Orolig i boxen

E

eapea

Min häst har, helt tvärt, blivit nästan helt tokig i boxen, särskilt när hon är ensam i stallet men även när alla tre andra också är där. Hon slår hårt med framhovarna i golvet och bökar upp torven i ett hörn. Har även sparkat i väggarna en del och försöker sträcka ut huvudet över kanten, mellan boxvägg och tak. Inget har hänt, som jag vet som har orsakat detta beteende. Ser ut som om hon vill ta sig ut.
Har haft henne i ca två månader, innan dess stod hon i spilta, nu i box om 3x4meter ca. 17 år gammal så det är ingen unghäst precis. En dag var hon så vild att jag inte tordes ha henne kvar i boxen så hon fick vara i rasthagen även fast vädret hade gjort att jag tagit in henne. Hellre rusa runt i hagen än sparka vilt i boxen, rätt eller fel. Sen blev hon lite lugnare när stall-/hagkompisen kom tillbaka efter ridtur. Idag ville hon knappt gå med in till stallet även fast kompisen går med in, början till jätteproblem eller bara något som går över tror ni?
Just nu känns det inte bra att se detta beteende. jag är framförallt rädd att hon skadar sig.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Orolig i boxen

Har hon varit lugn förut? Annars kan det ju vara så att hon helt enkelt inte tycker om att stå inne. Min ponny blev lite sådär, inte fullt lika vild kankse, men han sparkade, gick runt och kunde inte slappna av. Men det visade sig att han helt enkelt inte tyckte om att stå inne, så nu har jag honom på lösdrift :)

Hon har stått inne någon natt under sommaren och del av dag typ när det var som varmast och då har det gått bra. Det här är ngt nytt, detta extrema beteende. Nu står hon inne men jag ska gå ut snart och misstänker att det står en stressad häst istallet men i detta oväder vill man ju inte gärna ha dom ute och hur ska det i så fall bli när det blir kallare.
Har eget stall så att flytta till en lösdrift är inget bra alternativ. Kan nämna att det är en fd ridskolehäst som är van att stå inne, uppbunden relativt mycket..

Har hästen stått i spilta länge är det klart den kan bli orolig i box när den helt plötsligt kan se alla saker, och från andra vinklar.

Är den van att stå på ridskola så är den ju van att alltid ha hästar runt sig så den kan ju blivit skrämd när den helt plötsligt fick stå ensam.
Om den stått på ridskolan länge så blir ju även det en stor omställning.

Jag skulle nog ge hästen lite tid, kanske försöka byta box om det är något med boxen som gör den osäker.
Att gå från ridskola till ett litet stall är som sagt en stor omställning så se till att alltid ha en hästkompis inne tills hästen känner sig trygg på stället, och vänj den sen sakta vid att vara ensam.

När jag köpte min häst för sju år sedan hade jag precis samma problem. Jag var livrädd för att hon skulle skada sig. Det vi gjorde var att ta in hästen en liten stund i taget ibörjan och alltid ha minst en hästkompis med. När vi tyckte att det blev för mycket sparkar och oväsen gick vi in i stallet och tog ut henne och gick en runda så hon fick lugna ner sig. Vi höll på så en hel dag och för varje gång, kunde hon vara längre i stallet. Efter ett par dagar kunde hon till och med vara själv i stallet. Min häst var van vid att gå i en hage och ha en öppen box, som hon kunde gå in i när hon ville, så det var ju inte så konstigt att hon blev orolig. Ja, detta var min erfarenhet och det funkade för min häst. Hoppas du hittar någon metod som passar er! Lycka till :) /Marre

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 938
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?