Sv: Orolig. Dräktig ungtik?
Jag har också räknat fram och tillbaka, det är ju jättesvårt att veta någonting egentligen. Jag har också räknat ungefär som du, men jag får dag 28 till slutet av den här veckan, alltså till helgen ungefär. Men visst borde det gå att kolla redan på måndag, å andra sidan då kan man ju lika gärna vänta ett par dagar till för att vara på den säkra sidan = onsdag då jag fick tiden. Fast tiken kan ju lika gärna ha börjat löpa i början av vecka 30 eller redan slutet av v 29...
Säljaren menade (när vi pratades vid i början) att det var svårt att se när en tik börjar löpa, att det inte gick att ha full koll på vilket som var dag 1 och att just den här rasen blöder otroligt lite vid löp. Visst, det är säkert svårare när man har 6-7 hundar hemma. Men jag tycker att om man har den minsta känsla för sina djur så märker man på dem när något är annorlunda! Vad det än är. Med min schäfertik missade jag på sin höjd första halva dagen av löpet, tror inte att jag missade en hel dag på löpet ens första gången. Men nu hade jag iofs bara den hunden och hade haft hund (jack russeltik) före det med.
Hur yttrar sig juverinflammation på hund? Har bara sett det på getter, dels akut och dels kronisk, men jag misstänker att symptom och förlopp kan vara olika på olika slags djur. Är det inte också väldigt ovanligt att en så här pass ung tik (blir 10 månader imorgon) får livmoder- och/eller juverinflammation? Det jag möjligen kan tänka mig i så fall, är att hanen har parat min tik (eller åtminstone försökt) och därmed smittat henne med bakterier som vandrat upp i livmodern. Men nu har hon ju iofs inga tecken på livminfl (inte just nu i alla fall) och jag lovar att jag håller ögonen vidöppna för alla eventualiteter!
En sak kan jag säga! Jag är otroligt glad och lättad över att jag valde den dyrare och mer täckande försäkringen trots allt till slut! Såna kval jag hade när jag skulle bestämma mig. Först tänkte jag ta den billigare på Agria (som inte täcker kejsarsnitt) och ev gå över till den dyrare på If om/när jag bestämt mig för ifall tiken duger att avla på. Men efter långa överläggningar med mig själv så valde jag ändå den dyrare direkt, inklusive användbarhetstillägget, för att det inte skulle bli strul i framtiden om/när jag ev ville byta bolag.
Usch, nu ska jag bara försöka ha tålamod en knapp vecka till. Det är jättejobbigt det här, jag hade verkligen inte tänkt mig behöva oroa mig sömnlös för att min nyinköpta ungtik ev är dräktig.