Orolig ensam

L

LindavCindy

Jag brukar ibland ta in och jöra iordning min häst ensam utan någon annan häst som sällskap. Min häst blir orolig och trampar omkring i stallgången. Hon tar mej bara som en liten iriterande fluga och bryr sej inte alls om när jag försöker lugna henne. Så, vad ska jag göra? :crazy:

Sv: Orolig ensam

Många hästar tycker att det är otäckt att bli tagna från flocken, där de har sin ledare och trygga plats. Så du måste bli ledare och trygg plats!:)
Brukar du göra ledarskapsövningar? Om inte kan du kanske ta hjälp av någon NH-kunnig person som kan visa dej lite övningar.

Bara det att man är ute och går och leder hästen, ser till att den går bakom dej eller bredvid dej och aldrig framför, att det stannar direkt när du ber den, att du aldrig behöver dra och slita i grimskaftet och att du kan flytta hästen med ett lätt tryck av handen åt olika håll brukar ge snabbt resultat. Hästen börjar känna att du är en ledare som den kan slappna av tillsammans med, den behöver inte vara på spänn hela tiden och kolla in allt som händer.

Du ska absolut inte behöva vara en irriterande fluga som hästen buffar omkring med!

Sen finns det ju hästar som har jättesvårt för att vara ensamma i stallet, men att den är trygg med dej som ledare är en bra bit på vägen. Lycka till!!:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama