orolig för min fölis

Aladdin

Trådstartare
(Kanske fel forum, men det är ju här alla med avelserfarenhet finns!!!)
Är så orolig för mitt lilla hingstföl. Han är pigg, går omkring i boxen och diar sin mamma men verkar lite ryckigt vinglig (född 23.30 i går natt, är nu 10 timmar gammal) Hans temp är bara 37,7 grader och jag har läst att de ska ha mellan 38,2 och 39 annars är de "högriskföl". Är det normalt med så låg temp eller ska jag ringa veterinär?
Snälla svara en orolig "mormor"

Sv: orolig för min fölis

Ring din veterinär!!

Bättre en gång för mkt än för lite! När det gäller föl så är det alltid HUR snabbt man agerat som är den avgörande faktorn i de flesta fall.

Har ringt min vererinär, hon kunde inte riktigt svara på varför han hade låg temp men att jag ska hålla koll på honom. Hon frågade om jag givit mitt sto extra selen! För i våra marker finns nästan inget selen. (Skäms jättemycket, men det har jag inte gjort) Hon skrev ut recept på tocosel som jag nu ska hämta ut.

Är detta en bra veterinär som du LITAR på?

Förvånar mej att hon inte vill komma ut och titta på honom och kolla hans värden på antikroppar osv...

Nog för att tocosel är bra...men nu under vintern har du väl fodrat med kraftfoder och mineral och vitamintillskott väl??Vad som finns i markerna under vintern har väl ingen större betydelse..*nu är jag förvirrad*

Hm jag hade nog ringt en veterinär till och frågat...bara för att se om de svarar olika...men jag hade ju inte gett mej förräns veterinären hade kommit!

Vad som finns i markerna påverkar vad som finns i höet.

Inget selen i marken - inget selen i höet.

Är det selenbrist så lär det inte räcka med att ge stoet tokosel. Ni skulle behöva få fölet sprutat med både selen och vitaminer.
Fick hit ett nyfött föl för en del år sen, som hade stora problem med att gå. Ägaren hade inte möjligheter att ge fölet "intensivvård".
Den hade selenbrist, trots att morsan fått färdigfoder avsett för fölston.

Mitt föl som föddes -03 hade problem med "ostadiga ben", det kom successivt. Han fick VSL (E-vitamin, selen och lysin) och B-vitamin från Foran (tror jag), sött och gott och gick lätt att spruta i munnen direkt, och han blev mycket bättre snabbt.

Aha...ja så långt som eget hö tänkte jag inte på.Blir så när man inte tar hö själv.

Hoppas det ordnar sej...

När jag kom till Apoteket visade det sig att Tocosel var restnoterat i hela Sverige!!!? Så jag har åkt och ringt runt till en massa "häst och får-folk" i trakten men ingen har hemma! Har i alla fall köpt E-vitamin+selen på Granngården.
Stoet har under dräktigheten fått krafftfoder, vitaminer, mineraler, hö och luzernpellets och betfor.
Sista tempningen hade fölet 38,3 och han verkar pigg.

Mitt hingstföl hade den första månaden också lite upp och ner med tempen, allt mellan 37.7 - 38.5, han var f.ö pigg och glad och är idag en mycket frisk liten tre månaders fölis!

Hej Aladdin

Hoppas att det går vägen med din fölis.
Om det krisar med selen så får du pm:a mig. Jag har en liten hink som jag ger till mitt dräktiga sto. Hon ska ha 5 maj.
Men jag kan avvara lite till dig och skicka med post i så fall.
Men jag skulle nog också höra med vet om de inte kunde spruta fölisen med B-vitaminer och ev. selen.

Tusen tack för omtanke! Detta ska nog ordna sig. Ska rådgöra med vet. i morgon. Fölet verkar mycket stadigare nu och tempen är normal. Man är ju så nojig för allt.

Alladin, jag har en STOOR hink Tokosel....du kan få av mig också! Tala om var du vill ha det!

Mitt sto, eller rättare sagt alla mina hästar får en veckodos Tokosel...har de alltid fått!

Han piggnar säkert på sig! Vår lilla (troligen med namnet Copycat) har varit ute med grimma på i hage tillsammans med mamma idag.....hon var oerhört kvick...tränade byten för fulla muggar!!

Hör av dig, vill ju att det skall gå bra för din guldklimp/plastsyskonet mitt!!/Pernilla

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 184
Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 509
Senast: prallan
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka