Örnbräken

Ela

Trådstartare
Vi skulle vilja stängsla in och börja använda markerna runt vår sommarstuga som hagar till ponnyerna under sommarhalvåret.
Det är relativt stora marker och förr har det gått får på markerna men det var många år sedan så nu är det mesta igen växt och det finns mycket sly samt att det tyvärr finns det relativt mycket örnbräken på vissa partier.

Eftersom det inte finns så mycket ärtbart är tanken att de kommer att stödfodras med hö, men hur orolig ska man vara för örnbräken? Äter dom det?

Sv: Örnbräken

1 minuts googling gav svaret att det är livsfarligt. Jag skulle nte riskera det även om det råkar vara osmakligt (ingen anng om det är det). Sök på häst och örnbräken.

Ja att det är giftigt vet jag... Vet också att det är en väldigt vanlig växt och att den troligtvis finns i ganska många hagar om än i små mängder.
Verkar också som att hästarna bör få i sig ganska stora mängder för att det ska bli farligt.

Hittade denna informationen.

Örnbräken är mycket vanlig och förekommer i nästan hela landet, utom allra längst i norr. Den växer i torra eller friska, magra och nä- ringsrika skogar – både i löv- och barrskog. Den förekommer också på hyggen, i vägkan- ter, banvallar, i igenvuxna hagar och på annan kulturpåverkad mark.

Örnbräken innehåller bl.a. ett gift som heter thiaminas – ett enzym som förstör vitamin B1, vilket i sin tur leder till B-vitaminbrist. För att en häst skall förgiftas krävs det stora mängder. Symptom uppträder normalt efter 1–2 måna- der. Halten av thiaminas är som högst i rötter och unga skott – och avtar sedan i takt med att bladen utvecklas.
Hästar som fått B-vitaminbrist har dålig aptit, rörelsestörningar och kraftig hjärtverksamhet efter lindrig ansträngning. I takt med att sjuk- domen fortskrider också muskeldarrningar. Hästar som drabbats står med hovarna brett isär och med krökt rygg. Utan behandling dör hästen i kramp. Djur brukar dock undvika växten så länge det finns annan föda att tillgå, och förgiftning av örnbräken har varit ovanlig i Sverige trots växtens rikliga förekomst.

Jag har en del örnbräken i mina hagar och har aldrig haft problem med dem. På våren och någon gång på sommaren brukar jag gå ut och knäcka stjälkarna på dem (inte bryta av dem helt utan bara knäcka dem). Växten fortsätter att ge näring till bladverket som inte får näringen på grund av att stjälken är bruten (alltså som man eftersträvar när man ringbarkar träd). Näringen från roten försvinner och plantan dör. Efter några års idogt knäckande av stjälkarna har beståndet blivit betydligt mindre. Visst kan det verka övermäktigt, men är man envis så går det :)

Tipset har jag fått här ifrån Buke och det verkar funka:D

Mina hästar hade tullgång till skog med örnbräken förra sommaren men de åt det inte. Så det är nog inte någon fara.
Så otroligt giftigt är det nog inte heller, man skall kunna äta de späda ihopkrullade skotten efter kokning.

Tack för era svar!

Ska pröva med att bryta av dom och se om vi får resultat.

Funderar även på om man gör så att man stängslar in små områden i taget och låter dom trampa ner det, undrar om dom försvinner då.

Det krävs en 2-3 kg för dödlig dos om jag minns rätt och de lagras upp i kroppen så det räcker med att få i sig lite i taget. Hästar brukar inte välja giftig mat men någon garanti finns det inte.

TS att stänsla av små ytor är nog det sämsta du kan göra, finns det ont om mat kan hästarna säkert sätta i sig lite av varje, även onyttiga saker, har de gott om mat lämnar de oftast det som är mindre nyttigt, det finns ingen garanti dock och vissa individer sätter säkert glatt i sig dem.

Ingen av mina har någonsin rört det ens under betesbrist (då de stödfodrats med hö). Dock gick det inte att utrota skiten heller, varken med tramp eller knäckning. Men det var verkligen massor på ett område om kanske 100*50 meter.

Tack för era svar.

Tror ni att det hjälper att ge extra b-vitamin för säkerhetsskull eftersom det är det som de behandlas med om de skulle bli förgiftade.

De flesta verkar ju ändå ha erfarenhet av att dom låter bli att äta av dom.

Annars tror jag att jag bara stängslar in mindre delar så att vi kan dra bort dom och sedan ökar hagen bit för bit och alltid ha tillgång till hö.

Ett annat alternativ är ju att ha dom på rena åkermarker men då finns det dåligt med skydd och sedan oroar jag mig för fång.

Den stora frågsn är väl mest om dina häatar frå smak för örnbräken eller gör som de flesta hästar och låter dem vara. Det kan vi knappast veta.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025