Ormbett erfarenheter

Sv: Ormbett erfarenheter

Våra boxer vi hade förr blev biten men bettet svullnade aldrig upp så vi vet inte var det tog men jättedålig blev hon, pang bom bara. Haltade kraftig kröp undan och var väldigt påverkad. Vi fattade inte alls att det var ett ormbett då vi klämde och kände överallt. Ringde kliniken som förstod direkt vad det var frågan om som tur var.:o

Fick lyfta upp henne i bilen och hon skrek av smärta hela vägen till kliniken typ 40 min bort.
Bar henne in och hon blev omedelbart omhändertagen och kvar ett dygn vill jag minnas.

Fick sedan gå korta koppelpromenader för att bara kunna uträtta behoven. Kommer inte ihåg hur länge men det var länge vill jag minnas. Specialfoder en lång tid framöver för att underlätta för hjärtat och andra organ. Återkontroll osv innan vi fick börja leva som vanligt igen.

Men hon blev helt återställd och levde många år efter den händelsen:) Vi bor i skogen och har sett orm då och då men ingen av dom andra hundarna vi haft efter henne har blivit biten tack och lov.

kl

Du brukar ha koll. Låter detta vettigt? Kompisens granne är veterinär och har några hundar av större modell. De rör sig mycket i skogen, på långa promenader där det finns mycket orm. Han har med sig en flaska/påse koksaltlösning och en nål och spruta så han kan spruta in en rejäl dos i nackskinnet ifall hunden blir biten.

Har allvarligt funderat på att ha med.

Låter bra, man spär ut giftet.

kl
För ett antal år sedan så fick RIP en liten bula på läppen, vi trodde att han fått in en träflisa som irriterade, han hade staplat ved hela dagen mens husse högg o klöv, jyxet hade lärt sig detta själv.

Några dygn senare vaknade vi o såg en hund med ena huvudhalvan stor som en fotboll, långt till vet o naturligtvis fanns inte en enda distriktare i tjänst i Nordvästra Dalarna, Falun nästa.
Böld skars upp, spolades rent o dränerades, samt massvis bredspektrum antibiotika. Två dygn senare samma visa igen.
Ett år av vandrande infektioner följde, öron, tarmar, ögon lungor etc... Blodig vattnig avföring, halvsidig ansiktsförlamning. Under ett år var han helt nöjd med att gå runt kvarteret i koppel några ggr/dygn, så småningom repade han sig, men det var så sorgligt att bevittna, en BC i sin bästa ålder.

Enligt expertisen, infektions o neurologer så var den troligaste orsaken ett huggormsbett i läppen.

Jag tänkte att det lät vettigt, eftersom man väl också främst spär hos vetten.
Och eftersom det är väldigt lätt att spruta in i nackskinnet, speciellt om man är lite sprutvan, borde man faktiskt ladda upp med koksaltlösning ifall man går någon längre promenad.

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 669
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 135
Senast: tott
·
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
2 097
Senast: cambodia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar