handduk med svalt vatten och kyla tassarna på henne. Det älskar min katt när man gör. hon kan ställa sig på handduken självmant när man lägger fram den.

Jo precis, men detta är kanske 10 droppar, under alla dessa dagar, sammanlagt :).

Hon dricker ganska mycket grädde, lättast vätska att få i henne. Hon får fil, blötmat, leverpastej, tonfisk, köttfärs, torrfoder... Allt som kan tänkas gå ned :p. Jag ska prova handdukstipset idag, det är väl bäddat för en lika varm dag idag....

Men... suck. Nu har hon fått för sig att hon ska flytta dem. Går här och kånkar, men hon Får inte flytta dem dit hon vill för där bor hunden :crazy:. Har försökt göra ännu mörkare här inne, men jag vet inte...

Kan du lägga ett lock över dem, så att de får en "grotta"? Eller ge henne en annan låda att flytta dem till, det är ju en insktinkt att flytta hela boet efter förlossningen (för att blodlukten drar till sig rovdjur)
Maja var hopplös med sina ungar, de skulle prompt vara i sängen på natten :crazy:
Till nästa kull köper vi en hundbur vi kan låsa in dem i nattetid, för att slippa riskera att krossa småbebisar.

Ett par dagars avslagsblödning och matthet är normalt, och värmen tar ju lite extra på dem.

Jodå, det är både lock samt lakan som hänger ned över, men det duger inte... Dock verkar det fungera rätt bra att lägga "kylstenbitar" längs med långsidan där hon ligger.

Tur att du lugnar mig lite, idag verkar allt bra iaf.

Liknande trådar

Katthälsa I tisdags kom min katt, bondkatt 14 år som var ren innekatt till 11års ålder och nu är både inne och ute, in och haltade betydligt, men...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute...
Svar
3
· Visningar
2 299
Senast: kazam
·
M
Katthälsa Vår katt på 13+ är inomhus sedan det blev snö. Det är en lång historia som jag inte ska utveckla. Hon får gå ut om hon vill men hon vill...
Svar
1
· Visningar
1 542
Senast: Meta
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama