Oro över min 10åriga tik

L

Londie

Har en polski owczarek nizinny-tik hemma, född 2000, fyller 11 år i Juni nästa år. Pigg och fräsch för sin ålder, ser lite sämre än innan..

Hon har haft 2 kullar, sammanlagt 12valpar, första kullen 2002, andra kullen 2004, efter sista kullen fick hon livmoderinflammation och kastrerades.

Hon delar "matte" med hennes son, 8år! också kastrerad, dom lever som två pensionärer med träning som är roligt, vi har hållt på mycket med viltspår och lydnad detta året, vi håller igång som sagt!

Har god aptit, aldrig varit några problem, har alltid varit lite skotträdd och för höga ovanliga ljud. Lite känslig på det sättet, men aldrig varit ett problem för varken mig eller henne.. lite extra känslig bara helt enkelt.

Hon äter och dricker och har avföring som vanligt, ingen förändring alls. Hon och sonen busar, kampar med varandra och leker som två unghundar.

Men... på senaste tiden har hon börjat gått runt och varit orolig här hemma, hon kraffsar på dörren (jag tar ut henne.... hon står bara utanför dörren med svansen mellan benen och äter lite snö..) hon ställer sig och stirrar på antingen mig eller på "matförrådet", det är som att hon har glömt att hon precis ätit eller liknande, hon äter allt hon kommer åt, och det känns som att hon aldrig kommer till ro. Det går i vågor upp och ner, ena sekunden är hon väldigt avslappnad och ligger och gosar ner sig i sängen eller soffan, och ena sekunden beter hon sig precis som att jag höll på att skjuta raketer 5m ifrån henne.

Hon är kelsjuk, vill helst sitta i knät och ha så mycket klapp som möjligt, hon kommer självmant till mig och puffar på mig, vill bli klappad, jag klappar henne.. slutar klappa.. hon påminner mig om att klappa mera... men under hela processen står hon med svansen mellan benen och är liksom "orolig" för någonting.

Vi har inte flyttat, ingen ur flocken har försvunnit/gått bort.. eller liknande, jag blir orolig för henne när hon inte är sitt "gamla vanliga jag.."

För något är det som inte stämmer.....

Är det någon som har varit med om liknande eller har några tips? :(

Sv: Oro över min 10åriga tik

Om det hade varit min hund så hade jag gjort en hälsokontroll hos veterinären. Det kan ju vara så att hon försöker visa dig att något är fel.

Samtidigt så säger du att hon är känslig för vissa ljud. Kan det kanske vara så att hon hör ljud som du inte hör? Eller ett annat alternativ, kan det vara så att hon har fått problem med hörseln på sitt ena öra? I så fall kan hon uppleva ljud på ett helt annat sätt än tidigare.

Men visst, det kan vara som hon börjar bli senil också.

Sv: Oro över min 10åriga tik

Spontant så håller jag med Starcastle. Men samtidigt tycker jag ändå att dpmattes uppmaning att uppsöka veterinär för att eliminera andra orsaker är den ände som du bör börja i.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 060
Senast: Liran
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 386
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 613
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka