Ormägare?

Dravena

Trådstartare
Finns det några här?

Blev väldigt förtjust i en nätpyton jag kelade med i helgen (läs: han krälade runt på mig och letade efter ett varmt ställe). Ormens ägare tyckte att såväl majsormar som boaormar var bra alternativ för förstagångsägare om man visste vad man gav sig in på. Är det något ni skulle hålla med om?

Nu är det absolut inte aktuellt för mig att skaffa orm (har både plats- och kunskapsbrist) men jag är ändå nyfiken.

Ni som har orm, hur stora terrarier har ni?

Hur mycket tid om dagen lägger ni på era ormar?

*nyligen ormfrälst*

Sv: Ormägare?

har ingen orm själv med skolan har 3 st! :love: :love: 2 majsormar och 1 orange råttsnok, Majsan, Albin och Sir Vääs heter dom.

"Väsen"
Sir_Vaas.jpg

Välkommen till vår sida :bow:
Jag har haft orm i ja öhh hmm över tio år iallafall.
Har nu 12st boor hemma :love:
Jag har ett rum åt ormarna. Minsta terrariet där småttingarna huserar är bara 90*40*40cm. Mitt största terrarie är 160*120*90cm
(längd*höjd*bredd)
Tid? Det är så olika för varje dag. Det minsta jag gör varje dag är att kolla vatten, det tar bara nån minut. Mat-dagar tar det lite längre tid fast jag har ju då en hel hög som ska äta oxå ;) .
Jag håller absolut med om att majsorm eller boaorm är lämplig nybörjarorm. Majsormen är lite mer aktiv men är betydligt mindre. Boan är oftast väldigt lugn till sinnet men blir ju lite större och man måste ha i åtanke att ha plats med ett lagom stort terrarie hemma.
Att tänka på oxå är att en orm kan bli gammal.

Vi har rätt många ormar i skolan, finns allt från stora och små. Jag tycker själv väldigt mycket om majsormar och skulle kanske säga att de brukar vara "bra" storlek. Kolla gärna in vår hemsida, tror att det finns rätt mycket bilder. Spånga :) !

Hur pass lätthanterliga tycker du att boorna är? De blir ju ganska stora och ibland kan det ju vara bra att kunna hantera dem. Jag antar att ormar inte blir keliga på samma sätt som till exempel marsvin eller kaniner?

Hur ska man utforma terrariet för en majsorm vs en boaorm?

Det var visst inte bra för dig att gå på husdjursmässa :mad: inte för mig heller :smirk: tyckte också att Isak var mysig när han sligrade sig på oss och tittade sig omkring. "Ägaren" får säga vad han vill, JAG tyckte att Isak verkade ha både charm och personlighet! :)
Vad tror du att tofflorna säger om du blir matte till en orm då??

de allra flesta boorna är väldigt lätthanterliga.
Jag kan gott rekomendera boa som första orm. Boan har lätt att anpassa sig i sitt terrarie och är inte så jättekräsen på rätt fuktighet och värme.
Om man har en boa som närmar sig över 230cm så bör man kanske inte vara ensam hemma när man tar ut den. Det är trots allt en reptil och mycket kan hända. En boa på över 230 är inte lätt att handskas med på egen hand OM något skulle hända. Nu ska jag inte skrämma upp dig, 99 av 100 gånger händer ingenting men man ska alltid tänka på säkerhet i första hand när man handskas med stora ormar (ja även små iofs)
Terrariet då, ja, en majsorm vill gärna ha högt och mycket att klättra på.
Annars så är det inredningsmässigt ganska lika för boan och majsen, Gömställe, badplats, solplats, klättermöjlighet.

Nån orm kommer inte in här förrän vi har såpass mycket utrymme att ormen kan ha terrariet i ett rum som går att stänga in till tofflorna. Mina marsvin ska inte bli mat om ormen skulle lyckas rymma! ;)

Ja, jag märkte ju hur mycket kraft det var i den här pytonormen, som inte var fullvuxen än på långa vägar. De fullvuxna pytonormarna som var på mässan krävde tre personer vid hantering. :crazy:

Ja, stora ormar ska man inte hantera ensam.
Min största är dryga tre meter. Hon är lugn och gör inte mycket väsen av sig MEN, jag skulle aldrig ta ut henne ensam. Skulle något hända, matkänning, rädd, upprörd ja vad som helst, skulle jag inte kunna hantera henne på egen hand.
Hittills har det aldrig inträffat men man kan aldrig vara helt säker.

Nej, det är ju stora djur! De blir ju så himla långa att det måste vara svårt för en ensam människa att hålla koll på hela längden.

Det är inte så mycket längden isig som är problemet utan att ormen blir så otroligt stark. Håller man koll på huvudet med en hand och svansen krokar fast i något är det i stort omöjligt att hålla och linda upp samtidigt.

Haha :) Jag har hållt i Majsan :D
Väldigt modigt av mej för jag är väldigt ormrädd.
(Min syster gick djurvård fram tills i våras, jag var där veckan före studenten för att hon och Bella skulle ha hem en massa grejjer och jag skjussade dem i min blåa ford som nu är avliden * :( *)
Sur Väs pratade jag inte med för han ömsade och var skitsur, han bodde med Albin då.

Jag är rädd för orm för att jag ser dem som en muskel med huggtänder, magsäck och ibland en liten skallra.
Dom ligger liksom och glor på en, sträcker ut tungan ibland för att kolla läget.. man kan liksom inte läsa av om den är sur, glad, trött, stressad, kissnödig eller kåt. Det gör mej nervös.
Till skillnad från hund, häst eller föralldel, marsvin :) vars kroppspråk är ganska lätt att läsa av.

skojjsit! :) Var det inte Albin du höll i? Majsan och Sir Vääs har bott tillsammans med varandra så länge jag har gått där (går i slutet av 2:an nu). Albin bor själv.

Men Vääsen han är cool fast har VÄLDIGT mycket humör :love:

Kom in på botaniska när dom har herpetologisk utställning där.
Fråga efter mig så kan vi ta en fika och du kan ställa alla möjliga frågor om ormar :banana:
Vi kanske tom kan smyga oss "bakom kulisserna" med nå´n av mina så får du träffa trevlig boor :)

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 377
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur