Orolig hund?

piratskepp

Trådstartare
Så, efter att ha hängt här och smygläst under flera år så var det slutligen dags för mig att starta en tråd här.

Jag har en 13-årig shetland sheepdog. För lite drygt ett år sedan så var vi till veterinären pga att hon drabbades av hostattacker. Lungröntgen gjordes och man hittade lite lungbronkit, plus några pålagringar på några leder. Hon fick någon medicin som skulle lindra hostningarna, och undersökning gjordes men hon verkade inte ha ont i lederna.
Idag märks knappt bronkiten och hon verkar heller inte ha problem med lederna. För runt ett halvår sedan upptäcktes att hon hade väldigt dåliga levervärden. Hon fick tabletter mot detta som vi fortsätter ge, och värdena har blivit mycket bättre.

Men för några månader sedan så började hon vara vaken på nätterna, och springa runt i huset, väcka oss, vilja ha uppmärksamhet, och vägra lägga sig. Hon beter sig lite som att hon är orolig, eller jättekissnödig, men vi har provat att gå ut en sväng men det hjälper inte alls. I början var det bara någon natt då och då, men nu på sistone har det varit ibland flera nätter i sträck, och även på dagen. Hon flåsar väldigt mycket under dessa "anfall" ska tilläggas.

Vi har pratat med veterinären, men det gav inte så mycket.

Så, har någon av er liknande erfarenheter? eller tankar om vad detta kan bero på och ev. lösning?
Eller är det helt enkelt dags att låta mitt lilla hjärta somna in?

Sv: Orolig hund?

Jag tror att det är ett senilt beteende. Min sextonåring är likadan och kan ibland vanka av och an som en osalig ande, i vårt fall på kvällarna.

Dels kan man pröva med DAP som är feromoner som verkar lugnande, men det finns även andra preparat som kan hjälpa mot stressen. Vi har prövat DAP, men det hade ingen verkan i vårt fall.

Att hon flåsar verkar dock mindre normalt. Visserligen kan det vara så att hon stressar, men det bör ju ändå kollas upp, dels för att det faktiskt kan vara något annat men också för att det inte är bra för hunden om hon är stressad. Det kan nog vara bra att beställa tid för en allmän hälsoundersökning av henne så att ni får hjälp att utvärdera hur hennes allmänna livssituation verkar.

Jag vet precis hur svårt det är med en gammal hund som man ser varje dag. När är det nog? Min är som sagt 16 år och för några veckor sedan var vi hos veterinären för en allmän hälsocheck i samband med att hon hade haft epileptiska anfall. Jag var faktiskt helt inställd på att veterinären skulle säga att det var dags. Men både han och djursjukvårdaren tyckte att hon var oförskämt pigg. Så nu vet jag varken ut eller in. Vissa dagar när det är lite senilt och det kissas inne och hon verkar allmänt stapplig så tänker jag att nu är det nog dags. Men så fort jag har tänkt tanken så har hon vaknat till och är samma gamla vanliga hund igen som vill jaga kråkor och stjäla mat från bordet. Det är skitsvårt!

Jag tror också att hon börjar bli dement. Jag har en 16-årig JRT som uppvisar samma saker som din hund.
Det är svårt när de blir gamla.

Direkt när jag såg rubriken och att det var en gammal hund så tänkte jag på demens. Det jag skriver nu är mina erfarenheter av dementa människor, för det är det jag kan så att säga. Men skulle tro att det är lika med dementa hundar.

Demens går inte att göra så mycket åt, men det finns en sak som är jätteviktig och det är rutiner och att göra saker likadant hela tiden.
En dam på demensboendet där jag jobbade fick ett nytt täcke, och natten efter att vi bytte ut det gamla täcket sov hon inte alls - hon trodde hon hade en annan säng i källaren. Vi försökte förklara för henne, men bara den lilla grejen med ett nytt täcke gjorde att världen blev jobbig och oförståelig för henne.

Har en massa andra exempel också, men poängen är att demens gör en orolig. Jag kan tänka mig att det för en hund hjälper om man håller mat- och promenadrutiner noga, och inte tar med hunden någonstans där den inte brukar vara.

Min hund brukar bete sig sådär när hon har ont, är extremt dålig i magen eller har problem med öronen. Hon blir rastlös, hjässar och blir väldigt på och sa ha kel och kli. Det kan även hända att hon börjar gnälla. Det helt enkelt ett beteende hon uppvisar när något är fel.

Jag skulle kolla med en veterinär om att få göra en ny koll, något stör ju henne uppenbarligen.

Jag tänker också på demens men när min Gammeltant var orolig ett tag på nätterna hjälpte det med att jag tände en lampa i ett intilliggande rum så att det blev lite ljusare i sovrummet. Min teori är att hon pga åldern fick sämre mörkerseende och dessutom kanske hade sämre rumsuppfattning (för hon var ganska senil).
Det skadar ju inte att prova...
(Hon var för övrigt en väldigt glad-senil hund som inte ens fattade när hon var hos veterinären de sista gångerna.)

Men det är nog inte helt fel med en veterinärkoll till.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 401
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 142
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 089
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar