ORMMAT!-kaniner

KungTulle

Trådstartare
Jag var på fest i helgen och blev tillfrågad om att ta hand om två små kaniner....

Ägarna har ormar och skulle fodra dom med kaninerna, men eftersom ormarna var vana att äta råttor ville dom inte ha kaninerna.

Nu hade ormägarna kelat och sådär mad kaninerna och klarade inte av att försöka fodra ormarna igen med kaninerna...

Gissa om jag blev lätt lack! Bara för att jag har gård och enn massa djur ska man vara "sopstation" för alla djur folk "kasserar" :(

Varför tänker folk inte efter före????

Själv kan jag inte ha kaninerna eftersom min sambo är allergisk så dom kan inte bo INNE i huset. Och ute på gården bor alla våra gårdskatter och dom jagar och äter vildkaniner om dom får chansen till det. Katterna skulle stressa kaninerna enormt mycket och antagligen skada dom om dom fick minsta chans.

Om någon här bor i Malmö (där kaninerna finns) eller runt Sjöbo där jag själv bor. Och tänkt skaffa kanin kan ni väl höra av er till mog. (PMA) Jag vore jätteglad om dessa kaniner fick bra hem.

/Kung Tulle

kan inte dom som sålde kaninene ta tilbax dom?
jag har själv såldt på djurbutiken en massa kaniner till orm mat,det har varit äldre kaniner med nån form av deffekt.
men vi tog alltid tilbax dom om inte ormarna ville ha dom.

synd att inte jag bor der du gör,då jag kunde godt tänkt mig att ta hand om dom ( inte som ormmat,men till sälskap)
lycka till att hitta hem åt dom.

jag bor i västerås,och det är lång väg,
jag hadde annars kunna ge dom ett veldig bra hem med massor av kvalite. det kan du se på min hemsida også,har haft några djur som jag har tagit hand om.mitt hem är öppet för dom behövande är mitt motto.

Jag vet att ormar behöver ha levande mat för att må bra men tycker du inte att det är äckligt att ge dem levande råttor/kaniner och se dem bli uppätna? Usch! :crazy:

KungTulle
Vad beträffar de som inte ville ge kaninerna till ormmat så borde de betala för deras avlivning själva istället för att lämpa över alla djur på dig.
Kanske finns det något djurhem i närheten som kan ta över dem? Sök på djurhem på internet och se om du hittar något närbeläget. Jag håller tassarna för kallarna! :)

nej,jag tycker inte det var eller är äckligt att se kaninen bli dödat och äten.
det är naturens gång och oansätt har jag bara gett kaniner som inte har nån möjlighet i livet.,
typ som brutet ben,missformade kroppsdelar,blind,döv eller för gammel.
har man gjordt det en del år så vänjer man sig.

men jag sägeri nte att du skall ge en helt frisk ung kanin som mat.

Sv: ORMMAT!-kaniner

Hejsan!

Såg ditt inlägg om de 2 små stackars kaninerna...:(
Jag är intresserad av att ta hand om dem, men då måste jag veta om de kan vara utekaniner och vilket kön det är på dem.
Själv har jag två små hermelinhonor som vi hittade en gång ute som små ungar. Nu bor de i en stor bur på tomten och har det bra.
Hör av dej på e-posten så kan vi höras mer!

Mvh Isabella

Det är nog en fördel om du kollar datum på trådarna innan du svarar i de... Den här tråden är över 3 år gammal ;)

Sv: Re: ORMMAT!-kaniner

Jag vet att ormar behöver ha levande mat för att må bra men tycker du inte att det är äckligt att ge dem levande råttor/kaniner och se dem bli uppätna? Usch! :crazy:

De behöver inte äta levande. De flesta jag känner fodrar med frysta (tinade) djur. Det minskar risken för parasiter, och desto viktigare, för skador. Ett stort marsvin eller en kanin som får panik kan lätt skada en orm ordentligt.

Sv: Re: ORMMAT!-kaniner

De behöver inte äta levande. De flesta jag känner fodrar med frysta (tinade) djur. Det minskar risken för parasiter, och desto viktigare, för skador. Ett stort marsvin eller en kanin som får panik kan lätt skada en orm ordentligt.

De flesta parasiter lever länge i frysen också även mask foderdjuren har.

Jag har en kompis som fick kvalster i ett av sina terrarium. Han kasta ut terrariet på balkongen det var januari o riktigt strängt vinter. 2mån senare tar han in terrariet för o sanera det tills sin fasa så kröp det fortfarande runt 100tals kvalster när det började tina. Dock hade äggen frusit sönder men de lägge nya var 4:e dag.

Visst, det är inget bombsäkert sätt att bli av med det, men jag tycker ändå att det finns klara fördelar med att fodra fryst.

Visst, det är inget bombsäkert sätt att bli av med det, men jag tycker ändå att det finns klara fördelar med att fodra fryst.

Jag tycker helt klart tvärt om.

Jag föder upp allt mitt foder själv eller köper av vänner som föder upp så jag vet att dom är bra foderdjur. Jag utfodrar med råttor, kaniner enbart. sen nyfödda ormar får också muspinkis.

Jag går hellre in mitt råttrum slår dom i backen sen in i terrariet då fattas inga vitaminer och mineraler som försvinner i frysen.

Men du fodrar inte levande iallafall. Skaderisken vid levande utfodring kommer man aldrig ifrån, vem som än fött upp foderdjuren. Mitt svar riktades till Heulwen som skrev att ormarna behövde levande föda.

Men du fodrar inte levande iallafall. Skaderisken vid levande utfodring kommer man aldrig ifrån, vem som än fött upp foderdjuren. Mitt svar riktades till Heulwen som skrev att ormarna behövde levande föda.

Jo då vissa av ormarna äter inte dött. Några är WC djur som är mer krävande än andra. Det är mindre skade risk när mina gör en attack så är det avklarat.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jaha nu kommer det snart en ny minigrissugga till gården. Söt, kelig och väldigt svart.:love: Hon har antagligen blivit utslängd av...
2
Svar
22
· Visningar
2 088
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Man undrar ju ibland hur folk är funtade. Har precis annons på våra kisar. Visst det ringer och mailar många seriösa människor men...
Svar
19
· Visningar
1 993
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama