Orolig om hon är ensam

vinkelina

Trådstartare
har en knashäst....

Inga problem att rida ut själv, vara ensam på ridplan eller i manegen. Tar jag in henne i stallet och ingen annan är där blir hon stressad, springer runt i boxen och skriker. Samma sak om jag tar ut henne på ridplan och "den andra hästen" går in så att hon blir ensam, då dansar hon bara runt och ropar.

Hur tränar man bort de, att hon stressar att andra hästar försvinner och hon blir ensam? För går ju att rida själv utan att hon bryr sig, tom i främmande terräng.

Ägaren av stallet har "löst" de så att hon alltid tas in/ut mitt i, dvs att boxgrannarna är inne när hon kommer in. Själv tycker jag att de förstärker de negativa.

Det brukar vara lättare att lämna än att lämnas.
Det är nog därför det fungerar åt ena hållet men inte det andra.

Min ena kan tex inte bli lämnad i hagen, medan hon är hyfsad ok (en stund) att släppas ut först. Inne är hon orolig och stressad att bli lämnad men kan åtminstone inte bryta sig ut. (Som ur hagen)
Det är en ängslig flockberoende häst som är ranglåg, att kunna ha henne själv ute är ett långtidsprojekt och det blir bättre och bättre med mer vana och ffa självförtroende. Det kommer ta tid men kommer inte vara omöjligt.
Jag har bara två hästar så det blir naturlig träning varje gång den andra ska iväg på nåt.

En annan häst var ranghög, osäker och skulle till varje pris ha koll på flocken. Gick hyfsat att lämna men inte bli lämnad. Är Bättre ute än inne. Har inte gått att vänja vid att bli lämnad och är snart 20år..

En tredje samma som ovan, den hoppade över staketet ute och rev stallet inne. Med åldern kom självförtroendet och hon blev väldigt självsäker och mogen flockledare som vande sig fort att bli lämnad och brydde sig inte alls efter en tids ensamhetsträning.

Ang att bli lämnad under arbete,
Min egna här ovan tränar jag mycket tillit med, att hon ska våga låta mig ta beslut. Att hon inte behöver ta kontroll utan kan lita på mig och att det jag ber om är ok. Blir vi lämnade när vi jobbar kan hon få bli stressad men får inte varva upp och gå i spinn. Får titta efter och bli spänd men vi fortsätter lyssna och arbeta. Därifrån kan hon coola ner igen, men går hon upp i spinn har man alldeles för mycket häst att ta reda på.
Jag har tagit proffshjälp med detta för att ha rätt nycklar att jobba med. Värt varenda krona!

Min går för tillfället ensam, alla andra hästar går två och två så är hon och en betäckande valack som går i egna hagar. Finns endast två andra ston och de är jättetajta och kan inte vara utan varandra, är lite tveksam att släppa in en tredje häst med dem.

Är just de att hon går upp i varv om om hon ser att alla andra hästar försvinner, men är inget problem att gå ifrån andra hästar

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
22
· Visningar
1 774
Senast: fijja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 223
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår