Oro inför sommaren 2023

Hästgårdarna (idag) har ju den storlek de har, och här är det (i princip) omöjligt att köpa till mark.
All mark brukas runtomkring mig. Så förutsättningar varierar nog enormt över landet!

Jag har inte heller möjlighet att lagra ett årsbehov grovfoder. Satsar hellre på maximerat bete.
Jag satsar också på att maximera tiden på bete. I höstas gick de kvar på betet till december och jag släppte ut dem nu i maj. På detta sättet har jag dragit ner grovfoder åtgången per år, drastiskt.
 
Nej, förra gången jag googlade hittade jag att det var ett 90-tal djur som nödslaktades pga långa köer, inte alla på samma ställe utan totalt sett. Vill du ha ett mer exakt svar så får du googla själv.
Nej du blev felinformerad alternativt var artiklarna vinklade för att ge bönder -kanske delvis genom LRF- de är ju bra på det,torksympatier.

Det är inga djur som "nödslaktats" i hagar pga långa slaktköer. Och som jag säger, det fanns alternativ, både att sälja djur eller att köpa foder under slaktväntan- bönderna fick ju 2 omgångar torkstöd så x pengar rann ju in. Det som har hänt och som tyvärr händer varje år är att djur har ägare som inte kan sköta sina djur och de blir vanvårdade, beroende på skicket så finns en gräns där de inte får åka transport och /eller inte bli människoföda, det va ju inte torkan utan helt enkelt människor som hade sina djur i erbarmligt skick innan torkan och de inte klarade slaktransporten. Slakttransportören har rätt och ska neka att ta med djur som inte är i bra skick.
 
Här omkring brukat det inte vara problem med att få ett arrende.

Vart bor du? Här håller bönderna hårt i sin mark. Säljs väldigt sällan mindre gårdar. Främst hus med stor trädgårdstomt på landet. All mark är redan avstyckad.

Vi har en hage på ca 1 ha som har meterhögt gräs nu. Borde kunna slå den, men vi kom fram till att kostnaden för att hyra in maskiner för ändamålet kommer kosta mer än de 1-2 balarna som betet genererar.
 
Vart bor du? Här håller bönderna hårt i sin mark. Säljs väldigt sällan mindre gårdar. Främst hus med stor trädgårdstomt på landet. All mark är redan avstyckad.

Vi har en hage på ca 1 ha som har meterhögt gräs nu. Borde kunna slå den, men vi kom fram till att kostnaden för att hyra in maskiner för ändamålet kommer kosta mer än de 1-2 balarna som betet genererar.
Bor mellan Göteborg och Kungsbacka. Säljer görs sällan men lån och arrende är inte svårt att hitta om en frågar runt.
 
Där jag bor ligger arrendet på mellan 5000 och 10 000 kr per ha och år, om det går att få loss något.
Inte ens Sydsverige eller Götalands södra slättbyggder kommer upp i ett genomsnittligt på över 5000 för 2022 (när inte gratis arrende var medräknat) så 10 000 låter som väldigt hög klass på marken.
 
Lär ju få in betydligt mer foder på sådan mark än på billigare mark längre upp i Sverige så kostnaden per kilo foder lär inte skilja så mycket åt i slutändan.
Men de kräver också rätt dyra maskiner - så jag väljer att betala det pris det kostar när andra tar in och har väldigt svårt att se arrende för egen skörd som ett alternativ. (och här handlar det inte om småbönder som är "för snälla", här är det business) Tyvärr slår ju torkan även mot bra mark - men klimatet här gör ju tre skördar till standard så än finns det gott hopp. Vi har ju dessutom rätt bra förutsättningar för import om det skulle krävas. Torka på Gotland är jobbigt t ex. (och den kraftiga utdikningen på 1800-talet gör ju dessutom markerna väldigt sårbara)
 
Nej, men däremot så är det svår torka i rätt många delar av Europa och i en före detta väldigt stor producent så är det krig...

Absolut. Men det som diskussionen gällde var om bönderna slutar producera hästfoder, vad som skulle hända då. Bla tror jag då importen ökar. Då svarade nullo modo att ja men då finns det ju bönder som producerar bara inte i Sverige. Och det är dit svaret hör, att det är inte sannolikt att alla bönder i hela Europa väljer att sluta med hästfoder.
Så att diskutera ur den aspekten blir orimlig.

Däremot kommer torka - och säkerligen alldeles för mkt nederbörd med - bli vanligare och vanligare i både Sverige och Europa. Och det kommer påverka. Åt båda håll, för finns något i Sverige där det är en efterfrågan i Europa och de betalar bättre så...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp