Ormbiten och nedkyld

Inte_Ung

Trådstartare
I går kväll så ville inte ett av mina ston äta kvällskrosset.
Hon var blöt av gödselvatten från topp till tå och verkade inte att må så bra.
Så jag tog in henne i en box, hon går vanligen på lösdrift, och lade täcke på henne och tog tempen.
Hon hade bara 27,6 och brukar ha 38,2.
Så hon var litet kall.
Förvirrad var hon också, visste inte riktigt vad hon skulle göra.
Och så var hon alldeles uppdragen i buken och såg gräsligt ynklig ut.
Det första som jag trodde var ju kolik.
Hon får lätt det.
Men alla tarmljud var helt normala.
Jag försökte kolla på tandköttet om hon var uttorkad.
Men jag fick inte ta i mulen - och den var liksom stor och slapp.
Den mulen gick det ju inte att äta kross med.

Någon timme senare, när hon blivit litet varmare, så fick hon litet hö.
Det fick hon med möda i sig.
2 timmar efter att vi tagit in henne så hade temperaturen stigit till 38,0.
Och vissa delar av henne var inte längre sjöblöta.
Och hon var HUNGRIG, vrålhungrig.
Kross kunde hon fortfarande inte äta men hö.
1,5kg på 20minuter!
Hon fick ett torrt täcke också.

5 timmar efter att vi hittade henne hade hon 38,3 och åt som - en hel häst.
Nu så var hon torr på 30% av kroppen så jag tog av täcket.
Men hon fick stanna inne i stallet.

Nu på morgonen så fick hon gå ut till sitt fjolårsföl och de andra i hagen.
Och så var hon hungrig igen.

Hon måste ha svultit ett tag då hon inte kunnat äta.

Har ni några erfarenheter av huggormsbett?
Detta sto har det, det var 3dje gången som hon blivit biten.
Och alltid vid denna tid på året - i första vårsolen.
Att hon aldrig lär sig?

Just nu så är ormarna kalla och sega, så de biter för att de inte kommer undan.
De är därför farligast just nu.
Särskilt de små äspingarna är redigt giftiga.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Nej men usch - stackars häst!! Har ormarna redan börjat komma ut? Igår haglade det och snöade hos oss. Det är ju inte precis "ormväder", som man föreställer sig det iallafall. Hästen måste ju ha lite dåligt minne ang. vad en orm är :crazy: också. Tredje gången?! Gör man något åt en häst som blivit ormbiten, eller "fixar" de det ändå?
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Min häst har blivit ormbiten två gånger, den ena gången fick han två bett, ett i mulen och ett i ganaschen. Den första gången han blev det hade stallägaren valpträff i trädgården brevid hagen så jag trodde det var därför min häst for omkring som en raket. Allt galopperandet gjorde att giftet pumpades omkring ordentligt så svullnaden blev enorm, tänk mule som en fotboll. Han kunde inte äta alls. Veterinären behandlade med kortison och butta. Den sida av mulen (överläppen på vänster sida) där ormen bitit blev som resultat, när mulen väl slutat vara svullen, kortare än den andra sidan och lite rynkig. Snedheten har dock rätat ut sig med åren. Andra gången han blev ormbiten var i höstas och han blev varken lika svullen eller dålig fast han fick två bett. Veterinären behandlade med bl a penicillin.
Min häst är en mycket nyfiken sort och vi brukar skoja om huruvida han bet ormen först? Han har till och med provsmakat min bil (resultat två långa repor på motorhuven)!
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

INTE kul för pållen :(

Men lite kul att tänka sig ormar ute nu :rofl: :rofl:
Här uppe har vi snö till magen på hästarna i hagen :rofl: :rofl:

En annan tanke jag fick, som hundägare.. Det är ju koppeltvång nu så att inte vovve ska störa småbebbar och sånt... Men alltså... :p svårt att föreställa sig småbebbar i skogen när snön ligger lika djup i skogen som den gjorde på julafton, om inte djupare :crazy: och det snöar lappvantar :D

Kan det inte bli VÅR??? Jag VÄLKOMNAR alla espingar till vår hage! :banana:
Eller nej... det där var nog dumt... nu kommer de väl och biter mina sötnosar... :crazy:
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Om den hade 27 grader .är den nästan död:confused:
Hade den inte hö ute?

Om den är så kall måste den täckas mkt, när den inte avger värme själv.
Är den gAMMAL?
Kan den inte få ha regntäcke ute?

Hoppas att den kryar på sig.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

axel skrev:
Om den hade 27 grader .är den nästan död:confused:
Hade den inte hö ute?

Om den är så kall måste den täckas mkt, när den inte avger värme själv.
Är den gAMMAL?
Kan den inte få ha regntäcke ute?

Hoppas att den kryar på sig.
Förlåt.
37 skall det ju vara.
Annars hade den inte gått att återuppliva ens.
Och den här rörde ju på sig av sig själv.

Jo den hade hö ute.
Det finns alltid stråfoder ute för vi fyller på efterhand.
Men den hade inte kunnat äta på ett tag.
Hon är i sin bästa ålder, 12.

Varför skulle den ha regntäcke?
Den har ligghall och det regnade inte ute.
Hon hade antingen raglat omkull i vattenpölarna eller fallit på annat sätt.
Det verkade som om hon hade legat i vattnet och kämpat ett tag för att komma upp.
De andra hästarna var torra, hon var blöt från marken.

Hon mår bra nu tack.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

bettysmatte skrev:
Hästen måste ju ha lite dåligt minne ang. vad en orm är :crazy: också. Tredje gången?!
Jag tror att hon har blivit så påverkad av giftet att hon blivit groggy och tappat minnet runt ormbetten.
För i övrigt så har hon ju bra minne och är rädd om sig.

bettysmatte skrev:
Gör man något åt en häst som blivit ormbiten, eller "fixar" de det ändå?
De tidigare gångerna så har veterinären givit henne cortison och antiinflammatoriskt (finadyn).
Men då så visste jag ju inte vad det var och ringde ut veterinären för att hon var sjuk.
Hon var dessutom utorkad de gångerna så hon fick vätska.
Denna gången så kände jag igen det och hon var inte lika dålig, samt aldrig uttorkad, så jag samrådde bara med en veterinär på telefon och vi kom fram till att jag skulle klara mig själv.
Det fanns sjukare djur för veterinären att ta hand om.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Kan det inte vara så att "giftet" har gett henne någon drogsukos av något slag som hon kanske gillar?
Så att hon sprinegr och letar upp ormarna :D

Sannolikt inte men det kunde ju ha vart så :)
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Det där med att hon skulle "glömt" vad en orm är tror jag inte en sekund på. Det har säkert varit helt omedvetet från hästens sida alla gånger, hon kan ha rullat sig/stått och ätit och råkat vara precis vid ormen.
Vi hade en kallblodsdam på beta här för några år sedan, som blev biten av huggorm i ett skogsparti i hagen, troligen då hon gick och betade på lite grästuvor där. Den hästen blev riktigt illa däran trots cortisonkurer och diverse annat. Men hon överlevde tack och lov.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Usch vad läskigt! Att det kan bli så starka reaktioner ändå, av ett så litet djur.

För många år sen blev mitt sto biten i ena bakkotan, men hon svullnade lite i benet bara så gick det över till nästa dag.

Hoppas hon ska krya på sig snart! :)
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Tack!
I dag så mår hon mycket bättre.
Kornkross är fortfarande svårt att äta, men hon fick nog i sig hälften i alla fall.
Hö och ensilage kan hon i alla fall äta obehindrat.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Jag vet inte riktigt vad huggormsbett har för verkan på hästar, men jag vet att på hundar brukar man kolla upp hundarna under en längre tid efteråt (nu talar jag om månader) därför att huggormsgiftet kan skapa leverproblem eller annat. Har ingen aning om detta gäller även häst och om det finns medicin mot sådan reaktion för hästar, men det kanske kan vara värt att kolla upp saken ändå; om man bör göra något mer efter den första akutreaktionen?
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Vid de tidigare betten så frågade jag ju veterinären "Behöver jag gör anågot särskilt efter detta?".
Men tydligen så var hästar mycket tåligare än hundar.
För de gjorde just den jämförelsen.
Att för en hund så kan det vara livsavgörande om matte har Betapred i fickan eller inte när den blir ormbiten.
Men att hästar tål ormbett på ett helt annat sätt.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Ja har en i stallet som blev biten i eller väldigt nära en led och pga det inte kan hoppa (mer än några små hinder).

Var halt i tid och evighet.

Men inget övrigt.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Min förra häst blev ormbiten.
Han fick jag åka in akut med till Skara djursjukhus.
Vi trodde också först kolik eftersom han slängde sig i hagen hela tiden, men sen insåg vi att det måste vara något annat.
Hela mulen blev "bränd", och såg för bedrövlig ut. Den blev sårig och helt blåsvart ( Man har ju sett hur tex en arm kan bli blå av ormbett).
Jag minns ju inte vad som gjordes med honom, men han fick stå i Skara i 3 dygn.
När han var som värst i hagen, när han slängde sig hela tiden, trodde jag han skulle dö. Vet i Skara sa att se till att få ut en veterinär och ge kortison, sen att han skulle komma in direkt.
4 ggr fick jag ringa 2 olika veterinärer, de hade inte tid mm (telefontiden var ju viktigare). Men sen ringde jag en av dom igen och bara skrek *min häst dör*. Då kom han äntligen.
Usch, det vill jag inte vara med om igen.

Skönt att din häst nu är bättre/bra.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Grana skrev:
Vi trodde också först kolik eftersom han slängde sig i hagen hela tiden,..
Så det gjorde han? Det förklarar ju en del.
Det måste hon också ha gjort.
Jag såg det inte, men det måste varit så hon lyckades med att bli sådär sjöblöt över hela kroppen.

Tack för att du delade med dig.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Ja, jag tänkte också på det. Att det kanske var därför din var så blöt.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Min gammelpålle blev ormbiten för några år sedan. Även han såg ut som han gått en boxningsmatch! :crazy:
Dock blev han biten på hösten, och enligt veterinären var det "bättre", för då var ormarna inte så giftiga.
Han fick ingen feber, och han kunde äta som vanligt. Men han fick förhöjda levervärden, men det "botades" med ett par veckors vila.
Inga bestående men på honom i allafall.
 
Sv: Ormbiten och nedkyld

Jag har ett litet Islandssto som blev ormbitet förra veckan. Hon har stått på Strömsholm med dropp, andningskanyl och alla möjliga komplikationer. Hon har svullnat upp i ansiktet så mycket att hon inte kan stänga munnen.
Vi trodde att vi skulle förlora henne men hon verkar repa sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp